پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر درمان شناختی-رفتاری، بر راهبردهای مقابله ای دانش آموزان مقطع راهنمایی

تعداد صفحات: 20 فرمت فایل: word کد فایل: 1000328
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر درمان شناختی-رفتاری، بر راهبردهای مقابله ای دانش آموزان مقطع راهنمایی

    بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر درمان شناختی-رفتاری، بر راهبردهای مقابله ای دانش آموزان مقطع راهنمایی

    مقدمه و بیان مساله:

     همه روزه در مدارس نوجوانانی مشاهده می شوند که به علت زد و خورد، دعوا و رفتارهای پرخاشگرانه تنبیه انضباطی می شوند و با عکس العمل  اولیا ی آن مدارس مواجه می گردند. در اغلب موارد والدین و اولیای مدارس با آنها درگیری پیدا می کنند و حرکات آنها گاهی به حدی باعث آزار و اذیت اطرافیان می شود که به اخراج آنها از مدرسه می انجامد. آنچه که باعث توجه محققان به این رفتار شده است اثرات نا مطلوب آن بر رفتار بین فردی و همچنین اثر ناخوشایند آن بر حالات درونی و روانی افراد است (صادقی، احمدی و عابدی، 1381).

    به نظر می رسد که رفتارهای مشکل ساز، نتیجه پاسخها و راهبردهای مقابله ای نا کارآمد به اضطراب و خشم، بویژه ابراز شدید و کنترل نشده خشم ایجاد می شوند و خشم می تواند نقش میانجی را برای به راه انداختن پاسخ های مقابله ای غیر انطباقی به صورت اعمال بزهکارانه بازی کند (اسپیلبرگر[1] و ساراسون[2] ،2005؛ نقل از نادری، پاشا و مکوندی، 1386).

    مقابله به روش های مورد استفاده برای اداره موقعیت های استرس زا تعریف شده است (موریس[3] و همکاران ، 2003). مقابله به عنوان تلاش های رفتاری و هیجانی تعریف شده است که افراد برای غلبه،  تحمل و کاهش اثرات حوادث استرس زای زندگی به کار می برند (فرجی، آریا پوران و عبدی، 1390).

    تغییرات ناگهانی و گسترده ای که در تمامی جنبه های زندگی نوجوانان ایجاد می شود، مرحله ای بحرانی را ایجاد می کند، که طبعا" مشکلات و ناسازگاریهایی به همراه خواهد داشت، بنابراین با توجه به اهمیت این دوران و راهکارهای کنار آمدن نوجوانان با این مشکلات، ارائه اطلاعات و آگاهیهای لازم به نوجوانان و کسب مهارتهای لازم برای مقابله با مشکلات ناشی از این تغییرات، امری بسیارمهم و حساس تلقی می شود.

    لازاروس[4] نیز در اهمیت مقابله، به دوکارکرد مهم آن اشاره دارد: تنظیم هیجان های ناگوار و درمانده کننده، و در پیش گرفتن کنش برای بهبود مسئله ای که باعث ناراحتی شده است. و بر پایه آن دو دسته از شیوه ها ی کلی مقابله را بر شمرده اند که عبارتند از، مقابله معطوف به حل مساله و مقابله هیجان مدار (مسعود نیا، 1386).

    با توجه به کارایی مقوله مهارتهای اجتماعی در سلامت افراد، وکنار آمدن موثر با مسائل در پژوهش حاظر به بررسی تاثیرآموزش این مهارت و بررسی این که چه کارایی در روی راهبردهای  مقابله ای دانش آموزان دارد؟ پرداخته می شود.

    به این دلیل متغییر مستقل این پژوهش، آموزش مهارتهای اجتماعی است که به رفتارهای آموخته شده و مقبول جامعه اطلاق می شود. رفتارهای که شخص می تواند با دیگران به نحوی ارتباط متقابل برقرار کند که به بروز پاسخ های مثبت و پرهیز از پاسخ های منفی انجامد ( کارتلج[5] و میلبرن[6]، 1978).

    در تعریف دیگر، مهارتهای اجتماعی به عنوان مجموعه ای از تواناییها مطرح شده که یک فرد بتواند روابط اجتماعی مثبت و مفید را آغاز و حفظ نماید، دوستی و صمیمیت با همسالان را گسترش دهد، سازگاری رضایت بخشی را در مدرسه ایجاد کند، به افراد اجازه دهدکه خود را با شرایط وفق دهند و تقاضاهای محیط اجتماعی را بپذیرند (نادری، پاشا و مکوندی، 1386).

    سه عامل اولیه مهم برای بروز رفتار های نوجوانان گزارش شده است که عبارتند از خانواده، همسالان و مدرسه، در حالی که عوامل زمینه ای یا محیطی دیگری مثل رسانه و محیط اجتماعی نیز در این امر موثر است اما این سه عامل اجتماعی اولیه در بروز رفتار نوجوانان مهم هستند(اسوایم[7]، هنری[8]و کلی[9]، 2006).

    بنابراین، با توجه به تاثیر مثبت استفاده از مهارتهای مقابله ای موثر در سلامت جسمی و روانی و با عنایت بر این مسئله که آموزش شیوه های مواجهه با فشار روانی به نوجوانان مفیدتر و آسانتر از دور نگه داشتن آنان از فشارهای روانی است. این پژوهش قصد دارد به این سوالات پاسخ دهد: 1 آموزش مهارت اجتماعی چقدر می تواند در روش های سازگاری و کنار آمدن بهتر با مشکلات موثر باشد؟ 2 آیا دارا بودن مهارت اجتماعی منجر به کنار آمدن موثر با مشکلات و فشارهای روانی می شود؟ 3 آیا بین افرادی که این آموزش را دیده اند با افرادی که ندیده اند تفاوت وجود دارد؟  

    با در نظر گرفتن این مساله که مدرسه یک عامل و زمینه ای برای بروز رفتار در کودکان است. از اینرو، موقعیت پژوهش، مدرسه در نظر گرفته شد. در همین راستا پژوهشگران دریافته اند که راهبردهای مقابله ای فعال و کارآمد، هم موفقیت تحصیلی و هم سازگاری شخصی وهیجانی را پیش بینی می کند. مطالعات دیگر نیز حاکی از آن است که استفاده از راهبردهای مقابله ای فعال، نظیر راهبردهای متمرکز بر مساله با جستجوی اجتماعی و سازگاری بهتر در مقابل رویدادها ی فشارزا ارتباط دارد (ربیعی، مولوی، کلانتری و عظیمی، 1388).

    از طرف دیگر تحقیقات نشان داده اند که ارتباط نزدیکی بین مهارتهای کنار آمدن  و جنبه های مختلفی از رفتار نا ایمن اجتماعی وجود دارد (موراتیدو[10]، بارکوکیس[11]، زاریادیس[12]و ارمپاتزی[13]، 2007).

     

     

    اهمیت و ضرورت :

    فقدان مهارت های اجتماعی می تواند منجر به اثرات منفی بر کارکردها ی بین فردی و روابط دوستی شود. مخصوصا" در دوره کودکی که انتظار می رود افراد در فعالیتها و تعاملات با همسالان موفقیت کسب کنند. کمبود مهارت های اجتماعی می تواند از توانایی برای تثبیت و نگه داشتن ارتباط رضایتمندانه با دوستان ممانعت کند و کمبود دوستان یا کمبود ارتباط نزدیک، با عزت نفس پایین رابطه دارد (اسکارفستین[14]، بیدل[15]، سیمز[16]و فاینل[17]، 2011).

    از سوی دیگر پژوهشگران افزایش فزاینده شمار نوجوانانی که خودکشی می کنند، افسرده می شوند و یا به سوء مصرف مواد روی می آورند را نشانه ای از فشارهای روانی و ناکارآمدی راهبردهای مقابله ای آنان و عدم مهارتهای اجتماعی لازم در برخورد با این فشارها می دانند (غرایی، محمدی و اصغر نژاد، 1387).

    همینطور بررسی ها نشان داده اند که چنانچه نوجوان به راهبردهای مقابله ای کارآمد مجهز نباشد و توانایی کمی برای درک هیجان های خود و دیگران داشته باشد، در برخورد با فشارها و بحران های دوران  نوجوانی توان کمتری خواهد داشت و مشکلات رفتاری بیشتری را به صورت پرخاشگری، افسردگی واضطراب نشان خواهد داد. به کار بردن راهبردهای نامناسب در رویارویی با عوامل فشار زا می تواند موجب افزایش مشکلات گردد. در حالی که به کار گیری راهبردهای مقابله ای کا رآمد می تواند پیامد های سودمندی در پی داشته باشد (جهرمی و اعتصامی پور، 1390).

    مساله اصلی نیز در این پژوهش بهبود و تقویت راهبردهای مقابله ای ناکارآمد و نامناسب است و اینکه چگونه و با کدام روشها می توان راهکارهای کنار آمدن موثر را در دانش آموزان مدرسه افزایش داد. بنابراین سعی می شود دراین پژوهش با آموزش دادن مهارتهای اجتماعی مناسب از میزان رفتارهای نامناسب و نا ایمن اجتماعی در کودکان کاسته شود.

    با توجه به این مساله، آموزش مهارتهای اجتماعی گروهی یک روش موثر برای افزایش مهارت اجتماعی گروه های در معرض خطر است که می تواند به عنوان روشی کارآمد برای افزایش مهارتهای دانش آموزانی که در معرض خطراتی چون، اضطراب اجتماعی، رفتارهای پرخاشگرانه اجتماعی و مسخره شدن توسط همسالان یا رفتارهای قلدرانه هستند باشد (اسویک[18]، دروزایر[19]، مک میلن[20]و داویس[21]، 2010). همان طورکه  نتایج پژوهش ها مطرح می کنند که آموزش مهارتهای اجتماعی یک راهکار مداخله ای موثر برای دانش آموزان با اختلالات رفتاری هیجانی است در این پژوهش نیز با در نظر گرفتن اهمیت مطلب متغییر مستقل آموزش مهارتهای اجتماعی در نظر گرفته شد.

    همچنین یکی از اهداف اصلی نظام رسمی آموزش و پرورش کشور، اجتماعی کردن صحیح کودکان و نوجوانان است، زیرا رشد و تحول اجتماعی در سایه اجتماعی شدن، سازگاری و برقراری ارتباط مطلوب با دیگران موثر است. از بین تمامی سازمانهای که نقش کلیدی در اجتماعی کردن افراد  دارند، « مدرسه » اولین جایگاه رسمی تجربه اجتماعی کودکان است و در این زمینه نقش تعیین کننده دارد. بر این اساس هرگونه تلاش در خصوص ایجاد وپرورش « مهارتهای اجتماعی » چه در برنامه رسمی و یا در فعالیتهای فوق برنامه می تواند نقش مهمی در روند رشد اجتماعی دانش آموزان داشته باشد، بویژه آنکه سالهای حساس رشد اجتماعی مقارن با سنین مدرسه، اعم از دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان است. بنابراین مدرسه موظف است فرصت های مناسب برای « رشد اجتماعی» و افزایش مهارتهای اجتماعی دانش آموزان را فراهم کند. در غیر این صورت، عدم کسب مهارتهای اجتماعی لازم منجر به بروز مشکلات متنوع رفتاری، خواهد شد.

     

    [1] - Spilberger

    [2] - Sarason

    [3] - Moris

    [4] - Lazarus

    [5] - Kartlj

    [6] - Mylbrn

    [7] - Swaim, R

    [8] - Henry,K

    [9] - Kelly,K

    [10]-Mouratidou, K

    [11] -Barkoukis,V

    [12]- Zahariadis, P

    [13]- Arampatzi,A

    [14]-Scharfstein,L

    [15] -Beidel,D

    [16] -Simsm,V

    [17] -Finnell,L

    [18] - Swick,D

    [19] - Derosier, M.E

    [20] - Mcmillen, J

    [21] - Davis, N

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر درمان شناختی-رفتاری، بر راهبردهای مقابله ای دانش آموزان مقطع راهنمایی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    اورکی ، محمد. (1389). بررسی رابطه خشم ، خودکارآمدی ، مهارتهای مقابله ای و میل به مصرف مواد در گروهی از درمانجویان وابسته به مواد مخدر افیونی . فصلنامه اعتیاد و سوء مصرف مواد ، سال پنجم ، شماره 18.

    بابایی ، مهناز؛ یزدی ، منصور؛ حسینیان ، سیمین. (1389). بررسی اثر بخشی بازی بازی درمانی گروهی با رهنمود بر اختلال سلوک دانش آموزان دبستانی . اندیشه نوین تربیتی ، دانشکده علوم و روانشناسی دانشگاه الزهرا ، سال 7 ، شماره 1 .

    بیرامی ، منصور؛ هاشمی ، تورج ؛ علیزاده ، جابر؛ حسینی ، مهدی. (1390). پیش بینی آسیب پذیری در برابر استرس براساس میزان حمایت اجتماعی ، راهبردهای مقابله ای و منبع کنترل . پژوهش های روانشناسی اجتماعی ، شماره 5 .

    جلیلی آبکنار، سیده سمیه. (1389). آموزش مهارتهای اجتما عی . دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی ، شماره 14.

    جهرمی ، فاطمه ؛ اعتصامی پور، راضیه. (1390). مقایسه راهبردهای مقابله ای شناختی با نشانه های اضطراب و افسردگی در نوجوانان با بزرگسالان . مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل ، دوره چهارم ، شماره 6.

    حاجیان ، احمد رضا ؛ شریفی درآمدی ، پرویز؛ بهرامی ، هادی. (1389). مقایسه سبکهای مقابله با فشار روانی در دانش آموزان بینا و نابینای پسر پایه سوم دوره راهنمایی تحصیلی در شهر اصفهان .

    دادستان ، پریرخ ؛ علی پور، احمد ؛ حاجی زادگان ، مرضیه ؛ عسگری ، علی. (1386). اعتبار یابی ، رواسازی ،و تعیین ساختار عاملی مقیاس راهبردهای مقابله ای نوجوانان . فصلنامه روانشناسی ایران ، سال سوم ، شماره 11.

    ربیعی ، مهدی ؛ مولوی ، حسین ؛ کلانتری  ، مهرداد ؛ عظیمی، حسین. (1388). رابطه بین نگرش ها ی کارآمد و راهبردهای مقابله ای با سلامت روانی ،. مجله پژوهش های تربیتی و روانشناسی ؛ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان ، سال چهارم ، شماره 2.

    زنوزیان ، سعیده ؛ غرایی ، بنفشه ؛ یزدان دوست رخساره. (1389). اثر بخشی آموزش حل مساله در تغییر راهبردهای مقابله ای دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز؛ سال پنجم ، شماره 20.

    سادوک ، بنیامین ؛ سادوک ، ویرجینیا آلکوت. خلاصه روانپزشکی ، ویرایش دهم (2007). جلد دوم ، ترجمه ، رضاعی ، فرزین . 1385.

    شریفی درآمدی ، پرویز.(1390). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی _ رفتاری ، بر سازگاری دانش آموزان نابینا . فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی افراد استثنایی ، سال اول _ شماره اول ، 1390.

    غرایی ، بنفشه ؛ محمدی ، داود ؛ اصغر نژاد، علی اصغر. (1387). ارتباط اختلال های رفتاری سبک ها و راهبردهای مقابله ای در دانش آموزان . مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی  ، سال چهارم ، شماره 1 .

    فاتحی زاده ، مریم ؛ نصر اصفهانی ، احمدرضا ؛ فتحی ، فاطمه. (1384). بررسی کیفی عملکرد دبیرستان در ایجاد و پرورش مهارتهای اجتماعی دانش آموزان . مجله روانشناسی، سال نهم ، شماره 2 .

    فرجی ، آناهیتا ؛ آریان پوران ، سعید ؛ عبدی ، علی.(1389). نقش سبک های مقابله ای و حمایت اجتماعی در تمییز دانشجویان دارای اضطراب بالا و پایین . فصلنامه روانشناسی تربیتی ، سال ششم ، شماره 19 .

    فرج زاده ، رباب ؛ شهریاری ، مه سیما ؛ رضاءیان ، حمید ؛ انزابی ، واحد. (1389). آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه رفتاری شناختی و بررسی میزان تاثیر آن بر تغییر پرخاشگری و کفایت اجتماعی نوجوانان پسر ساکن خوابگاهها ی بهزیستی تبریز . اندیشه های نوین تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناختی دانشگاه الزهرا ، سال هشتم ، شماره 3 .

    فروزنده ، نسرین ؛ دل آرام ، معصومه. (1382). بررسی تاثیر رفتار درمانی شناختی بر روش های مقابله ای دانشجویان غیر پژشکی. دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد ، دوره پنجم ، شماره 3 ، 1382.

    گرمارودی ، غلامرضا ؛ وحدانی نیا ، مریم سادات. (1385). بررسی میزان مهارتهای اجتماعی دانش آموزان . فصلنامه پاییش ، سال پنجم ، شماره 2.

    گودرزی ، محمدعلی ؛ معینی رودبالی ، زهرا. (1385). بررسی رابطه سبک های مقابله ای و سلامت روانی در دانش آموزان دبیرستانی . دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشور رفتار  دانشگاه شاهد ، سال سیزدهم ، شماره 19.

    مسعود نیا ، ابراهیم. (1386). خودکا رآمدی ادراک شده و راهبردهای مقابله ای در موقعیت های استرس زا . مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران ، سال سیزدهم ، شماره 4 .

    نادری ، فرح ؛ پاشا ، غلامرضا ؛ مکوندی ، فرزانه. (1386). تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری فردی اجتماعی ، پرخاشگری و ابراز وجود دانش آموزان دختر در معرض خطر مقطع متوسطه شهر اهواز . دانش و پژوهش در روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان ) . شماره 32 .

     

     

    منابع لاتین:

    - Scharfstein,L.A; Beidel,D; Smis,V.K; Finnell,L.(2011). Social skills deficits and vocal characteristics of children with social phobia or Asperger disorder:Acomparative study. J of abnormal child psychology.(2011). 39:865-875

    - Norman,K;Richardson,R.C.(2001).Emotional intelligence and social skill Necessary components of handson learning in science classes .jurnal of elementary science education. vol .13. NO .2

    - Russell,Melinda. Academic and behavioral characteristics of adolescents with conduct disorder and comorbid depression.university of cansas.(2003). NO.17

    - Swick,D; derrosier,M; davis,N.(2011). The efficacy of a social skill group intervention for improving social behaviors in children. Jurnal of autism disorder .NO . 41

    Dreer, L.E; Elliott, R, F; Donald, C; Swanson, M.(2005). Social Problem Solving Abilities and Psychological Adjustment of Persons in Low Vision Rehabilations, Rehabilation Psychology, NO50, 232-238

    Folkman, S., & Lazarus, R. S.(1980). An analysis of coping in a middle-aged community

    sample. Journal of Health and Social Behavior,NO 21, 219-239.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت