پروژه تأسیس و راه اندازی مهدکودک و آمادگی ( آموزش وپرورش پیش ازدبستان )

تعداد صفحات: 199 فرمت فایل: word کد فایل: 10003254
سال: 1384 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۲۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه تأسیس و راه اندازی مهدکودک و آمادگی ( آموزش وپرورش پیش ازدبستان )

    مقدمه

    کودکان سرمایه های ارزشمند وسازنده آینده جامعه هستند. آموزش و پرورش در دوره کودکی که زمان شکل گیری شخصیت و ایجاد عادات مختلف و پیشگیری از بروز مشکلات است. آینده فرد و جامعه را بنایی نهد و مسیر حرکت مملکت را مشخص می سازد. توجه به مسائل و مشکلات کودکان باعث پیشرفت و ترقی جامعه می شود و غفلت در رفع مشکلات آنان، خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد. از این رو، سرمایه گذاری  و برنامه ریزی در آموزش و پرورش ابتدایی، از حساسترین و مهمترین وظایف دست اندر کاران و مسئولان جامعه است و باید از اولویت ویژه ای برخوردار باشد.

    هدف ما در اینجا آشنا ساختن خواننده با خصوصیات، شیوه های شناخت، برقراری ارتباط صحیح، نحوه کارکردن و درنهایت رفع مشکلات کودکان است. برای نیل به این هدف ابتدا تعاریف، اهداف، تاریخچه، ضرورت و اصول راهنمایی و مشاوره کودک مورد بررسی قرار گرفته، سپس مطالبی درباره خصوصیات دوره کودکی ارائه شده است تا دست اندرکاران آموزش و پرورش و مشاوره کودک بتوانند رفتارهای عادی کودکان را از رفتارهای غیر عادی تشخیص دهند.

     

    آشنایی باآموزش وپرورش پیش دبستان

     

    تعریف لغوی آموزش و پرورش پیش از دبستان

    آموزش: عمل آموختن، یاد دادن             تعلیم: تربیت، پرورش

    پرورش: 1- تربیت، تعلیم، تأدیب  2- فرهنگ، تمدن  3- پرستیدن، پرستش  4- خوراک، خورش، غذا، طعام

    پیش: OIS ]پب. Patis مقابل فلز است.

    Paitis، په (7) [Pe$Pat 1- (ق - مکان) جلو، قبل، قدام. مق. پس، پیش، وضع، حال، نهاد

    جزوهای جسم بود جهشهای مختلف چنان که نشستن و برخاستن و رکوع و سجود و چون دست و پا پدر و اندامهای دیگر را نهادهای ایشان سوی چشمهای راست و چپ و زیر و زبر (پیش و پس...) دانشنامه الهی 30

    2- (ق- زمان) قبل؛ پس. بعد. پیش از      3- (هر - اض ) نزد ( حضور داشتن چیزی یا کسی را رساند)

    4-(هر - اض ) طرف، جانب، سوی (پیش او رفت)

    دبستان: ded - estan ]= رب + پب . rdipi نوشتن + ستان - پس 20 (امر)

    آموزند؛ مکتب    2- (نو) (مزه)     مدرسه ابتدایی- آموزشگاه نوآموزان که بالاتر از کودکستان و پایین تر از دبیرستان است.

    تاریخچه آموزش پیش دبستانی

    تاریخچه آموزش پیش دبستانی در ایران به 80 سال پیش باز می گردد.

    در سال 1298 مسیونر های مذهبی و اقلیت های دینی به احداث کودکستان ها و مراکز آموزش پیش دبستانی درتهران مبادرت نمودند .در همان اثنا زنده یاد جبار باغچه‏بان در سال 1303 به احداث باغچه اطفال در شهرستان تبریز مبادرت نموده و چند سال بعد در سال 1307 کودکستان دیگری در شهرستان شیراز دایر نمود. گفتنی است که در آن اثنا تنها از کودکان خانواده های مرفه و کارمندان عالی رتبه ادارات در این مراکز ثبت نام به عمل می آمد . استقبال این خانواده ها از عملکرد مراکز آموزش پیش دبستانی (کودکستان ها( سبب گردیدکه طی مدت زمان کوتاهی در تهران وچندین شهر بزرگ دیگر کشور، کودکستان هایی توسط بخش خصوصی دایر گردد .از جمله مهمترین برنامه های این مراکز می توان به بازی های مرسوم ، آموزش مقدماتی خواندن و نوشتن ، نقاشی و بازی با عروسک و اشکال هندسی اشاره نمود.در سال 1303 شورای عالی فرهنگ ،به تصویب انحصاری آیین نامه احداث مراکز آموزش پیش دبستانی در شهرستان تهران و درسال 1304به تصویب این آیین نامه برای سایر شهرهای کشور مبادرت نمود.نخستین امتیاز تاسیس کودکستان توسط وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه در سال 1310 صادر گردید.از این روی سال1310 آغاز فصل جدیدی در تاریخ آموزش پیش دبستانی ایران محسوب می گردد.نخستین آیین نامه ویژه کودکستانها و مراکز آموزش پیش دبستانی درسال 1312 به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید. در ماده اول این آیین نامه ، سن کودکان جهت پذیرش در کودکستانها 4 تا 7 سال قید شده بود. این در حالیست که درسال 1335 ، آیین نامه جدیدی جهت اداره کودکستانها به تصویب رسید که طی آن سن کودکان ، 3 تا 6 سال تعیین شده بود. در سال1334 ، اداره مستقلی جهت رسیدگی و نظارت بر امور کودکستان ها تحت نظارت وزارت فرهنگ تاسیس گردید. در سال1340 ، اداره امور کودکستانهای کشور منحل شده و وظایف مربوطه به اداره کل تعلیمات ابتدائی محول گردید. در آن اثنا دولت به تلاش هایی درجهت احداث کودکستان های دولتی مبادرت نموده و با احداث کودکستان ها در شهرهای سراسرکشور،کودکان خانواده های طبقه متوسط را تحت پوشش خود قرار داد. تا سال 1322 در سراسر کشور تنها تعداد 7 کودکستان وجود داشت و این در حالیست که طی سال1331 به 74 و طی سال 51 13 به 431 مرکز بالغ گردید. در همان اثنا تلاش هایی درجهت تربیت مربیان مراکز پیش دبستانی نیز آغاز گردید. درسال 1336 ، آموزشگاه های کودکیاری آغاز به فعالیت نمودند . اولین اساسنامه و برنامه درسی این آموزشگاهها طی سال 1345 به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید. چندسال بعد تدریس رشته کودکیاری یا آموزش و پرورش پیش ازدبستان در برخی دانشکده های علوم تربیتی من جمله مدرسه عالی شمیرانات و دانشگاه ابوریحان آغاز گردید.

    درسال1350 ، اداره کل تعلیمات ابتدایی به دفتر برنامه ریزی آموزش ابتدایی تغییر نام داده و واحد کودکستان های این اداره، عهده دارمسئولیت طرح و برنامه ریزی آموزش و پرورش پیش دبستانی گردید. درسال1354، با توجه به توسعه کودکستانها و تربیت مربیان کودک، دفتر برنامه ریزی آموزش ابتدایی به دفتر آموزش کودکستانی و ابتدایی تغییر نام داده و بالاخره درسال 1359 در اداره کل و سپس در دفتر آموزش عمومی ادغام گردید . طبق آخرین آیین نامه کودکستانها که در سال 1349به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید، تشکیل کلاسهای آمادگی ضمیمه آموزش ابتدایی گردیده و سن کودکان کودکستانی 3 تا 6 سال تعیین گردید. درسال 1353 ، وزارت آموزش و پرورش طبق انتشار بخشنامه ای به اعمال اصلاحاتی در آیین نامه مذکور مبادرت نمود. مطابق این تغییرات تنها آندسته از کودکانی که از سن 5 سال تمام برخوردار بودند از حق ثبت نام درکلاسهای آمادگی بهره مند گردیدند.

    درگذشته امتیاز تاسیس مهدهای کودک ویژه کودکان رده های سنی 3 تا 6 سال به وزارت آموزش و پرورش و مجوز تاسیس مراکز مراقبتی کودکان زیر رده سنی3 سال به اتاق اصناف واگذار گردید. ازسال1354، سازمانهای دولتی موظف به تاسیس مهدهای کودک شده و ضوابط آنها از سوی سازمان زنان تنظیم گردید. درسال1356، در بودجه کل سازمانهای دولتی، بودجه لازم جهت احداث مهدهای کودک ویژه فرزندان زنان کارمند پیش بینی شده و سازمان زنان مسئولیت تشکیل و نظارت بر آنها را عهده دار گردید. پس از انقلاب اسلامی ، بر اساس تصمیم گیری هیات وزیران، با انحلال سازمان زنان ، سازمان ملی رفاه خانواده، سازمان تربیتی شهرداری تهران و انجمن ملی حمایت از کودکان، اجازه تاسیس مهدهای کودک به وزارت بهداری و بهزیستی و سپس به سازمان بهزیستی محول گردید. درحال حاضر صدور مجوز و نظارت برکلیه مهدهای کودک دولتی و خصوصی بر عهده سازمان بهزیستی کشور است. ازسال 1372 کلیه کلاسهای آمادگی ضمیمه مدارس دولتی به علت کمبود جا منحل گردید.گفتنی است که این کلاسها 30 سال پیش درسال1349 و با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شده بود . ازجمله انواع مهدهای کودک که درحال حاضر درسراسرکشور فعالیت دارند میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

    مهدهای کودک خصوصی که توسط بخش خصوصی احداث گردیده اند.

    مهدهای کودک خود محورکه وابسته به موسسات دولتی بوده و با کمک هزینه های دولتی و والدین کودکان اداره میگردند.

    مهدهای کودک کارگری که متعلق به کارخانجات بوده و تحت پوشش وزارت کار فعالیت دارند.

    مهدهای کودک ادارات آموزش و پرورش که به ثبت نام از فرزندان زنان شاغل درآموزش و پرورش مبادرت می نمایند.

    مهدهای کودک انجمنهای حمایتی سازمان بهزیستی که به ثبت نام از کودکان تحت پوشش بهزیستی و درصدی از افراد عادی مبادرت می نمایند.

    مهدهای کودک انجمنهای روستایی که به ثبت نام از کودکان روستایی مبادرت می نمایند.

    تاریخچه فوق بیانگر این واقعیت است که سهم دولت در تاسیس مهدهای کودک بسیار ناچیز بوده و عمدتا به تنظیم آیین نامه ها و اعطای مجوزهای قانونی محدود بوده است به نحویکه پس از تشکیل اولین مهدهای کودک ، وزارت آموزش و پرورش به تاسیس مهدهای کودک دولتی پس از 42 سال مبادرت نمود. درحال حاضر برای کودکان زنان غیر شاغل مهد کودک دولتی وجود نداشته وکلاسهای آمادگی ضمیمه مدارس دولتی نیز از سال 1372 منحل گردیده است. علاوه بر این تعداد فارغ التحصیلان رشته کودکیاری با توجه به نیاز مهدهای کودک ، بسیار اندک بوده و دوره های باز آموزی بهزیستی ویژه مربیان و مدیران ، چه از لحاظ مدت زمان و چه از لحاظ تعداد نفرات تحت پوشش هر دوره آموزشی، جوابگوی نیاز مهدهای کودک نمی باشد. . بعنوان مثال از سال 61 13تا 69 13یعنی ظرف مدت زمان 8 سال تنها 1215 نفر ازمدیران و مربیان موفق به گذراندن دوره های آموزشی کوتاه مدت بهزیستی شده اند و این در حالیست که این رقم درمقایسه با تعداد مدیران ومربیان مهدهای کودک بسیار ناچیز می باشد.

    علاوه بر این تعداد مهدهای کودک نسبت به جمعیت کودکان در ایران بسیار ناچیز می باشد.. بعنوان مثال طی سالهای1360- 1359 تعداد مهدهای کودک بر2971 ، تعداد کودکان بر 172002، تعداد کلاسها بر6340 و تعداد کارکنان بر9356 نفر بالغ می گردید واین درحالیست که طی سالهای 68 67 تعداد مهدهای کودک بر 2547 ، تعداد کودکان ثبت نامی بر177979، تعداد کلاسها بر5951، تعداد کارکنان بر1983و تعداد کودکان رده های سنی1 تا 6 سال بر12میلیون نفر بالغ گردید . ضمنا تعداد مهدهای کودک خصوصی شهرستان تهران طی سال1370 بر200 مرکز، طی سال1371بر174مرکز و طی سال1372بر170 مرکز بالغ گردید.

    آمارفوق نشانگر افزایش دائمی تعدادکودکانی ثبت نامی مراکز آموزش پیش دبستانی و مهدهای کودک و کاهش تعداد مهدهای کودک و کادر ویژه آن می باشد . آمار سال 68 67 مبین این واقعیت است که تنها 5 ر1درصد کودکان رده های سنی 1 تا 6 سال و 5 ر2درصد کودکان رده های سنی 3 تا 6 سال ا ز امکانات آموزشی وتفریحی مهدهای کودک استفاده نموده اند. درضمن تعداد کودکان هرکلاس بر 30 نفر و نسبت کودکان به کادر آموزشی به نسبت 25 به1 بوده است.به عبارت دیگر به ازای هر 1 پرسنل، 25 کودک وجود داشته است . چنانکه قبلا نیز بدان اشاره گردید رده های سنی 1 تا 6 سال در رشد و پرورش شخصیت کودکان ،از نقش اساسی برخوردار بوده و از این روی آموزش پیش دبستانی به عنوان بخشی از نظام آموزش عمومی محسوب شده و دولتها به برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این عرصه مبادرت می نمایند .در کشور ایران آموزش پیش دبستانی در واقع به بخش خصوصی واگذار گردیده وبدین ترتیب خانواده های کم در آمد و متوسط قادر به بهره گیری از امکانات مهدهای کودک نمی باشند و این درحالیست که کودکان خانواده های مواجه با مشکلات اقتصادی و فرهنگی از نیاز بیشتری به توجه و آموزش برخوردار می باشند. به این ترتیب به دلیل وجود کمبودها ، نواقصات زیاد و برنامه های نادرست و عدم برخورداری از کادر مناسب و عدم اولویت دولت به آموزش کودکان در دوره های پیش دبستانی، اکثریت کودکان با مشکلات عدید ه ای در روند آموزشی و رشد شخصیتی خود مواجه می گردند.

    سرمایه گذاری درامور کودکان پیش دبستانی آثار پیش گیرانه بر آسیب های دوران نوجوانی و جوانی وبزرگسالی دارد . بسیاری از انحرافات اخلاقی ریشه درکمبودهای روحی و روانی دوران کودکی دارند. ارتباط اولیه کودک با الگوهای شخصیتی، آینده او را رقم میزنند .برخلاف تصورات عمومی مبنی بر عدم سود آوری سرمایه گذاری در مهدهای کودک چنین سرمایه گذاری هایی به معنای تربیت نیروی خلاق ، هدفمند و آگاه آتیه هر ملت و عوامل بازدارنده بسیاری از آسیب های اجتماعی مطرح می باشند . در مقطع آموزش پیش دبستانی ،والدین و مربیان کودک به شناسایی توانایی های بالقوه کودکان و رشد وتوسعه چنین توانایی هایی مبادرت نموده، شعور و رفتارهای های روانی کودک شکل گرفته و هدایت صحیح تجربیات کودک به خصوصیات روانی می انجامد که شخصیت او را پرورش میدهند. درجریان حضور درمراکز آموزش پیش دبستانی است که کودک شناخت نزدیک به واقعیتی از خود بدست آورده و خواسته های او به عنوان تبلوری از رشد عاطفی ،عقلی و اجتماعی او شکل می گیرد.

     

     

     

    اهمیت و ضرورت آموزش و پرورش پیش از دبستان

    1) برای رشد کلی و همه جانبه کودک اهمیت بسزایی دارد.

    2) فرصتهایی ایجاد می کند تا کودک با بزرگتر، گروه های دیگر و همردیفان خود مواجه شود و به تعامل معنی دار و غنی با آنها بپردازد.

    3) فرصتهایی فراهم می آورد تا کودک با آزمایشهای اشیا و مکان های متنوع روبرو شده و کسب تجربه کند.

    4) محیطی است که امنیت عاطفی و حمایتی کودک را تأمین می کند.

    5) پرورش کامل استعدادهای کودک، بویژه در این سالها، نیاز به محیطی محرک و برانگیزنده دارد.

    6- شش سال اولیه زندگی کودک، سالهایی حساس هستند زیرا میزان رشد در این سالها نسبت به مراحل دیگر رشد، سرعت بسیار بیشتری دارد.

     

    اهداف آموزش و پرورش پیش از دبستان

    1- پرورش سلامت جسم، هماهنگی ماهیچه ای مناسب و مهارتهای حرکتی اساسی در کودک .

    2- پرورش عادات بهداشتی سالم و تشکیل مهارتهای پایه لازم به منظور سازگاری شخصی کودک، مانند لباس پوشیدن و در آوردن، خوردن، شستن، نظافت و ... .

    3- پرورش آداب و نگرش های اجتماعی مطلوب، به منظور تشویق در مشارکت گروهی سالم و حساس کردن کودک به حقوق و امتیازات دیگران.

    4- پرورش پختگی عاطفی از طریق راهنمایی کودک  به بیان ابراز خود، شناخت پذیرش و کنترل احساسات و عواطف شخصی.

    5- تقویت درک زیباییها در کودک

    6- برانگیختن کنجکاوی ذهنی کودک و کمک کردن به او در درک دنیائی که در آن زندگی می کند و شکوفا کردن علایق تازه در او از طریق فراهم آوردن فرصت هایی برای پژوهش، جستجو و کسب تجربه.

    7- تشویق کودک به استقلاال و خلاقیت از طریق فراهم کردن فرصتهای کافی برای ابزار خود.

    8- پرورش توانایی کودک برای بیان احساسات و افکار به زبانی روان، واضح و صحیح.

    اهداف آموزشی

    اهداف مقطع آموزش پیش دبستانی ازجمله مهمترین اهداف مقطع پیش دبستانی می توان به مواردذیل اشاره نمود

    1- رشد جسمانی ذهنی عاطفی واجتماعی کودکان برپایه اصول اخلاقی ومذهبی

    2- افزایش سطح تواناییها واستعدادهای کودکان

    3- آماده سازی وتربیت کودکان جهت درک مفاهیم علمی وذهنی

    4- رشد وپویش زبان فارسی همسطح

    5- آماده سازی وتربیت کودکان جهت برقراری همکاریها ومعاشرتهای اجتماعی

    6- حمایت ازخانواده های کم درآمد درروند تربیتی وتحصیلی فرزندان

    ازجمله مهمترین اهداف مقطع پیش دبستانی می توان به مواردذیل اشاره نمود

    1- تربیت کودکان درجهت اجرای اصول اسلامی درزندگی شخصی واجتماعی

    2- تقویت احساس همکاری ومشارکت کودکان درفعالیت های اجتماعی وحس مسئولیت پذیری آنان

    3- افزایش قدرت جسمی وذهنی برقراری تعادل جسمی وافزایش مهارت های پایه کودکان

    4- آموزش زبان فارسی درجهت تقویت ارتباطات وابزارهای آموزشی کودکان اعم ازخواندن ، نوشتن، شنیدن وحرف زدن 

    ازسال 1989 نظربه مشکلات زبانی کودکان مناطق دوزبانه کشور حین ورود به مقطع آموزش ابتدایی ، نرخ بالای تجدید کودکان طی سالهای اولیه آموزش ابتدایی ، عدم تسلط کافی دربرقراری ارتباطات به زبان فارسی ودردسترس نبودن تعددکافی ازمراکز پیش دبستانی ، هرساله کلاس های آمادگی یک ماهه قبل ازشروع سال تحصیلی درمناطق مذکور تشکیل می گردد.گفتنی است که وزارت آموزش وپرورش به فراهم نموده زمینه هایی جهت آمادگی کودکان ساکن مناطق مذکور جهت ورود به مقطع آموزش ابتدایی ازطریق تعیین برنامه های موردنیاز وصدور بخشنامه های مربوطه اقدام می نماید .

    استراتژی های آموزشی (3)

    ازجمله مهمترین راهبردهای آموزشی مقطع آموزش پیش دبستانی می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

    1- ترغیب اولیای اموروزارت آموزش وپرورش به توجه هرچه بیشتر به سطح آموزش پیش دبستانی

    2- کسب اطمینان ازبرقراری حداکثر هماهنگی ممکن میان نهادهای اداره کننده مرکز آموزش پیش دبستانی دروزارت آموزش وپرورش

    3- اختصاص بیشتر وجوه غیرمستقیم ازسوی آموزش وپرورش به مراکز آموزش پیش دبستانی

    4- آموزش وتربیت نیروی انسانی ماهر ازطریق تمرکز برآموزشهای دوره پیش دبستانی

    5- گسترش فضاهای مستقل آموزش پیش دبستانی 

    برنامه آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان

    1) آموزش و پرورش در دوران اولیه کودکی برنامه ای است که بر رشد کلی و همه جانبه کودک متمرکز است.

    2) این برنامه، برنامه ای کودک- محور است که از رویکرد بازی و فعالیت پیروی می کند.

    3) این برنامه، برنامه ای است که محیط بازی محرکی را برای رشد هوشی، کلامی، اجتماعی، عاطفی و جسمی کودک را فراهم می آورد.

    4) برنامه فوق، برنامه ای است که کودکان رابرای دوران ابتدائی آماده می کند.

    5) برنامه ای است که مبنایی برای رشد خواندن، نوشتن و حساب کردن تشکیل می دهد.

    6) برنامه ای است که تعامل با محیط، مشارکت فعال در فعالیت های گروهی و توانایی حل مسوله خلاق را در کودکان تقویت می کند.

    7) برنامه ای است که بر تدارک تجارب دست اول برای کودکان تأکید دارد به طریقی که رشد مهارتهای مربوط به روند یادگیری را در آنان تضمین کند.

    8) برنامه ای است که برطراحی از قبل و جدول بندی و نظم در برنامه ها تکیه دارد ولی در عین حال نسبت به نیازهای کودکان انعطاف پذیر است.

    رشد جسمی و حرکتی

     

    9) برنامه ای است که به طور غیر مستقیم کنترل خود و در نتیجه انضباط درونی را در کودکان بهبود می بخشد.

    رشد زبان و گفتار

    رشد خلاقیت و ابراز از وجود و درک زیبائیها

    رشد و پرورش

    همه جانبه

    کودک

    رشد عاطفی

    رشد ذهنی و شناختی

    رشد اجتماعی

     

     

     آموزش پیش دبستانی (1)

    بر اساس تجربیات و بررسیهای روان شناختی و تربیتی ، سال های اولیه زندگی کودکان نقش اساسی در رشد و پرورش آنان ایفا می نمایدچراکه 80 درصد شخصیت کودک ظرف6 سال اولیه حیات او شکل میگیرد. براین اساس آموزش و پرورش پیش دبستانی از اهمیت ویژه‏ای برخوردار بوده و تلاش عمده دولت ها بر این بوده است که هرروزه تعداد بیشتری از کودکان تحت پوشش آموزشهای این دوره قرار گرفته و با توجه به ویژگی ها ونیازهای فردی ،از آموزشهای مناسب وسازنده برخوردار گردند. اولین ارتباطات انسانی- اجتماعی کودکان دردوران پیش دبستانی شکل گرفته و شکوفائی و رشد این ارتباط منوط به آموزش عشق ورزیدن ، محبت نمودن ، .... و نشان دادن راه صحیح برقراری ارتباط توسط والدین و مربیان آنان می باشد . در واقع پایه های اولیه اعتماد به نفس ، مسئولیت پذیری و استقلال و خلاقیت کودکان در دوران پیش از دبستان استوار می گردد. توجه دقیق و مناسب به کودکان به رشد و شکوفائی استعدادهای آنان کمک می نماید. مهدهای کودک‏ و مربیان این مراکز نقش اساسی وحیاتی در تربیت و رشد شخصیت کودکان و نیل به اهداف فوق ایفا می نمایند.

    برنامه های آموزشی

    از جمله مهمترین برنامه های آموزشی مقطع آموزش پیش دبستانی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

    1-برنامه های علمی و عملی آموزشی که بر مشاهده و بازدید ، آموزش زبان فارسی ، ریاضیات مقدماتی ، مفاهیم ابتدایی علوم و اعتقادات مذهبی مشتمل می گردد.

    2- فوق برنامه های آموزشی که بر صنایع دستی ، خمیر بازی ، بریدن و چسباندن اشیاء ، نقاشی ، بازیهای فکری ، قصه گویی ، شعرخوانی و تمرینات بدنی مشتمل می گردد.

    برنامه ریزی و مدیریت آموزشی

    اولین مرکز مستقل آموزش پیش دبستانی در سال 1924 در جهت ارائه دوره های آموزش اختیاری (سیستم آموزش غیر اجباری در سیستم آموزش رسمی)احداث گردید در طول دهه 1980 از مراکز فوق تحت عناوین مختلف اعم از مراکز مراقبت روزانه،کودکستانها، مدارس پیش دبستانی یاد می گردید.مراکز مذکور عمدتا در محل سازمانها و وزارتخانه های دولتی استقرار یافته و به مراقبت از کودکان با والدین شاغل در سازمان یا وزارتخانه مربوطه مبادرت می نمایند. مراکز مذکور به طور خصوصی وتحت نظارت سازمان بهزیستی وتحت سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فعالیت می نمایند.

  • فهرست و منابع پروژه تأسیس و راه اندازی مهدکودک و آمادگی ( آموزش وپرورش پیش ازدبستان )

    فهرست:

    مقدمه                                                                           10

    2                                  فصل اول                                                                   11

    3                                  تعریف لغوی آموزش وپرورش                                       12                              

    4                                  تاریخچه آموزش وپرورش درایران                                  17-13           

    5                                  اهمیت وضرورت آموزش وپرورش پیش ازدبستان            18

    7                                  اهداف آموزش وپرورش  پیش ازدبستان                          20-18           

    8                                  استراتژی های آموزشی                                                  20

    9                                  برنامه های آموزش وپرورش پیش ازدبستان                          21-20

    10                               آموزش پیش دبستانی (1)                                              22-21                       

     11                              برنامه های آموزشی                                                       22                              

    11                               برنامه ریزی ومدیریت آموزشی                                       24-22

    12                               آیا دوره پیش دبستانی لازم است                         24      

    13                               فصل دوم                                                                   25

    14                               بررسی نظام آموزشی وپرورشی دردوره  پیش ازدبستانی

    15                               نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درفرانسه              32-26

    16                               نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درانگلستان           45-32

    17                               نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درپاکستان           45

    18                               نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان دراندونزی           56-45

    19                               نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درهلند                 58-56

    20                               نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درآلمان               60-58

    21                               نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان دراتریش              61-60

    22                               نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درلیبی                 66-61

    23                               فصل سوم                                                                   67 

                                        نقش کودک درشکل گیری شخصیت کودک   

    24                               نقش کودک درشکل گیری شخصیت کودک                68

    25                               آشنایی کودک باکودکستان                                           69-68

    26                                اهمیت مهدکودک                                                        69      

    27                               درچهاردیواری مهدکودک چه می گذرد                        71-69

    28                               نقش مهدکودک دررشد اجتماعی کودکان                     72-71

    29                               نقش مهدکودک دراحیای ارزشهای فرهنگی                    74-72

    30                               انتظارات والدین از مهدکودک                                       75-74

    31                               فصل چهارم

    32                               ویژگیهای کودکان 6-3 ساله                                         76

    33                               ویژگی کودکان سه ساله ازنظر جسمی ، عاطفی ، هوشی وذهنی     77

    33                               ویژگی کودکان چهارساله                                              78

    34                               ویژگی کودکان پنج ساله                                               79

    35                               ویژگی کودکان شش ساله                                             80

    36                              رشد عاطفی اجتماعی آیا میدانید که ؟                             84-81

    37                               رشد جسمی حرکتی                                                      86-84

    38                               رشد زبان                                                                      88-86

    39                               رشد شناختی                                                                  91-88

    40                               رشد بیان خلاق ودرک زیباییها                                       92-91

    41                               خصوصیات دوره کودکستانی                                         92

    42                               رشد جسمانی                                                                 93-92

    43                               رشدحسی حرکتی                                                          94-93

    44                               رشد ذهنی                                                                     95-94

    45                               رشدعاطفی                                                                    97-96

    46                               دووسه سالگی                                                               99-97

    47                               سه وچهارسالگی                                                            102-99

    48                               پنچ وشش سالگی                                                          103-102

    49                             فصل پنجم                                                                  104

    50                               بازیهای کودکان                                                            105

    51                               کودکان وبازی                                                              106

    52                               نوع وبازی                                                                     106

    53                   بازی وورزش درروایات اسلام                                                     107

    54                   همبازی کودک                                                                         110-108

    55                   شکایت ازبازی کودکان درکوچه ها                                            110

    56                   والدین بی خیال                                                                                     111-110

    57                   نکات مهم درانتخاب همبازی برای کودکان                                 111

    58                   محیط بازی                                                                               113-111

    59                   کنترل محیط بازی                                                                      113

    60                   سرکشی ازبازیهای کودکان                                                        114

    61                   مقداربازی                                                                                 117-115

    62                   بازی وخلاقیت                                                                           119-117

    63                   بازی                                                                                         121-119

    64                   ارزشهای بازی                                                                           124-121

    65                   آب بازی                                                                                   126-124

    66                   نکات ایمنی برای آب بازی                                                         126

    67                   راههای بازی باآب                                                                     129-127

    68                   رشد ذهنی وشناختی                                                                   131-129

    69                   رشد عاطفی اجتماعی                                                                 134-131

    70                   فصل ششم                                                                               135

    71                   فرضیه شناختی - رشدی پیاژه                                                      135

    72                   مراحل 2و3 اندیشه پیش ازعمل 7-2 سالگی                              136

    73                   رشد فعالیت نمادین                                                                    138-136

    74                   تعقل علمی                                                                                139-138

    75                   طبقه بندی                                                                                 140-139

    76                   اندیشه اجتماعی                                                                         142-140

    77                   قضاوت اخلاقی                                                                          142

    78                   زنده گرایی                                                                               144-142

    79                   خلاصه ونتیجه                                                                            145-144

    80                   فصل هفتم                                                                             146

    81                   گفتگو بافرخنده مفیدی                                                             152-146

    82                   فصل هشتم                                                                                153

    83                   آیین نامه تأسیس ، انحلال واداره مهدکودک                               188-153

    84                   نیروی انسانی                                                                             189

    85                   چارت سازمانی                                                                          190

    86                   هزینه تأسیس مهد                                                                       195-191

    87                   برنامه کلاسی آمادگی                                                                196

    88                   برنامه کلاسی 4-3 ساله ها                                                          197

    89                   برنامه غذایی                                                                              197

    90                   فصل نهم                                                                                  

                            ضمائم وپیوستها

    91                               فهرست منابع ومآخذ                 

     

    منبع:

    آموزش وپرورش پیش ازدبستان - ترجمه فرخنده مفیدی . دفترنشر فرهنگ اسلامی  تهران 1380

    2- اسلام وتعلیم وتربیت ج 2 . ابراهیم امینی ص 221و 222

    3- روانشناسی رشد ( جزوه )

    4- روانشناسی تربیتی ( جزوه )

    5- راهنمایی ومشاوره کودک - دکترعبداله سفیع آبادی - وزارت فرهنگ وارشاداسلامی

    6- غررالحکم 54/8

    7- میزان الحکمه ج10 ، ح 22450

    8- نشریه ایران سال دهم - شماره 2964   آبان 1383

    9- آدرس سایت اینترنتی      www.iranculture.org

    10- آدرس سایت اینترنتی   www.kho- ps.TAL IF.NET

     

    http://razi-anar.persianblog.com11

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت