روش تحقیق آیا بین ورزش کردن و میزان افسردگی رابطه‌ای وجود دارد؟

تعداد صفحات: 80 فرمت فایل: word کد فایل: 10002706
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۴,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق آیا بین ورزش کردن و میزان افسردگی رابطه‌ای وجود دارد؟

    تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری:

    ابتدا نمره‌های افراد مختلف (ورزشکار و غیر ورزشکار) را در دو جدول جداگانه دسته بندی می‌کنیم تا برای محاسبات راحت بتوان عمل کرد. 

    فرضیه شماره 1 بین ورزش و میزان افسردگی در افراد ورزشکار و غیر ورزشکار رابط معنی داری وجود دارد. در اینجا روشهایی را مورد بحث قرار می‌دهیم که براساس آنها با استفاده از فقط یک یا چند عدد می‌توان در مورد خصایص متغیرهای مشاهده شده اطلاعات سودمندی به دست آورد. این اندازه‌های توصیفی، آمار یا شاخص آماری نامیده می‌شوند.

    این اصطلاح معمولا برای آن دسته از داده‌ها به کار می‌رود یک گروه نمونه به دست آمده است. این شاخص‌ها نشان می‌دهند که موارد مطالعه شده به طور کلی چگونه هستند و یا داده‌های حاصل در ارتباط با هم و یا به طور  متوسط چه وضعی دارند؟ این شاخص‌ها که تحت عنوان اندازه‌های گرایش مرکزی مطرح می‌شوند عبارتنداز:

    الف- میانگین

    ب- میانه

    ج- نما یا مد

    هریک از شاخص‌ها، به گونه‌ای معرف مقدار متوسط یا اندازه گرایش مرکزی داده‌ها تلقی می‌شوند. که به ترتیب مورد بحث قرار می‌گیرند.

    الف- میانگین[1]: میانگین کمیتی است که مقدار متوسط و یا به عبارت دیگر مرکز ثقل داده‌های به دست آمده را نشان می‌دهد و اکثرا آن را با علامت (X بار) نشان می‌دهند و از فرمول زیر بدست می‌آید:

    فرمول محاسبه میانگین

    حال میانگین دو گروه را محاسبه می‌کنیم:

    گروه عادی

    گروه ورزشکار

    مشاهده می‌شود که میانگین افسردگی افراد ورزشکار کمتر از افراد عادی است.

    ب- میانه[2]: میانه به عنوان یکی از شاخص‌های گرایش مرکزی، عددی است که 50 درصد افراد بالاتر از 50 درصد افراد پایین در یک توزیع جدا می‌کند بنابراین میانه عددی است که جمعیت مورد مطالعه را از لحاظ توانایی یا ویژگی مورد سنجش به دو نصف تقسیم می‌کند و از این رو آن را عدد 50 درصدی می‌نامند. میانه را Mn یا Md (مخفف Median) نشان می‌دهند و آن را به طریق زیر در داده‌های طبقه بندی نشده به دست می‌آورند، ابتدا داده‌ها را به صورت صعودی یا نزولی مرتب می‌کنیم و بعد عددی را که در مرتبه  ام جای دارد، به دست می‌آوریم.

    وقتی n فرد باشد عدد مربوط به نفر وسط میانه است وقتی n زوج باشد میانه برابر میانگین دو عدد متوالی خواهد بود که در وسط قرار می‌گیرند.

    «میانه گروه عادی»

    20-19-18-17-16-15-15-14-13-13-13-11-9-9-7-4-3-3

    31-31-30-29-28-28-26-25-25-25-25-24-24-24-23-22-21

    42-42-38-36-35-35-35-34-33-33-33-33-32-31

    میانه گروه عادی    

    «میانه گروه ورزشکار»

    10-10-10-9-9-9-8-7-7-7-7-6-6-5-5-4-4-4-3-3-3-2-2-2-1

    27-27-25-25-22-21-20-20-18-18-15-14-13-13-13-13-13

    42-36-33-29-29-28-27

     میانه گروه ورزشکار 

    مد[3] یا نما

    نما در یک مجموعه داده‌ها به عدد یا متغیری گفته می‌شود که بیشترین تکرار یا فراوانی را داشته باشد و آنرا با mo نشان می‌دهند. و از فرمول زیر قابل محاسبه است:

    نمای گروه عادی

    نمای گروه ورزشکار

     

    واریانس[4] و انحراف استاندارد (معیار[5])

    متوسط مجذور انحراف‌ها از میانگین راواریانس (پراش) می‌نامند و آن را اگر در مورد نمونه باشد با V، SD2 یا تنها S2 و اگر درباره جامعه باشد با Q2 (سیگما) نشان می‌دهند. بنابراین واریانس متوسط پراکندگی نمره‌ها طول میانگین را با توان دو مشخص می‌کنند:

     فرمول محاسبه واریانس   

    حال برای به دست آوردن واریانس و انحراف استاندارد هر گروه احتیاج به جدول توزیع فراوانی و محاسبه X و X2 هر گروه داریم.

    برای گروه عادی فاصله طبقات را 5 در نظر می‌گیریم و تعداد طبقات از فرمول زیر بدست می‌آید: (XH-)XL+1

     

    «گروه عادی (افراد غیر ورزشکار)»

      تعداد طبقات      

    جدول 3-4 توزیع فراوانی و محاسبه X وX2 گروه عادی

     

    جدول توزیع فراوانی گروه عادی
    Fx2 X2 X F C.L
    07/797 69/265 16-Mar 3 42-38
    21/1149 69/127 11-Mar 9 37-33
    52/317 69/39 6-Mar 8 32-28
    21/15 69/1 1-Mar 9 27-23
    45/68 69/13 7/3- 5 22-18
    21/681 69/75 7/8- 9 17-13
    07/563 69/187 7/13- 3 8-Dec
    76/1398 69/349 7/18- 4 3-Jul
    May-90 52/1061   50
     
       
     

     

    محاسبه واریانس و انحراف استاندارد

    واریانس گروه عادی

    انحراف استاندارد گروه عادی

    «گروه ورزشکار» 

     

    جدول توزیع فراوانی گروه ورزشکار 
    Fx2 X2 X F C.L
    841 841 29 1 45-41
    576 576 24 1 40-36
    361 361 19 1 35-31
    1176 196 14 6 30-26
    405 81 9 5 25-21
    64 16 4 4 20-16
    7 1 1- 7 15-11
    468 36 6- 13 6-Oct
    1452 121 11- 12 1-May
    5350 2229   50
     
         
     

     

    محاسبه واریانس و انحراف استاندارد

    واریانس گروه ورزشکار

    انحراف استاندارد گروه ورزشکار

    فرضیه شماره 2

    افسردگی افراد عادی (غیر ورزشکار) از افراد ورزشکار بیشتر است.

     

    جدول‌شماره‌5-4 پراکندگی فراوانی‌داده‌های مربوط‌به افسردگی‌در افراد‌غیر ورزشکار مورد بررسی برحسب نسبت و درصد براساس داده‌های جدول شماره 5-4 مربوط

     

    به افسردگی در افراد غیر ورزشکار که 50 نفر بودند از این تعداد 6 نفر (12٪) حالت طبیعی داشتند و 44 نفر (88٪) بقیه افسرده بودند که شامل کلیه درجات افسرده شناخت شدند 8 نفر (16٪) کمی افسرده، 5 نفر (10٪) نیازمند مشورت با روان پزشک، 15 نفر (30٪) به نسبت افسرده ، 14 نفر (28٪) افسردگی شدید و 1 نفر (4٪) بیش از حد افسرده بودن که در مقایسه با جدول شماره 6-4 نتیجه می‌گیریم که نسبت و درصد افسردگی در افراد غیر ورزشکار بیشتر است.

    فرضیه شماره 3

    افسردگی افراد ورزشکار از افراد غیر ورزشکار کمتر است. 

  • فهرست و منابع روش تحقیق آیا بین ورزش کردن و میزان افسردگی رابطه‌ای وجود دارد؟

    فهرست:

    فصل اول. طرح تحقیق................................................................................................

    مقدمه ........................................................................................................................

    بیان موضوع تحقیق ...................................................................................................

    بیان مسئله و سوال پژوهش .....................................................................................

    سوال پژوهش ...........................................................................................................

    هدف تحقیق ...............................................................................................................

    فرضیه تحقیق ............................................................................................................

    متغیرهای تحقیق ........................................................................................................

    اهمیت ضرورت و فایده‌های موضوع تحقیق..............................................................

    تعریف مفاهیم.............................................................................................................

    تعریف عملیاتی............................................................................................................

    فصل دوم. گستره نظری و سوابق عملی تحقیق.........................................................

    پیشینه و تاریخچه نظری............................................................................................

    نظریه‌های مربوط به افسردگی...................................................................................

    نظریه‌های روان بریایی .............................................................................................

    نظریه یادگیری ..........................................................................................................

    ماهیت افسردگی.........................................................................................................

    شناخت افسردگی.......................................................................................................

    شیوع افسردگی..........................................................................................................

    تشخیص افسردگی.....................................................................................................

    نشانه‌های افسردگی...................................................................................................

    اراات روانی افسردگی................................................................................................

    تغییرات روزانه...........................................................................................................

    علل اختلال افسردگی..................................................................................................

    درمان افسردگی.........................................................................................................

    ورزش........................................................................................................................

    تعریف ورزش............................................................................................................

    انتخاب برنامه ورزش.................................................................................................

    ورزش در بعد انسانی ...............................................................................................

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق................................................................................

    نوع و روش تحقیق.....................................................................................................

    تعریف گروه نمونه آماری..........................................................................................

    توضیح روش نمونه گیری و مراحل انجام آن...........................................................

    داده‌های مورد نیاز.....................................................................................................

    ابزار تحقیق.................................................................................................................

    ابزار مورد نیاز..........................................................................................................

    روش اجرای داده‌ها...................................................................................................

    شیوه جمع آوری داده‌ها............................................................................................

    شیوه روش آماری تحقیق..........................................................................................

    فصل چهارم: داده‌های آماری....................................................................................

    فصل پنجم: نتیجه گیری

    منبع:

    . آزاد، حسین، روان شناسی مرضی کودک، 1374، تهران، انتشارات پاژنگ.

    2. انجمن‌روان پزشکی آمریکا، DSM-17 راهنمای تشخیص و آماری اختلالهای روانی، ترجمه محمدرضا نیکخو، سیامک نقشبندی وحی الدین غفرانی، جلد اول، 1379.

    3. آزاد، حسین، آسیب شناسی روانی، 1375، تهران، انتشارات بعثت.

    4. بروین، کریس، بنیادهای شناختی در علوم تربیتی رفتار، انتشارات رشد.

    5. شفر، مارتین، فشار روانی، ترجمه پروین بلورچی، 1370، تهران انتشارات پاژنگ.

    6. کاپلان، هارولد و بنیامین سادوک، خلاصه روان پزشکی، 1376، تهران.

    7. گنجی، حمزه، بهداشت روانی، 1376، تهران، نشر ارسباران.

    8. گنجی، حمزه، روان شناسی عمومی ، 1374، تهران، نشر دانا.

    9. جزوه مبانی ورزشی، استاد جابر خلف زاده، 1374، تهران.

    10. مظلومی، رجبعلی، تربیت ورزشی، 1362، تهران، انتشارات اداره کل استان تربیت بدنی آموزش و پرورش.

    11. وینتر، گراهام و کتی مارتین، راهنمای عملی روان شناسی ورزش، ترجمه دکتر محمد کاظم واعظ‌موسوی، 1374، انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران. 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت