پروپوزال مقایسه سبک های هویت و مهارت های اجتماعی در دانش اموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: word کد فایل: 10002580
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال مقایسه سبک های هویت و مهارت های اجتماعی در دانش اموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل

    عنوان پایان نامه به فارسی:

    مقایسه سبک های هویت و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل

    عنوان پایان نامه به انگلیسی:

    Comparison Identity style and social skills in Blind and deaf high school students in Ardabil City

    کلمات کلیدی:

    سبک های هویت-مهارت اجتماعی-نابینا- ناشنوا

    پرسش اصلی پژوهش :

    آیا سبک های هویت و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل متفاوت است؟

     

    بیان مسئله:          

    رفتارهای اجتماعی بر تمامی جنبه های زندگی کودکان و نوجوانان سایه می افکند و بر سازگاری و شادکامی بعدی آنها تأثیر میگذارد. توانایی فرد از نظر کنار آمدن با دیگران و انجام رفتارهای اجتماعی مطلوب، میزان محبوبیت او را میان همسالان و نزد معلمان، والدین ودیگر  بزرگسالان مشخص میکند. میزان توانایی فرد در مهارتهای اجتماعی به طور مستقیم به رشد اجتماعی فرد و کمیت و کیفیت رفتارهای اجتماعی مطلوبی که از؛ خود نشان میدهد، مربوط می شود]4[ نقص شنوایی و بینایی از مهمترین نقایص حسی هستند که فرآیند اجتماعی شدن را تحت تأثیر قرار می دهند. اهمیت شنوایی در حدی است که اگر میزان ناشنوایی چندان هم شدید نباشد، باز می تواند در همه جنبه های رشد زبان تأثیر بسزایی داشته باشد. گروه نسبتاً بزرگی از مربیان افراد ناشنوا معتقدند که تعداد زیادی از مسائلی که در زمینه روابط اجتماعی برای ناشنوایان به وجود می آید در اصل معلول نقایصی است که در تکلم آنان وجود دارد. کودک ناشنوا به طریقی با کودک عادی متفاوت است. چنین کودکانی از لحاظ تفکر، دیدن، شنیدن،اجتماعی شدن حرکات و به ویژه صحبت کردن تفاوتهای زیادی با کودک عادی دارند؛ اما تعداد زیادی از این کودکان در بیشتر جنبه ها به جای این که متفاوت باشند، معمولی و بهنجارهستند ]3[. اسبلیو گوارا مهارت اجتماعی را مترادف با سازگاری اجتماعی میدانند از نظر آنها مهارت اجتماعی عبارت است از توانایی ایجاد ارتباط متقابل با دیگران در زمینه ی خاص اجتماعی به -طوری که در عرف جامعه قابل قبول و ارزشمند باشد. فقدان مهارت های اجتماعی کافی میان افراد دارای آسیب بینایی و شنوایی ممکن است مشکلات زیادی از قبیل انزوای اجتماعی، افسر دگی، مشکلات روانی -اجتماعی متعدد و. . . را به وجود آورد. در نتیجه برای این افراد که از مهارت های اجتماعی ضعیفی برخوردارند آموزش صحیح به منظور کمک به بهبود مهارت ها به نحوی که بتوانند از تعاملات اجتماعی لذت ببرند و نسبت به خود احساس خوبی داشته باشند،  الزامی به نظر میرسد]9[. یکی از مسائلی که به نحوی تاثیر پذیر از مهارت اجتماعی است سبک های هویت خواهد بود.  اریکسون هویت را به عنوان پیشرفت مهم شخصیت و گامی مهم به سمت تبدیل شدن به بزرگسال ثمربخش و خوشحال، تشخیص داد و تعارض روان شناختی نوجوانی را هویت در برابر سر درگمی نقش نامید. نتایج موفقیت آمیز مراحل قبلی، زمینه را برای حل مثبت این تعارض آماده می کنند]7[اریکسون یک تئوری رشد در طول عمر پیشنهاد کرده که شامل هشت مرحله است، هر مرحله با یک ناسازگاری مرکزی مشخص شده و افراد نیاز به برخورد کردن با ناسازگاری دارند]8[. احساس هویت به عنوان مهم ترین رویداد مرحله ی نوجوانی متأثر از همانندسازی با والدین است. نحوه ی رفتار والدین با عنایت به نگرشی که در فرزندان خود به وجود می آورند، در هویت آن ها تأثیر خواهد داشت]8[. ریچ و شاختر[1](2011) نیز بر نقش مهم مدرسه و معلم در هویت یابی دختران دبیرستانی تأکید می کنند]13[. در دوره ی نوجوانی، افراد به رفاقت و دوستی با همسالان خود، اهمیت زیادی می دهند و از مصاحبت با آنها، حتّی در بعضی موارد از مصاحبت با خانواده هم بیشتر لذّت می برند]1[مواجهه ی نوجوانان با عقاید و ارز شها، از طریق تعامل با انواع همسالان گسترش می یابد. دوستان صمیمی با حمایت کردن عاطفی از همدیگر و تأمین الگوهای نقش تشکیل هویت، در کاوش گزینه ها به یکدیگر کمک می کنند]7[. از طرف دیگر تحول و پیشرفت هویت باعث کم شدن فشار همسالان در نوجوانان می شود(ریک،2011). بنابراین محقق در پی پاسخ به این سوال است که آیا سبک های هویت و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و نا شنوا متفاوت است؟

     

    پیشینه پژوهش  (در بیان مختصر پیشینه پژوهش  دانشجو باید به کلیه مراجع ذکرشده در بخش فهرست مراجع اشاره کند رجوع به مراجع باید براساس شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان  باشد بدیهی است که در صورت استفاده از هریک از حالت های فوق، مراجع معرفی شده در بخش فهرست مراجع نیز باید برحسب شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان مرتب شده باشد):

    اریکسون (1968) در پژوهشی بدست آورد هویت نشانه سلامت روانی است و هویت در مقابل سردرگمی هویت، نشانه شخصیت سالم فرد است.افرادی که دارای سبک های هویت پیشرفته هستند مهارت اجتماعی بالاتری را تجربه میکنند]8[.

    استون(2006) در پژوهشی که تحت عنوان بررسی سبک هویتی در دانش آموزان افسرده و غیر افسرده انجام داد به این نتیجه رسید که بین سبک هویتی با موقیت تحصیلی و بهداشت روانی دوران بلوغ رابطه مستقیم وجود دارد و همچنین بین سبک هویت با افسردگی و مشکلات روانی دوران بلوغ رابطه مستقیم وجود دارد]14[.

    گاتریک(2005) در پژوهشی ضمن گزارش نقص و کاستی مهارت اجتماعی در افراد نابینا و ناشنوا،  بر اهمیت آموزش، اکتساب و به کارگیری مهارت اجتماعی و افزایش و رشد این گونه مهارت ها تأکید داشت]11[.

    هاپرپر(2005) در پژوهشی بدست آورد دانش آموزان دارای مهارت اجتماعی آشفته دچار مشکلاتی در هویت یابی و همچنین مشکلات ارتباطی در بین همسالان خود می شوند]10[.

    آرو(2007) در پژوهشهای خود دریافتند که نوجوانان نابینا و ناشنوا در ارتباطات اجتماعی خود مشکلات زیادی از قبیل انزوای اجتماعی، دوستان اندک و سپری کردن وقتشان در تنهایی را تجربه می کنند و در خطر ابتلا به افسردگی و مشکلات روانی– اجتماعی و مشکلات هویت یابی قرار دارند]6[.

    اسلاوی (2006) در پژوهشی انزوای اجتماعی و فقدان مهارت اجتماعی کافی میان نوجوانان با آسیب بینایی و شنوایی ممکن است به عزت نفس پایین و شکل گیری هویت آشفته در آنها منجر شود]15[.

    استون و رابرت  (2006)، آشکار ساخت که بین سبک هویت سردرگم با فقدان مهارت اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. دانشجویانی که هویت سردرگم داشتند نسبت به دانشجویانی که هویت پیشرفته داشتند مهارت های اجتماعی پایین تری گزارش کردند]14[.

    شاختر[2](2011) در پژوهشی بر نقش مهم مدرسه و معلم در هویت یابی و مهارت های اجتماعی دختران دبیرستانی تأکید می کنند. در دوره ی نوجوانی، افراد به رفاقت و دوستی با همسالان خود، اهمیت زیادی می دهند و از مصاحبت با آنها، حتّی در بعضی موارد از مصاحبت با خانواده هم بیشتر لذّت می برند]13[.

    میکائیلی(1383) به بررسی ارتباط بین سبکهای هویت و مهارت اجتماعی پرداختند و به این نتیجه رسیدند که افراد دارای سبک های هویت اطلاعاتی دارای بالاترین میزان مهارت اجتماعی و افراد دارای سبک سردرگمی اجتنابی دارای کمترین میزان مهارت اجتماعی بودند]5[.

    حسینی(1391) در پژوهشی که با عنوان تاثیر مداخله در فرایند هویت یابی در بهبود مشکلات هویتی  و سلامت روانی دانشجویان بدست آورد مداخله در بهبود تعهد دانشجویان، کاهش علائم اختلال شخصیت مرزی و اختلال شخصیت  ضداجتماعی اثرگذار بود و در سایر موارد اثر معناداری نداشت براساس این نتایج می توان از روش ارائه شده در شرایط مشابه، برای پیشگیری و کاهش مشکلات روانشناختی، به ویژه در اختلالات شخصیت مرتبط با سردرگمی در هویت استفاده کرد]1[.

    میکائیلی (1389)، در پژوهشی با عنوان رابطه سبک های هویت، تعهد هویت و جنسیت با سازگاری اجتماعی با به این نتیجه رسید که سبک های هویت به شکل معناداری قادر است تمام مولفه های سازگاری اجتماعی را تبیین و پیش بینی کند. متغیر جنسیت با ورود به تحلیل نتوانست ضریب تعیین را در پیش بینی مولفه های سازگاری تحصیلی، اجتماعی، شخصی _ هیجانی و سازگاری کلی به شکل معناداری افزایش دهد و فقط در مولفه دلبستگی به دانشگاه جنسیت نقش میانجی گرانه معناداری نداشت. تعهد هویتی برای همه مولفه ها و نمره کلی سازگاری نقش میانجی معناداری داشت. همچنین نتایج نشان داد دانشجویان دختر از نظر سازگاری با دانشگاه به شکل معناداری از دانشجویان پسر بالاتر هستند. یافته ها نیز نشان داد که دختران در سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری و پسران در سبک سردرگم/اجتنابی میانگین بالاتری داشتند]5[.

     

    پایان نامه این پروپوزال در سایت موجود است.

  • فهرست و منابع پروپوزال مقایسه سبک های هویت و مهارت های اجتماعی در دانش اموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    حسینی، اکبر(1385) نوجوان امروز: شناخت و تربی . ت چاپ سوم. تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت.

    دلاور، علی. ( 1387 ).  روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش، چاپ بیست و پنجم.

    کاکاوند، علیرضا. ( 1385).  روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران : نشر روان، چاپ دوم.

    متسون،  ج.  اولندیک،  ت.  (بی تا). بهبود بخشی مهارتهای اجتماعی کودکان. احمد به پروژه ( مترجم، 1384 ).  تهران: انتشارات اطلاعات

    میکائیلی منیع، فرزانه.( 1387). رابطه سبک های هویت، تعهد هویت و جنسیت با سازگاری دانشجویان با دانشگاه.. فصلنامه مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره 6، شماره 2

    6-        Aro,K. L ; Bundy,K. A. (2007). social skills training for young adolescents, New York :Dover 233-242

    7-        Berk , J.J. (2008). Issues for DSM-V: Internet Addiction.  Am J Psychiatry, 165 (3): 306-307.

    8-        Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: Norton

    Goldestein,H;Morgan,L.(2004).social interaction and modeles of friendship development. Available site : http/www.eric.com

    Haprper .K.A. (2005). social skills effects of Impulsivity and Depression defeat hyperactiveity disorder. Journal of autism andevelopmental disorders. Feb .vol (71)

    Eisenberg,N; fabes, R; Guthrie,k ;Reiser, M. (2005) pispositional.  Emotionality any Regulation : their Role in predicting quality of social functioning. Journal of person a lity and social psychology. Vol 28 No 1 pp136-157

    Greshom , F ; Elliot , S. (2002).  the social skills rating system.  criclepinesMN:American guidance services

    Rich, Y., & Schachter, E. P. (2011). High school identity climate and student identity development. Contemporary Educational Psychology, In Press, Corrected Proof, Available online http://www.sciencedirect.com

    Stoven and Rabert (2006),comprision of identiysyles between depressed and non-depressed students of university jurnal of clinical psychology

    Slaby T, Gaura T. Self– efficacy and personal goal setting. American education research journal 2003; 29: 663-9.

    Schermerchon, John. R. Jr, (1996), Management,5Th Ed, New York, John Wiley and Sons, Inc.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت