پروپوزال بررسی میزان گرایش به اقتصاد مقاومتی و عوامل مرتبط بر آن با تاکید بر مصرف گرایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

تعداد صفحات: 26 فرمت فایل: word کد فایل: 10002443
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه اقتصاد
قیمت قدیم:۵,۴۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال بررسی میزان گرایش به اقتصاد مقاومتی و عوامل مرتبط بر آن با تاکید بر مصرف گرایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

    کارشناسی ارشد،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اردبیل، ایران

    چکیده

    هدف پژوهش حاضر بررسی میزان گرایش به اقتصاد مقاومتی و عوامل مرتبط بر آن با تاکید بر مصرف گرایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل از نوع پس رویدادی وهمبستگی است جامعه آماری این پژوهش عبارت خواهد بود از کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال 93-94 مشغول به تحصیل بوده و به نوعی با مسائل اقتصادی از جمله خرید و فروش و ... در ارتباط هستند. روش نمونه گیری بصورت نمونه گیری تصادفی ساده خواهد بود. به منظور افزایش اعتبار بیرونی تحقیق نمونه به تعداد 80 نفر از دانشجویان انتخاب شده و همتا سازی شده است. برای گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته که ابعاد اقتصاد مقاومتی و مصرف گرایی و همچنین متغیر های فرضیه پژوهش را سنجیده،طراحی شده است .این پرسشنامه در طیف لیکرت و دارای 35 سوال است.داده ها در نرم افزار SPSS تجزیه تحلیل شد.نتایج نشان داد بین مصرف گرایی و میزان گرایش به اقتصاد مقاومتی بدست آمد مصرف گرایی اقتصاد مقاومتی را پیش بینی میکند.بطوری که بالا رفتن مصرف گرایی میزان گرایش به اقتصاد مقاومتی افزایش یافته است.

     

    واژه‌های کلیدی: اقتصاد مقاومتی-مصرف گرایی-دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل

    مقدمه

    اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تاکید گردد. طبق نظر دولتمردان ایران در تعریف اقتصاد مقاومتی، ضرورت مقاومت برای رد کردن فشارها و عبور از سختی‌ها برای رسیدن به نقاط مثبت ملی نیاز است.این روش اقتصادی از نظر تعریف با اقتصاد ریاضتی تفاوت دارد(لیون[1]،2009).اصطلاح اقتصاد مقاومتی اولین بار در سال ۲۰۰۵ پس از محاصره غزه توسط اسرائیل که مواد غذایی و نهاده های اولیه برای تولید و پیشرفت اقتصادی را نیز شامل میشد و ناتوانی غزه در صادرات ، امکان صادرات و کشت بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله توت فرنگی را کاهش داده بود مورد استفاده قرار گرفت و ضوابط و معیارهای حاکم بر مفهوم اقتصاد مقاومتی شناسایی گردید (بریگوگلا[2]،2008) . در ایران نیز پس از تشدید تحریمها علیه ایران در سالهای اخیر این شیوه توسط حکومت ایران ترویج می‌شود و در اقتصاد مقاومتی هدف استفاده از توان داخلی و مقاومت در مقابل تحریمها با ایجاد کمترین بحران است. بریگاگلیو( 2006) از اصطلاحی به نام « فنریت اقتصادی » [3]برای اشاره به توان سیاست  ساخته یک اقتصاد برای بهبود (یا انطباق با) آثار شو کهای برو نزای مخالف استفاده کرده است. این اصطلاح با تعریفی که از آن شده، نزدیک ترین مفهوم به «اقتصاد مقاومتی» در ادبیات رایج کشور ماست.

    بریگاگلیو بیان می دارد که اصطلاح فنریت اقتصادی به دو مفهوم به کار میرود:اول، توانایی اقتصاد برای بهبود سریع از شو کهای اقتصادی تخریبک‌ننده خارجی؛دوم، توانایی اقتصاد برای ایستادگی در برابر آثار این شوکها.توان اقتصاد برای بهبود یافتن از آثار شو کهای مخالف به شدت محدود خواهد شد اگر برای مثال، کسری های مالی مزمن وجد داشته باشد. از طرف دیگر، این توان  ارتقا خواهد یافت اگر ابزارهای سیاستی بتواند برای خنثی سازی آثار منفی شو کها مورد استفاده قرار گیرد؛ مانند موقعیتی که کشور از وضعیت مالی قوی برخوردار است و می تواند مخارج احتیاطی یا تخفیف های مالیاتی را برای برخورد با آثار منفی شو کها مورد استفاده قرار دهد. این نوع فنریت اقتصادی نوعی ( تقابل با شوک)است .توانایی ایستادن در برابر شو کها هنگامی متصور است که شو کها خنثی یا ناچیز باشند. همچنین این نوع فنریت هنگامی ممکن اس  که اقتصاد از مکانیسم هایی برخوردار باشد که آثار شو کها را کاهش دهد که با عنوان » جذب شوک «از آن نام برده می شود. برای مثال، وجود بازاری انعطاف پذیر می تواند به عنوان ابزاری برای جذب شو کها عمل کند (بریگاگلیو،2011).یکی از مسائلی که از اقتصاد مقاومتی نشات میگیرد مصرف گرایی است.

    مصرف[4] درلغت به معنای خرج کردن (کلانتری ، 1388) و در اصطلاح اقتصادی تعریف های گوناگونی برای آن ارائه شده است .مصرف عبارت است از ازرش های پولی کالاها وخدماتی که به وسیله افراد خریداری و تهیه می شود .درآمد خالص به دومنظور استفاده می شودبخشی از آن ، به انباشتن ثروت و پس انداز اختصاص می یابد و بخش دیگر ، صرف تحصیل لذت می شودان قسمت از درآمد که  صرف به دست آوردن لذت می شود مصرف نامیده می شود(قدیری اصل ، 1379)مصرف اتلاف ثروتی به منظور ارضای  یک احتیاج است (ژاننیف[5]،1351).اصالت دادن به مصرف و هدف قراردادن رفاه و دارایی های مادی، برخی مصرف گرایی را به معنای برابر دانستن خوشبختی شخصی با خرید دارایی های مادی و مصرف گرفته اند.در پروسه مصرف گرایی ،دنیای غرب از اخلاق تولیدی یا اخلاق پروتستانی به اخلاق مصرف روی آورد در نتیجه غرب از جامعه تولیدی به جامعه م صرفی تبدیل ، اصل در جامعه، حداکثر سازی مصرف و لذت گرایی شد.بعد از غرب ، کشورهای توسعه نیافته نیز بر اثر تبلیغات و عوامل دیگر به جامعه مصرفی تبدیل شدند.برای تسریع در تبدیل جامعه به جامعه مصرفی ،از سیاست های برگزاری نمایشگاه ها ، تاسیس فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای ، ورود و ظهور کالاهای مصرف ارزان قیمت در حجم فراوان استفاده شد .تفاوتی که جامعه مصرفی با پیش از خودداشت این بود  که قبلا مصرف کالاهای فراوانی ویژه طبقه ثروتمندان ومرفه بود اما در جامعه مصرف ، مصرف این کالاها برای مردم عادی نیز رواج یافت.البته در مصرف کالاها، کالاهای گران قیمت وبا کیفیت بالا ویژه ثروتمندان  وکالاهای ارزان قیمت و با کیفیت پایین تر ویژه مردمان عادی بود.از دیدگاه فوکوا عمال افراد بهطور کلی در هر عصری بر گرفته وبرآمده از نظر گاه رایج ان عصر است به عبارت دیگر ساخت عمل،تابع ساخت اندیشه است برای ساخت اندیشه ،نیاز به باور و ارتباط بین ذهن و عین است.برای ایجاد این باور و پل ارتباطی ، زیان بیشترین نقش را دارد زیان مملو از مفاهیم ارزشی است ونقش به سزایی را در تبلیغات ومشروعیت بخشیدن ایفا می کند و وسایل ارتباط جمعی در کنار زیان از نمادها ونشانه ها برای ساختن عمل ودر بحث ما مصرف گرایی استفاده می کنند.( باکاک[6]، 1381).مصرف گرایی با تغییر اندیشه مردم درباره مصرف پدید می آیددر زمان های گذشته مردم  به تهیه کالاها وخدمات ضرور درجه اول و بعد کالاهای غیر ضرر با اولویت وتوان خرید خود می پرداختند و درتهیه  وتولیدمایحتاج خود نقش داشتند واین  اندیشه رایج مردم بوداما برای اشاعه مصرف گرایی لازم بود.این نوع نگرش  تغییر یابد بنابراین به وسیله تبلیغات از طریق وسایل ارتباط جمعی در نوع نگرش مردم تغییر داده شد ومردم در پی هر چه بیشتر مصرف کردن بودند و  هستند.دراین تغییر اصل اساسی این بود  که مصرف تبدیل به یک ارزش وهنجار شد  ومصرف گرایی دیگر نکوهیده نبود.نظام سرمایه داری از رسانه  ها به عنوان ابزاری برای اماده سازی بسترهای فرهنگی وفکری مصرف گرایی بهره می گیرد و قشرهای اندیشه ور ومتوسط را هدف خود قرار میدهد. از ویژگی های اساسی مدیریت اقتصادی موفق، داشتن الگوست. در ایران ما مسئله فقدان الگوی مشخص برای مدیریت اقتصاد، به ویژه در برخورد با شرایط چالش و بحران، به سادگی قابل درک است.در وضعیت حاضر که با چالش مهم تحریم  همه جانبه غرب مواجه هستیم، با وجود همه تلاش های غیرقابل انکار انجام شده برای  مواجهه با اقدامات دشمنان، فقدان الگویی راهبردی برای مدیریت اقتصادی احساس می شود تا بسیاری از مسائل را از چالش خارج کند یا چالش ها فرصت اثرگذاری منفی بر اهداف را پیدا نکنند.آنچه به روشنی در واقعیت اقتصاد ایران دیده می شود آن است که سیاست های اقتصادی پولی، مالی، ارزی، بانکی، اشتغال و تولید بدون ارتباط منسجم و تعریف شده و بعضاً به صورتی کاملاً اقتضایی و موردی، آن هم پس از گسترش دامنه چالش ها، به کار بسته می شوند و از آنجا که ارتباط سیستمی مشخصی میان آنها برقرار نیست، در بسیاری موارد  یکدیگر را خنثی میکنند و در مجموع کارایی لازم را ندارند.نتیجه اجرای این سیاست های انفعالی از قبل معلوم و کاملاً متفاوت با شرایط مورد انتظاری است که با به کارگیری الگوی مشخص در مدیریت کلان اقتصادی، فعالیت واحدهای اقتصادی در سطح خرد و میانی هماهنگ میشود و متغیرهای کلان اقتصادی در راستای مقاصد مربوط تنظیم و همه پتانسیلها برای اهداف نهایی پیشرفت و عدالت به کار گرفته می شوند. شاید بتوان ادعا کرد که از دلایل حضرت امام(ره) برای پذیرش قطعنامه، وضعیت نامطلوب اقتصادی ناشی از فقدان الگوی اقتصاد مقاومتی بوده است.در حال حاضر با اینکه مقام معظم رهبری اوضاع کنونی را به گردنه ای که از آن عبور خواهیم کرد تشبیه فرمودند، اما بر داشتن اقتصاد مقاومتی تأکید و اصرار دارند. این مسئله نشان میدهد که مدیریت اقتصادی باید سنجیده عمل کند و به ویژه چالش تحریم را به عنوان واقعیتی جدّی که در تمام سال های پس از انقلاب وجود داشته است در برنامه ریزی اقتصادی وارد سازد.خوشبختانه زمینه تدوین و پیاده سازی الگوی اقتصاد مقاومتی برای کشوری مانند ایران با داشتن منابع فراوان ، جمعیت زیاد، بازار بزرگ درون کشور و ارتباطات منطقه ای نسبتاً خوب فراهم است. پتانسیل ها و منابع بکیار و استفاده نشده فراوان فعلی همه حاکی از آن است که استفاده کامل و کارامد از منابع موجود و به کارگیری آنها در ظرفیت اشتغال کامل می تواند بسیاری از مشکلات و آسیب ها را چاره کند.تحولات جهانی نیز اقتضا میکند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان الهام بخش جهان اسلام الگویی موفق و مستقل از مدیریت اقتصادی را به نمایش بگذارد و وضعیت مطلوب اقتصادی را در اندازه شئونات و عزّت نفس مردم خود ایجاد کند.نکته مهم دیگر اینکه در شرایط وجود چالش ها، چنانچه الگوی اقتصاد مقاومتی مبتنی بر فعال سازی ظرفیت های داخلی شکل گیرد، بهترین سکوی پرتاب برای شرایط پس از چالش خواهد بود؛ به گونه ای که با رفع این چالش ها، ظرفیت اقتصاد به صورتی کامل تر آزاد و موجب شتاب پیشرفت خواهد شد(بیانات مقام معظم رهبری،1392) . فلذا بررسی و بحث در مورد اقتصاد مقاومتی و تحقیق در مورد نقاط قوت و ضعف این مسئله می تواند تاثیرات فراوانی در مقابله با تحریم های خارجی و همچنین ارتقا وضعیت اقتصادی و خروج از بحران های مالی و کاهش مصرف گرایی داشته باشد بنابراین بحث در این موارد ضروری و از اهمیت ویژه ای برخوردار است .فلذا با توجه به مطالف فوق محقق در پی پاسخ گویی به این سوال است که آیا اقتصاد مقاومتی تاثیری در مصرف گرایی مردم(مطالعه موردی اردبیل) دارد؟

  • فهرست و منابع پروپوزال بررسی میزان گرایش به اقتصاد مقاومتی و عوامل مرتبط بر آن با تاکید بر مصرف گرایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ایروانی جواد ، الگوی مصرف در آموزه های اسلامی ، مشهد ، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، چاپ اول 1388 .

    اقتصاد مقاومتی تفاوت با ریاضت اقتصادی ،شهرزاد کیافر دوشنبه, 20 شهریور 1391

    اسحاقی ، حسین ؛ باید و نبایدهای مصرف ، قم ، دفتر عقل ، چاپ اول 1388 .

    بهار ، مهری ، مطالعات فرهنگی : اصول و مبانی ، تهران ، سمت ، چاپ اول 1386 .

    بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیئت دولت2/6/91‌

    بیانات در دیدار دانشجویان16/5/91

    بیانات در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان8/5/91

    بیانات در دیدار کارگزاران نظام3/5/91

    بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان19/5/91

    بیانات در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور 16/6/91

    توانایان فرد، حسین، 1357 ش، تئوری مصر ، ف تهران: انتشارات آزاده.

    تفضلی، فریدون، 1375 ش، تاریخ عقاید اقتصادی از افلاطون تا دوره معاصر تهران: نشر نی، دوم.

    حسینی، س یدرضا، 1379 ش، الگوی تخصیص درآمد و رفتار مصر فکننده مسلمان،تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.

    حسینی، مریم السادات، مصرفگرایی بیماری فرهنگی دنیای مدرن، خبرگزاری موج

    رزاقی ، ابراهیم ، الگوی مصرف و تهاجم فرهنگی ، تهران ، چاپخش ، چاپ اول ، 1374 .

    رفیع پور، فرامرز، 1377 ش، توسعه و تضا،د تهران: شرکت سهامی انتشار، دوم.

    رئیس دانشگاه علوم اقتصادی؛اقتصاد مقاومتی تغییر در فرهنگ مصرف و سرمایه‌گذاریبه گزارش 598 به نقل ازفارس

    سید یاسین ابراهیمی ، تأثیرات دنیای رسانه بر سبک زندگی ، گروه فرهنگی اجتماعی برهان

    سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسجد المهدی  شهر ری 7/7/91

    صفری، ابراهیم، اقتصاد مصرفی یا مصرف اقتصادی؟ سایت مدیریت اقتصاد و توسعه،

    فرهنگ، منوچهر، 1371 ش، فرهنگ بزرگ علوم اقتصاد ، ی تهران: نشر البرز، اول.

    قره باغیان، مرتضی، 1372 ش، فرهنگ اقتصاد و بازرگان ، ی تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.

    کاسترو ، ژوزئه دو ؛ انسان گرسنه ، ترجمه منیر جزنی ، تهران ، جاویدنیا ، 1379 .

    کلانتری، علی اکبر، 1388 ش، اسلام و الگوی مصر ، ف قم: مؤسسه بوستان کتاب، پنجم.

    گالبرایت، جان کنت ، 1340 ش، جامعه متمو ، ل ترجمه حس ین شجره ، تهران: مؤسسه علوم اداری.

    لهسائی زاده، عبدالعلی، فرهنگ مصرف گرایی نوین و لزوم برنام هریزی برای آن، سایت شورای فرهنگ

    موسایی، میثم، 1374 ش، دین و فرهنگ توسع ، ه تهران: معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی.

    ماهنامه سیاحت غرب شماره 70 ، قم ، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما 1388 .

    مصرف در دنیای امروز ( برگزیده مقاله های ماهنامه سیاحت غرب با موضوع مصرف ) ، قم ، دفتر عقل ، چاپ اول 1388 .

    محتشم دولت شاهی، طهماسب، 1376 ش، نظری هها و سیاس تها در اقتصاد کلان تهران: انتشارات ویستار، سوم.

    وبر، ماکس، 1374 ش، اقتصاد و جامع ، ه ترجم ه عباس منوچهری، مهرداد ترابی نژاد و مصطفی عمادزاده، تهران: انتشارات مولی، اول.

    ویس وده، گونتر، 1381 ش ، جامع هشناسی برای اقتصا ،د ترجمه هادی صمدی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، اول.

    یادداشت دکتر عادل پیغامی، استاد اقتصاد و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، چهار تعریف از اقتصاد مقاومتی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت ، ده نکته درباره‌ی تحقق اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۱/۰۵/۰۷

    Corrigan (1997), The Sociology of consumption, London, sage.

    Dimaggio, Paul. 2000, Social Stratification, Lifestyle, Social Cognition  and Social Participation, In D. Grusky (Ed). Westview Press, San Francisco

     Duesenbarry, James, 1966, "Die beziehung zwiehung einkommen und konsum und ihre folgen", in streissler, Erich und Monika streissler (Eds( konsum und nachfrage. Koln, kiepenhauer 8 witsch.

    Granovetter, Mark, 2001, the sociology of economic life, west view Peter

    Koenig, Rene (Hg), 1976, Anomie, In Wilhelm bernsdorf, worterbuch der soziologie, Frankfort a.m, Fischer.

    Ruling, Charles- Chemens, 2000, Theories if Fashen, the Contributions of Veblen, Simmil, Blumer & Bourdieu, www.hes.unige.ch/research_publications/cahier.

    Research Repat Series of the Department of Sociologie at Uppsala [1982, dons Theorg and Societg] University.

    Samuelson, Paul A, 1961, Economics: An Introductorg Analgsis, 5th. ed, New York, Mc Grav.

    Smeller, Neil, 1995, "Handbook of economic sociology", Princeton university press.

    Story, John, 1999, Cultural Consumption and Everybody life, Arnoland Publishers, London

    Swedberg, Richard, Ulf Himmelstrand and Goran Brulin, 1985, "Theparadigm of Ecomomic Sociology Premises and Promises",

    Trigilia, Carlo, 2002, Economic sociology: state, and society in modern capitalism, Blackwell.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت