پایان نامه انسان کامل از دیدگاه تذکره الاولیای عطار

تعداد صفحات: 148 فرمت فایل: word کد فایل: 10002371
سال: 1393 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۲۱,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۹,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه انسان کامل از دیدگاه تذکره الاولیای عطار

    پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A)

    رشته زبان و ادبیات فارسی

    چکیده

    موضوع انسان و شناخت او از دیر باز مورد توجه بشر بوده است و هر کدام از مکاتب بر اساس جهانبینی خاص خود تعریفی از انسان ارائه می دهند و کمتر مکتب فکری وفلسفی می توان سراغ داشت که نسبت به موضوع انسان بی تفاوت باشد ؛ زیرا رهایی انسان از سر گردانی بستگی به این مسئله دارد  که او از خود و توانایی ها یش، چه تصویری دارد .به خاطر اهمیّت این موضوع است که اولیای دین خود شناسی را سودمند ترین علوم گفته اند .در طول تاریخ بشری  دانشمندان هر کدام از ادیان الاهی و مکاتب بشری به بحث در مورد این موجود ناشناخته پرداخته اند تا تصویری درست از انسان ، توانایی هایش و کمال او ارائه بدهند . در دین اسلام انسان به عنوان جانشین حق روی زمین معرفی شده است . انسان عالم اکبری است که خداوند در نهادش استعداد هایی  شگفت انگیزی را  به ودیعه نهاده است و به او این فرصت را عطا نموده که استعداد بالقّوه خویش را فعلیّت ببخشد و با پیمودن مسیر کمال به مقامی برسد که بر کائنات فرمانروایی کند . چنین انسانی مراحل کمال را با حرکت از ظاهر جهان و کثرات آن برای رسیدن به جهان وحدت و باطن آن طی می نماید  .اوبا گذشتن از جاده شریعت و پایبندی به اصول آن ، قدم در راه طریقت و خودشناسی می نهد و پس از سیر و سلوک روحانی به حقیقت جان و جهان هستی دست می یابد . در ادب فارسی شعرا و عرفای زیادی به بحث انسان کامل و راه های وصول به کمال پرداخته اند .از این میان عطّار از جمله شاعرانی است که بیشتر آثار او به این مسئله اختصاص دارد .عطّار در پناه روشنایی شمع شریعت به سیر انفسی می پردازد و مراحل طریقت را می پیماید تا به دروازه حقیقت و معشوق حقیقی برسد .و تجارب این سفرهای روحانی را در قالب  مثنوی و به زبان رمز وتمثیل برای جویندگان حقیقت به یادگار گذاشته است .عطّار معتقد است که سالک برای رسیدن به کمال با هدایت پیر هفت مرحله سلوک عرفانی را باید پشت سر گذارد و داشتن شیخ را در این سفر روحانی برای هر طالب حقیقت لازم وضروری می داند . او در تذکره الاولیا  از برخی از این کاملان نام می برد  .انسان کامل عطّار در تذکره الاولیا آیینه حق ،قطب عالم ، جامع اسماءالاهی و....است .او کسی است که  خود را متخلّق به اخلاق الاهی نموده است و به مقامی رسیده که در سایه عنایت حق ، قدرت تصرّف بر کائنات را دارد .او در واقع از خود فانی و به حق باقی شده است .و همواره سر تعظیم در مقابل حق تعالی فرو آورده است .

    کلمات کلیدی: انسان کامل ، اوصاف ،خلیفه الله ، تذکره الاولیا  ، عطّار 

    مقدّمه:

    انسان کامل بودن لذّتی است که کام هر انسان طالب کمال را شیرین می کند وآتش میل به وصال حق را در وجود او شعله ور می کند .«انسان کامل شعر با طراوت سروده حق است که حلاوتش کام درد- مندان را  شیرین می کند .او سفیر عالم ملکوت در مرز غیب وشهادت است تا بذر علم ویقین وعشق را در شوره زار دل بکارد .او رمز آفرینش و تجلّی اسماءالهی و گنجینه این اسماء است که همه را یک جا در خود جمع کرده ،راه یافتن به علم ومعرفت و حقیقت فقط با دستگیری او میسّر می گردد .»(حجازی ،1390: 13)

    جست و جوی انسان کامل و پیروی از او ، در طول تاریخ  همواره مورد توّجه تمام ادیان الاهی و مذاهب غیر الاهی بوده است . چرا که انسان فطرتاً کمال جوی است وبرای رسیدن به کمال نیاز به الگویی و راهنمایی دارد تا در سایه اکسیر تعالیم وی مس وجودشان را به طلای مبدّل سازند. «از چنین انسانی  با نام های مختلفی همچون «ارهانت » ،«کیون تسو»، «انسان آزاده » یاد می گردد .»(نصری ، 1376: 4) هر چند که  تعاریف مذاهب غیر الاهی از انسان کامل تاکنون نتوانسته همه جانبه بوده و خواسته بشری را در رسیدن به انسان کامل بر آورده سازد.امّا عنایت الاهی در هر دوره ای چهره درخشانی از این کاملان را به طالبان  حقیقت نشان داده تا به یاری آن راه کمال را طی کرده به وصال کمال مطلق برسند .اسلام ،کامل ترین دین الاهی ، زبیاترین تصویر را از انسان آرمانی در آیات واحادیث ارائه می دهد که این تصاویر همواره بهترین سر مشق برای جویندگان حقیقت می باشد .

    در بررسی اجمالی آثار ادبی ملاحظه می شود که «خمیر مایه اصلی تمام انواع ادبی ،توجه به حقایق وارزش هایی است که از فطرت پاک انسانی سر چشمه گرفته اند .و این رمز جاودانگی آثار بر جسته شاعرانی چون فردوسی ، ناصر خسرو ، سنایی،عطّار مولوی ،...است .عطّار نیز در آثار خود سیمای جذّابی از یک انسان آرمان طلب و حقیقت جو نشان می دهد که در پی یافتن حقیقت ،تمام مراحل هولناک راه سلوک را طی می کند و مخاطرات را همچون شهد در کام دل می ریزد ، و تا آن سوی قاف ازلیّت اوج گرفته پروانه وار هستی خود را در آتش عشق سیمرغ حقیقت محو می کند . »(حجازی ،1390 :16)ودر وصال حق خریدار سر دار می شود .

    عطّار در آثار خود گاه با زبان رمز و اشاره و گاه صراحتاً از انسان کامل نام می برد . او تابلوهای متفاوتی از انسان کامل را در مقابل دیدگان جویندگان راه قرار می دهد و در نهایت زیباترین و کامل ترین آن ها را به نمایش می گذارد .

    عطّار در سه اثر منطق الطّیر ، مصیبت نامه و الهی نامه «پیوند ناگسستنی بین شریعت ،طریقت و حقیقت بر قرار می کند .در الهی نامه رهرو با آن چه او را شایسته مقام خلیفه الهی می کند آشنا می گردد .در منطق الطّیر با هفت وادی عرفانی طلب ،عشق ،معرفت ،استغنا ،حیرت فقر وفنا آشنا می شود .امّا در مصیبت نامه سالک با یاری پیر وارشاد او درجستجوی حقیقتی فراتر از وجود خود می باشد . ، او در تذکره الاولیا شرحی از زندگی ،احوال واقوال کاملان را آورده است .نمونه ای از انسان هایی که با طی وادی هفت گانه به کمال رسیده اند و راهنمای سالکان در طی این طریق هستند . انسان کامل در آثار عطّار از دو دیدگاه نظری و عملی قابل بررسی است .در این پژوهش تمام تلاش نگارنده آن است که سیمای انسان آرمانی عطّار را در تذکره الاولیا ترسبم نماید تا بدین وسیله اوصافی از این کاملان حق را به خوانندگان معرفی نماید .

    این پژوهش در شش فصل ارائه گردیده است : فصل اوّل کلیات پژوهش است که در باره بیان مسأله ،اهداف تحقیق ، پیشینه تحقیق ، روش کار ،ابزار تحقیق و مسأله تحقیق بحث می کند .فصل دوّم معرفی اجمالی عطّار و آثار طریقه و مذهب وی می باشد .فصل سوم در باره انسان ،هدف از خلقت انسان ، انسان از دیدگاه ادیان الاهی  ، انسان کامل وویژگی های او از منظر اسلام است و فصل چهارم انسان کامل را از دیدگاه عطّار و ویژگی های او در تذکره الاولیا بیان می کند . فصل پنجم در باره هفت وادی یا مرحله که سالک را به وصال حق می رساند ، می باشد .وبالاخره فصل ششم خلاصه و نتیجه گیری و ارائه یافته پژوهشی می باشد .

    فصل اوّل :

    کلّیات پژوهش

    1-1)پرسش اصلی پژوهش :

         

    از نظر عطّار انسان کامل کیست ؟ چه ویژگی هایی دارد وچگونه به این مقام می توان رسید ؟

     

    1-2)بیان مسئله:

    موضوع اصلی و اساسی آثار عطّار را انسان تشکیل می دهد.انسان ، همان موجودی که مرکّب از جنبه مادی و معنوی می باشد .«تفاوت انسان با دیگر  موجودات به خاطر همان ترکیب ذاتش است که در قرآن آمده است :إنّا خَلَقناَ الإنسانَ مِن نُطفَه ٍ أمشاجٍ نَبتلیهِ (انسان /2)ما انسان را از نطفه ای آفریدیم که در آن مخلوط های زیادی وجود دارد.مقصود این است که استعداد های زیادی به تعبیر امروز در ژن های اوست . [بعد می فرماید:]انسان به مرحله ای رسیده که  ما او را مورد آزمایش قرار می دهیم یعنی به حدّی از کمال رسیده  که او را آزاد و مختار آفریدیم وشایسته  تکلیف و امتحان و نمره دادن قرار دادیم».(مطهّری ، 32:1367) « کمال انسان در تعادل اوست یعنی با داشتن این همه استعداد های گوناگون آن وقت کامل است که فقط به سوی یک استعداد گرایش پیدا نکند و استعداد های دیگرش را مهمل و معطّل نگذارد و همه را در یک وضع متعادل و متوازن ، همراه هم رشد دهد ».(همان:33) «سیر و حرکت به سوی کمال برتر از مهم ترین شاخصه های وجودی انسان میباشد در سیر تاریخ انسان همواره به دنبال انسان کامل بوده است ودر همین جستجو بوده که گاه موجودات ماوراء الطبیعی و رب النّوع ها و گاه قهرمانان افسانه ای و اساطیری و زمانی هم شخصیّت های برجسته تاریخ را به عنوان انسان کامل برای خود مطرح کرده است.»(عبد الغفور،260:1388) .«بحث انسان کامل با این مسأله آغاز می شود که یکی از اساسی ترین معتقدات باطنی اسلام بعد از توحید تجلّی تام اسماء و صفات حق سبحانه در مظهر او یعنی انسان کامل است.» (صادقی ارزگانی ، 20:1382) «انسان کامل ،جامع بین اسماء جلال و جمال است او منشأ و ظهور عالم است زیرا تجلّی اسم اعظم الله است که به واسطه آن جمیع اسماءالهی ظاهر شدند و تقدّم اسم اعظم الله بر سایر اسماء ، سبب تقدّم ظهور انسان کامل در آفرینش شده است .»(نصری،185:1376)« شناخت انسان کامل یکی از ضروری ترین حقایق عرفان علمی ، نظری ، اخلاقی ،تربیتی و بلکه اعتقادی است ،  زیرا تربیت و پرورش اخلاق در هر مکتبی بر اساس شناخت انسان کامل از آن مکتب امکان پذیر است و برای ما مسلمانان شناخت انسان کامل از آن لحاظ ضروری است که شناخت او در حقیقت شناخت و آگاهی از یک الگو و سرمشق است. یک فرد مسلمان اگر بخواهد مسلمان و مؤمنی کامل باشد ، باید انسان کامل را بشناسد تا در روش و منش به او تأسی کرده بر اساس سیره او حرکت کند.» (صادقی ارزگانی ،16:1382) عزیز الدّین نسفی نخستین کسی است که اثر مستقلی را به عنوان «الانسان الکامل»تألیف نموده است.این اثر با آنکه میراث دار معرفت عارفانه ی دینی است و به محوری ترین مبحث معرفت عارفانه یعنی انسان پرداخته است ولی در مجموع فهم متشرّعانه بر فراست عارفانه غلبه دارد .به باورش انسان کامل آن است که در شریعت ،طریقت وحقیقت تمام باشد به عبارت دیگر انسان کامل آن است که او را چهار چیز به کمال باشد: اقوال نیک، افعال نیک،اخلاق نیک ومعارف.» (عبدالغفور،316:1388) ابن عربی در شناخت حقیقت انسان به نکات ارزشمندی اشاره می کندکه تحلیل کلام او به طور خلاصه چنین می باشد: الف –انسان کامل موجودی است که خدای تعالی کمالات ذاتی خود را در آینه او  مشاهده  می کند  . انسان  کامل تنها مو جودی است که می تواند آیینه حق نما و مظهر کمال باشد . ب-هدف نهایی عالم وآدم تحقّق انسان کامل است.ج-انسان کامل واسطه فیض الهی در حفظ عالم هستی است یعنی حق سبحانه در آینه انسان کامل تجلّی می کند .(صادقی ارزگانی ،31-32:1382)

    «ازبین شاعران قرن هفتم شاید بیش از هر کس فرید الدّین عطّار نیشابوری به ضرورت جست وجوی پیر طریقت ،پیروی محض از او و مبارزه با موانع  راه کمال عنایت داشته و پس از عطّار ،مولوی نیز به تأسی ازاو کمر همّت را بر نشان دادن تصویر انسان کامل در سروده های خود می بندد.»(حجازی،9:1390) «انسان کامل از نظر عطّار آینه جمال خداوند است که هر زیبایی دروجود او،عکس ان جمال مطلق است.» (همان:35) « انسان کامل قطب و اساس  جهان آفرینش است که هر چیز بر مدار او می گردد و حتّی گردش افلاک نیز به حرمت اوست.»(همان:37) انسان کامل عطّارکسی است که با شجاعت و مردانگی و بدون لحظه ای درنگ هفت وادی سلوک را طی کند و سپس به هدایت و ارشاد بقیه رهروان به قلّه ی قاف –جایگاه سیمرغ-بپردازد.» (همان:177)  

    1-3)پیشینه پژوهش : (در بیان مختصر پیشینه پژوهش  دانشجو باید به کلیه مراجع ذکرشده در بخش فهرست مراجع اشاره کند رجوع به مراجع باید براساس شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان  باشد بدیهی است که در صورت استفاده از هریک از حالت های فوق، مراجع معرفی شده در بخش فهرست مراجع نیز باید برحسب شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان مرتب شده باشد):

    پژوهش مستقلی در باره ی موضوع اوصاف انسان کامل در تذکره الاولیا تا کنون انجام نگرفته است،امّا پژوهش هایی به صورت غیر مستقیم توسط برخی از نویسندگان و اساتید انجام گرفته که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می شود:

    - عبدالغفور آرزو در کتابی به نام مقایسه انسان کامل از دیدگاه بیدل و حافظ ، به بیان مباحثی در مورد انسان کامل از دیدگاه عرفا پرداخته است.

    - بهجت السادات حجازی در کتابی به نام انسان کامل از نگاه عطّارو مقاله ای تحت عنوان سیمای انسان کامل از نگاه عطّار  به بررسی ویژگی های انسان کامل در برخی از آثار عطّار از جمله اسرار نامه ،الهی نامه، مصیبت نامه ، منطق الطیر و دیوان اشعار پرداخته است.

    -حسین رزمجو در کتاب انسان آرمانی و کامل به بحث در مورد انسان کامل و ویژگی های او پرداخته است .

    -منیره سید مظهری در مقاله ای تحت عنوان بررسی تطبیقی سیمای انسان کامل از دید گاه ابن عربی و ملاصدرا ،انسان کامل را از این دیدگاه ها بررسی نموده اند .

    -آمنه شه بخش در مقاله ای به نام شناخت وتبیین انسان کامل در حوزه عرفان عملی ،به بررسی انسان کامل ازدیدگاه نسفی ،سنایی و عطّار پرداخته است .

    - محمد امین صادقی ارزگانی در کتابی به نام انسان کامل از نگاه امام خمینی(ره) و عارفان اسلامی، سیمای انسان کامل را از دیدگاه محی الدّین ، امام خمینی و برخی دیگر از عرفا بیان نموده و همچنین راه رسیدن به مقام انسان کامل را با استناد به نظر برخی عرفا نشان داده است.

    -یحیی کبیر در کتاب انسان کامل در مکتب عرفانی صائن الدّین ابن ترکه ،به بررسی انسان کامل در این مکتب پرداخته است .

    - عبدالّله نصری در کتاب سیمای انسان کامل از دیدگاه مکاتب به بررسی انسان در بین مکاتب مختلف و ارزش وجودی او پرداخته است.

    -مریم محمدی آرانی در مقاله ای تحت عنوان  انسان کامل از نگاه عرفان و حکمت صدرایی ،انسان کامل را از این دیدگاه بررسی می کند .

    - شهید مرتضی مطهّری در کتاب انسان کامل به بحث درباره ی انسان از دیدگاه برخی مکاتب از جمله مکتب عقل ، مکتب عرفان ، مکتب سوسیالیسم و... پرداخته است.

    -علی مؤمنی در کتاب کمال انسان و انسان کامل ضمن بررسی انسان کامل راه های وصول به کمال و موانع آن را بیان کرده است .

    -عزیز الدّین نسفی کتابی در باره انسان کامل نوشته که اوّلین کتاب با موضوع انسان کامل است.

    1-4)فرضیه ها:

    1-از نظر عطّار یک انسان کامل دارای اوصاف مختلف ظاهری وباطنی است .

    2-از نظر عطّار یک انسان کامل بعد از رسیدن به مراحل طریقت و حقیقت باید تابع شریعت باشد.

    3-از نظر عطّار انسان برای رسیدن به حقیقت  باید هفت وادی طلب،عشق،معرفت ،استغنا ،توحید ، حیرت، فقر وفنا را بپیماید.

    1-5)اهداف پژوهش:

    1-شناخت اوصاف انسان کامل در تذکره الاولیای عطّار وتبیین آن .

    2-شناخت هفت وادی که انسان می تواند با طی آن به کمال برسد.

    3-کمک به درک هر چه بیشتر اشعار عطّار

    1-6)جنبه نوآوری یا هر ویژگی جدید تحقیق فعلی نسبت به تحقیقات قبلی  ( توسط استاد راهنما تکمیل شود):

    موضوع حاضر در تذکره الاولیاءی عطّار مورد پژوهش واقع نشده است ،لذا به  جهت مهم بودن موضوع انسان وانسان کامل و کتاب تذکره الاولیاء ،این تحقیق شایسته بررسی وکنکاش می باشد.

    1-7)روش کار:

    1-7-1) روش پژوهش :

    روش تحقیق حاضر از نوع مطالعات تحلیلی است.بر اساس این نوع تحقیق، از روش تحقیق کتابخانه ای و تحلیل محتوا استفاده میشود.

    1-7-2) روش گرد آوری اطلاعات :

    با توجه به نوع تحقیق ، روش تحقیق ، کتابخانه ای و مطالعه ای است با مراجعه به مأخذ و منابع علمی شامل کتاب ها ، نشریات و یادداشت ها ،در نهایت به تحلیل اطّلاعات و نتیجه گیری پرداخته می شود .

    1-7-3) ابزار گرد آوری اطلاعات:

    کتاب و مقاله ، سایت های اینترنتی ، برگه های یادداشت ، نرم افزار های مورد نیاز

    1-7-4)  روش تجزیه وتحلیل اطلاعات :

    بعد از جمع آوری و تنظیم اطّلاعات از طریق یادداشت برداری، یادداشت ها با توجه به عنوان ها و موضوعات تحقیق ، طبقه بندی میشود ، اطلاعات و مطالب در بخش های مربوطه به خود ذکر شده و در نهایت جمع بندی و نتیجه گیری می شود.

  • فهرست و منابع پایان نامه انسان کامل از دیدگاه تذکره الاولیای عطار

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    الف)کتاب ها:

    1) قرآن کریم،1391، ترجمه مرحوم الهی قمشه ای ،تهران ،انتشارات دانش پرور

    2) نهج البلاغه ،1390،ترجمه محمد دشتی ،قم انتشارات اجود

    3) آرزو،عبدالغفور ،1388،مقایسه انسان کامل از دیدگاه بیدل و حافظ،چ 1،تهران ،مرکز آفرینش های ادبی

    4)اخلاقی –شریتمداری، 1386،انسان شناسی در اندیشه امام خمینی(س) ،چ2،موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (س)

    5) اشرف زاده،رضا، 1373 ،تجلّی رمزو روایت در شعر عطّار نیشابوری، تهران ، انتشارات اساطیر

    6) انصاری ،قاسم ،1378،مبانی تصوّف و عرفان ،چ8 ،انتشارات دانشگاه پیام نور

    7) ثروتیان ، بهروز ،1384 ،طنز ورمز در الهی نامه ،چ2،تهران ،انتشارات سوره مهر

    8) جوادی آملی ، عبدالله ،1377 ،حماسه وعرفان ،قم ،انتشارات اسراء

    9) جهانگیری ،محسن ،1383 ، محی الدین عربی چهره برجسته عرفان اسلامی،چ5،تهران ،انتشارات دانشگاه تهران

    10) حجازی ،بهجت السادات ، 1390، انسان کامل از نگاه عطّار ،تهران انتشارات آوای نور

    11) حلبی ،علی اصغر ،1374،انسان در اسلام ومکاتب غربی، چ2، تهران انتشارات اساطیر

    12) دهخدا، علی اکبر ،1342، لغت نامه دهخدا ،تهران ،انتشارات دانشگاه تهران

    13) رضازاده شفق،1369، تاریخ ادبیات ایران ،چ1 ،انتشارات آهنگ

    14) ریپکا ،یان ، 1381 ،تاریخ ادبیات ایران ،ترجمه ابوالقاسم سری ،چ2 ،تهران انتشارات علمی فرهنگی

    15) ریتر ،هلموت ،1388، دریای جان ،ترجمه عباس زریاب و مهر آفاق بابیوردی،سیری در آرا و احوال شیخ عطّار نیشابوری،ج1، چ3 ،تهران ،انتشارات بین المللی المهدی

    16) رزمجو، حسین ،1375،انسان آرمانی وکامل ،چ2، تهران ، انتشارات امیر کبیر

    17) زرّین کوب،عبدالحسین ،1374، با کاروان حلّه، مجموعه نقد ادبی، چ9،انتشارات علمی

    18) ...................................  ،1385 ، جستجو در تصوّف ایران ،تهران ، انتشارات امیر کبیر

    19) ...................................  ،1366 ، دنباله جستجو در تصوّف ایران ،تهران ،انتشارات امیر کبیر

    20) ................................ ،1378 ، صدای بال سیمرغ ،در باره اندیشه وزندگی عطّار ،تهران، انتشارات سخن

    21) سجّادی ،سید جعفر ، 1389 ،فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، چ9،تهران ،انتشارات طهوری

    22) شجیعی ،پوران ،1373 ،جهان بینی عطّار ،تهران ،نشر ویرایش

    23)....................... ،1378،مسافر سر گشته ،سیری درجهان اندیشه عطّار ،تهران ،انتشارات  سیمای دانش

    24)  شریعتی ،علی ،1386،انسان ، چ10 ،تهران ،انتشارات الهام

    25) .......................،1389،انسان ،اسلام و مکتب های مغرب زمین ،تهران ،انتشارات الهام

    26) شفیعی کدکنی ،محمد رضا ،1380 ،زبور پارسی ،نگاهی به زندگی وغزل های عطّار،چ2 ،تهران ،انتشارات آگاه

     27) صادقی ارزگانی ، محّمد امین ، 1382،انسان کامل از نگاه امام خمینی و عارفان مسلمان ، قم ،انتشارات مؤسسه ی  بوستان کتاب

    28) عطّار ، فرید الدّین محمد ،1386 ،اسرار نامه ،به تصحیح ومقدّمه محمد رضا شفیعی کدکنی،چ6 ،تهران ، انتشارات سخن

    29) ............................. ،1392 ،الهی نامه ،به تصحیح محمّد رضا شفیعی کدد کنی ، تهران ، انتشارات سخن

    30) ..............................،1391،تذکره الاولیا ،به تصحیح  محمد استعلامی، چ23،تهران انتشارات زوّار

    31) .....................................،1386،گزیده منطق الطیر هفت شهر عشق ،تخلیص ،مقدّمه وشرح حسین محی الدّین الهی قمشه ای ،چ7، تهران ،انتشارات علمی فرهنگی

    32) .................................،1379 ،گزیده منطق الطّیر ،انتخاب و شرح سیروس شمیسا، چ7 ،دانشگاه پیام نور

    33).............. ،1378،گزیده منطق الطّیر ،انتخاب وشرح فاطمه معین الدّینی و علی محمدی، تهران،نشر قطره  

    34) ...............،1386 ،مختار نامه ، به تصحیح ومقدّمه محمد رضا شفیعی کدکنی،چ3، تهران انتشارات سخن

    35) .............،1392،منطق الطّیر ، به تصحیح ومقدّمه محمد رضا شفیعی کدکنی ،چ9،تهران ، انتشارات سخن

    36) فروزانفر، بدیع الزّمان  ،1389،شرح احوال ،نقد و تحلیل آثار عطّار نیشابوری ،چ1،تهران ،انتشارات زوّار

    37) ...................................،1373،شرح مثنوی شریف ،ج1، چ7 ،تهران ،انتشارات علمی و فرهنگی

    38) قشیری ،عبدالکریم بن هوازن ،1388 ،رساله قشیریّه ،ترجمه ابو علی حسن بن احمد عثمانی،تصحیح بدیع الزمان فروزانفر ،چ10، تهران ،انتشارات علمی و فرهنگی

    39) کبیر ،یحیی ،1384 ،انسان شناسی ،انسان کامل در مکتب عرفانی صائن الدین ابن ترکه ،چ1 ،انتشارات مطبوعات دینی

    40) گوهرین ،سید صادق ،1367،شرح اصطلاحات تصوّف ،چ1،انتشارات زوار

    41) محمّدی ری شهری ،محمّد ،1387 ،انسان شناسی از منظر قران وحدیث ،قم ،سازمان چاپ ونشر دارالحدیث

    42) مصباح یزدی ،محمد تقی ،1390 ،انسان شناسی در قران ،قم ،موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

    43) مطهّری ،مرتضی ،1391،انسان کامل ،چ5،تهران انتشارات صدرا  

    44)مظاهری ،عبدالرّضا ،1387،اندیشه ابن عربی ،چ1،تهران ،نشر علم

    45) موسوی تبریزی ،سید محسن ،1387،مقدمه ای بر عرفان عملی و طهارت نفس وشناخت انسان کامل  ، چ1،موسسه فرهنگی نورٌعلی نور

    46) مولوی ،جلال الدین محمد،1392، مثنوی معنوی ، شرح کریم زمانی ،دفتر 2و1،تهران ،انتشارات اطلاعات  

    47) مومنی ،علی ،1387،کمال انسان وانسان کامل ،قم ،انتشارات اشراق

    48) نسفی ،عزیز الدّین ،1388،کتاب الانسان الکامل ،چ9،تهران انتشارات طهوری

    49) نصری ،عبداله ،1376 ،سیمای انسان کامل از دید گاه مکاتب ،چ4،تهران ،انتشارات دانشگاه علّامه طباطبایی

    50) هجویری ،ابو حسن علی بن عثمان ،1390،کشف المحجوب ،مقدّمه تصحیح و تعلیقات دکتر محمود عابدی،تهران ،انتشارات سروش

    51) یوسفی ،غلامحسین ،1373،چشمه روشن ،دیدار با شاعران ،تهران انتشارات تهران

    ب)مقالات  :

    1) ابراهیم زاده آملی ، عبداله ،1385،انسان در نگاه اسلام واومانیسم ،پژوهشکده تحقیقات سپاه

    2)حاجی صادقی ،عبدالله ،1383 ،انسان کامل در اندیشه مطهّری ،قبسات ،شماره 31و30

    3)حجازی ،بهجت السادات ، 1378،سیمای انسان کامل درآثار عطّار،مجله کیهان فرهنگی ،ش 161

    4)ذاکری ،مصطفی ،1383،نقد وبررسی منطق الطیّر عطّار ،آیینه میراث ،سال دوم ،شماره 3

    5)رفیع زاده ،مجید ،1391،انسان اخلاقی و کرامت انسانی ،روز نامه کیهان ،شماره 20207

    6)سید مظهری ،منیره ،1389،بررسی تطبیقی سیمای انسان کامل از دیدگاه ابن عربی وملاصدرا، فصل نامه تخصصی ادیان وعرفان دانشگاه آزاد واحد کرج ،سال هفتم ،شماره 25

    7)شفیعی کد کنی ،محمد رضا ،1380،عطّار به روایت شفیعی کدکنی ،کتاب ماه ادبیات ،شماره 12

    8)شه بخش آمنه ،1388،شناخت و تبیین انسان کامل در حوزه عرفان عملی ، مجلّه تخصصی ادبیات فارسی دانشگاه آزاد مشهد ،شماره 34

    سایت اطلاعاتی :

    1)امانی ،اکرم ،1386،جایگاه انسان در مسیحیّت ،نشر سازمان تبلیغات اسلامی ،12/3/1393،ساعت 12

    2)بلخاری ،حسن ،1393، www.bookcity.org،31/2/93،ساعت 14

    3)جلالی ،غلام رضا ،1378،نظریه انسان کامل از عرفان ابن عربی تا عرفان امام خمینی ،www.hawzeh.net  ،5/1/1393،ساعت 12

    4)پایگاه اطلاع رسانی حوزه، www.hawzah.net،23/2/1393،ساعت 15

    5)حمامی لاله زار،یونس ،1384،یهودیت ، www.iranjewish.com ،21/1/93،ساعت 22

    6) سعیدی ،برهان الدین،2008،هفت وادی عرفان «هفت وادی عشق »، مرکز علمی مطالعات استراتیژیک افغان، 23/4/1393،ساعت 21

    7) صفوی ،محمد حسن ،1389،هفت شهر عشق ، دفتر دانایی ،23/4/1393 ،ساعت 21

    8) طوسی ،بهرام ،1392،عرفان وجلوه های هفت شهر عشق در شعر عطّار، مرکز تعلیمات اسلامی واشینگتن،  www .e.resaneh.com 3/5/1393 ،ساعت 3

    9) محمدی آرانی ،مریم ،1388،انسان کامل از نگاه عرفان و حکمت صدرایی ،پایگاه اطلاع رسانی آینده روشن، www.entezar.ir،9 /2/1393، ساعت 18

    10) معماریان ،محمد مهدی  ، رساله الحاقی ادب مرید با شیخ ،ادبستان معرفت ،www.adab- arefat.ir، 5/4/1393 ،ساعت 13

    11) ویکی پدیا،اسرار نامه ،  wikipedia.org .www   ،14/2/93  ، ساعت 13

    12) ویکی پدیا  ،منطق الطّیر ،.wikipedia.org.www   ،14/2/93  ، ساعت 13

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت