پایان نامه EFQMارزیابی سطح تعالی شرکت مخابرات استان اردبیل با استفاده از مدل تعالی سازمان

تعداد صفحات: 203 فرمت فایل: word کد فایل: 1000231
سال: 1391 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۲۶,۹۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه EFQMارزیابی سطح تعالی شرکت مخابرات استان اردبیل با استفاده از مدل تعالی سازمان

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    رشته: مدیریت صنعتی

    گرایش: تولید و عملیات

    چکیده:

    امروزه بنگاههای اقتصادی کشور در فرایند جهانی شدن و پیوستن به منظومه تجارت جهانی با چالشهای بیشماری مواجه هستند.سازمانهایی می توانند به بقای خود ادامه دهند که نسبت به خواسته ها وانتظارات مشتریان و ذینفعان پاسخگو باشند، همچنین به سود آوری و ثروت آفرینی بعنوان شاخصهای کلیدی و برتر سازمانی توجه کنند.در این پژوهش تحت عنوان ارزیابی سطح تعالی شرکت مخابرات استان اردبیل با استفاده از مدل تعالی سازمان EFQM سعی شده است با بررسی و مطالعه ی روش های شناخته شده موجود از بین روش های ارزیابی سطح تعالی، یک روش مناسب انتخاب و ضمن تطبیق با سازمان قلمرو پژوهش در حوزه کیفیت نسبت به ارزیابی سطح واقعی شرکت مخابرات استان اردبیل اقدام گردد. این پژوهش با تصویری دو بعدی یعنی سطح تعالی بر مبنای کیفیت تلاش نموده، چگونگی موقعیت شرکت مخابرات اردبیل و جایگاه واقعی آن را به نمایش بگذارد. جهت نیل به هدف از مدل ارزیابی سطح تعالی سازمان EFQM سود جسته و پس از جمع آوری اطلاعات لازم و استفاده از روش های آماری مناسب و تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شده است اندازه تعالی رهبری، اندازه تعالی خط و مشی و استراتژی، اندازه تعالی کارکنان، اندازه تمامی شرکاء و منابع، اندازه تعالی فرآیندها، و نتایج مرتبط با مشتریان، کارکنان و جامعه در شرکت مخابرات استان اردبیل کمتر از متوسط بوده و نیازمند بهبود و تعالی در ساختار سازمانی و مدیریتی می باشد. نیز میزان سرآمدی شرکت مخابرات استان اردبیل از نظر رعایت شاخص های EFQM کمتر از حد متوسط است.

    مقدمه

    فهمیدن جایگاه واقعی شرکت مخابرات در بین شرکت های داخلی و خارجی با توجه به خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران و ورود آن به بورس و آماده شدن برای رقابت واقعی یک ضرورت است، تا انتخاب. استفاده از تجارب دیگران و مهم تر تجارب عملی آنها خود شروعی برای موفقیت می تواند باشد. از بین کشورهایی که مبانی فکری خود را به مدل ها و سپس عمل تبدیل کرده اند و در این راستا توفیق نیز داشته اند می توان آمریکا با مالکوم بالدریج و ژاپن با دمینگ و اروپا با EFQM[1]و ... را نام برد (الوانی، 1382، 65). اما در مقوله درک واقعی جایگاه یک سازمان با توجه به تنوع موضوعات از بین چندین محور در بعد اول به بررسی کیفیت خواهیم پرداخت و در بعد دوم مسیر تعالی سازمان است. به عبارتی برای اینکه موقعیت واقعی یک سازمان را ارزیابی کنیم ابتدا باید شرایط موجود را ازجهت کیفی بررسی کنیم وسپس با توجه به آن بررسی چشم انداز ومسیری که سازمان جهت تعالی وارتقا مدنظردارد بپردازیم . در واقع هر سازمانی صرف نظر از نوع فعالیت، اندازه و ساختار و یا میزان کامیابی در تامین اهداف سازمانی نیاز به مدلی دارد که مطابق با آن میزان موفقیت خود را در نیل به آرمان ها و اهداف خویش مورد سنجش و اندازه گیری قرار دهد. تغییرات محیطی در حال تکوین و رو به گسترش باعث تغییر نگرش و مدیریت سازمان های تولیدی و خدماتی گردیده است به طوری که برای اغلب سازمان ها مشخص شده است با توجه به شتاب تغییراتی که تمامی ابعاد محیط اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده در صورت عدم توجه به مفهوم کیفیت و رقابت دیگر جایی برای فعالیت موجه نخواهد داشت لذا با توجه به تغییرات محیطی که پیش رو داریم که اساسی ترین آن مقوله جهانی شدن و الحاق به سازمان تجارت جهانی (WTO)[2] می باشد، شرکت ها بایستی پیشاپیش خود را تجهیز کرده و آماده مقابله با رقبا شوند. در این خصوص و در راستای مقابله با رقبا و فعالیت در محیط رقابتی توجه به تعالی سازی در سازمان ها و شرکت ها اصلی ترین ابزار میدان رقابت محسوب خواهد شد.

     

     

    بیان مسئله

    امروزه بنگاههای اقتصادی کشور در فرایند جهانی شدن و پیوستن به منظومه تجارت جهانی با چالشهای بیشماری مواجه هستند. حضور در بازارهای جهانی وحتی باقی ماندن دربازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند است و با توجه به گسترش و پیچیدگی اهداف، فرایندها وساختار سازمانی درصحنه رقابت، سازمانهایی می توانند به بقای خود ادامه دهند که نسبت به خواسته ها وانتظارات مشتریان و ذینفعان پاسخگو باشند، همچنین به سود آوری و ثروت آفرینی بعنوان شاخصهای کلیدی و برتر سازمانی توجه کنند (اولیانی، 1385، 76).

    مدلهای تعالی سازمانی یا سرآمدی کسب و کار بعنوان ابزار قوی برای سنجش میزان استقرار درسازمانهای مختلف به کار گرفته می شوند. با بکارگیری این مدلها سازمانها می تواند از یک سو میزان موفقیت خود را دراجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف زمانی ارزیابی قراردهند و از سوی دیگر عملکرد خود را با سایر سازمانها به ویژه بهترین آنها مقایسه کنند. مدلهای سرآمدی کسب و کار پاسخی است به این سوال که سازمان برتر چگونه سازمانی است؟ چه اهدافی و مفاهیمی را دنبال می کند و چه معیارهایی بر رقبای آنها حاکم هستند (جلوداری  ممقانی، 1384، 43)؟

    دستاوردهای بالغ بر 50 سال تجربه برنامه ریزی توسعه، شرایط خطیر کنونی اقتصاد ایران به ویژه ازنظر روند نگران کننده عرضه وتقاضای نیروی کار،روند نگران کننده و نزولی سرمایه گذاری در بخشهای مولد اقتصاد در کنار حجم عظیم منابع وامکانات موجود اما بلا استفاده در سطح کشور و بالاخره روند جهانی شدن اقتصاد هر یک نشان دهنده این واقعیت است که بهترین راه برای حل این چالش ها، سامان دادن برنامه چهارم توسعه کشور بر پایه اصول وموازین بهره وری است، برنامه ای که در آن به جای اتخاذ رویکرد تزریق مستمر ارز و ریال برکارآمد سازی نحوه استفاده از منابع تاکید می گردد و همچنین نگرانی صنایع وسازمانهای اقتصادی کشور از پیوستن به تجارت جهانی وطرح سوالاتی که آیا سازمانهای صنعتی کشور توان رقابت دراین فضا را دارند؟ در چه معیارهایی ضعیف هستیم؟سازمان ما چگونه بایستی باشند که در رقابت پیروز میدان باشیم؟ و تفاوت سازمان ما با یک سازمان سر آمد و متعالی در مقیاس جهانی چیست؟ دلائلی است که موجب شد موسسات اقتصادی کشورمان به دنبال الگوهایی از سازمانهای موفق در امر کسب و کار باشند ، سازمانهایی که نیازهای اصلی جامعه را به بهترین نحو برآورده می کند و در این راه سرآمد دیگر سازمانها هستند و می دانند در فضای رقابتی برای رشد، ماندگاری و برتری، چگونه باید عمل کنند (نجمی، 1387، 25).

     در این راستا، مطالعات متعددی در زمینه شناسایی و اشاعه عوامل کلیدی موفقیت سازمانها به منظور بهبود عملکرد آنها صورت گرفت که جوایز ملی کیفیت و مدلهای سرآمدی کسب و کار دمینگ، بالدریج و EFQM حاصل این مطالعات و تحقیقات است. اگر چه مدلهای دمینگ، بالدریج و EFQM معروف ترین مدلهای سرآمدی کسب و کار هستند ولی مدلهای خاص دیگری در کشورهای دیگر توسعه داده شده که از مدلهای فوق الذکر الهام گرفته است.

    به کارگیری سیستمی برای ارزیابی سازما نها، در حرکت جامعه به سمت ایجاد و توسعه رقابت سالم در بازار و شناسایی سازما نهای موفق برای الگو قراردادن آ نها بسیار مؤثر است. مدل تعالی؛ ساختار مدیریتی است که با تکیه براصول و مفاهیم اساسی و توجه داشتن به معیارهای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر و سیستم خودارزیابی موجبات پیشرفت و بهسازی را فراهم میکند(114، 1993، Heizer).

    مدل تعالی؛ ابزاری جهت سنجش میزان  استقرار سیستمها در سازمان و خودارزیابی و راهنمایی است که مسیر فعالیت مدیران را برای بهبود عملکرد شناسایی و تعیین میکند. بنابراین پیام کلیدی مدل تعالی متکی بر پاسخ دادن به دو سوال است که چگونه این مدل بعنوان یک ساختار مدیریتی مناسب و منطقی شناسایی میشود و چه کسانی می توانند در این زنجیره ارتباط و تعاملات نقش اساسی را ایفا کنند.  سطح اول این مدل اهداف کلی و در سطح بعدی اهداف کلی به درجات و مقیاس های کمی و قابل انداره گیری تجزیه و تبدیل میشود  (107، 1995، Hill).

    مدل تعالی سازمانی (EFQM) یکی از مدل های برتری سازمانی و خودارزیابی است که بیشتر روی ایجاد چارچوبی برای ارزیابی سازمان در رابطه با میزان دستیابی به سطوح عالی سازمانی متمرکز می شود. مدل تعالی EFQM یک چارچوب غیر تجویزی (روشمند) است که بر پایه 9 معیار شامل معیارهای توانمند ساز و معیارهای نتایج استوار می باشد. معیارهای توامندساز هر آنچه را که سازمان انجام می دهد در بر می گیرد و معیارهای نتایج هر آنچه را که سازمان به دست می آورد پوشش می دهد. آنها بیانگر این مطلب هستند که نوآوری و یادگیری، به بهبود توانمندسازها کمک می کند که این امر به نوبه خود منجر به بهبود نتایج می شود (توکلی، 1385، 7).

    نتیجه گرایی یعنی جهت یابی در اثرتعالی، دستیابی به نتایجی است که رضایت کلیه ذینفعان سازمان را در بر داشته باشد.

    مشتری گرایی یعنی تمرکز بر مشتری ( مشتری محوری )تعالی، خلق ارزش های مطلوب مشتری است (85، 1994، Wernerfelt).

    رهبری و ثبات در مقاصدتعالی، رهبری دوراندیش و الهام بخش، همراه با ثبات در مقاصد است.

    مدیریت بر مبنای فرآیندها و واقعیت هاتعالی، مدیریت سازمان از طریق مجموعه ای از سیستمها، فرآیندها و واقعیت های مرتبط و به هم پیوسته است (ریاحی، 1381، 96).

    توسعه و مشارکت کارکنانتعالی، حداکثر نمودن مشارکت کارکنان از طریق توسعه و دخالت دادن آنها در امور است (ایران نژاد پاریزی، 1380، 12).

    یادگیری، نوآوری و بهبود مستمرتعالی، به چالش طلبیدن وضع موجود و ایجاد تغییر به منظور نوآوری و خلق فرصت های بهبود با استفاده از یادگیری است.

    توسعه همکاری با شرکای تجاریتعالی، توسعه و حفظ همکاری هایی است که برای سازمان ارزش افزوده ایجاد می کند (94، 2005، Aydin).

     

    [1]-European Foundation For Quality Management (EFQM)

    [2]-World Trade Organization (WTO)

  • فهرست و منابع پایان نامه EFQMارزیابی سطح تعالی شرکت مخابرات استان اردبیل با استفاده از مدل تعالی سازمان

    فهرست:

    فصل اول – کلیات..................................................................................................... 1

    مقدمه......................................................................................................................... 2

    1-1 بیان مسئله پژوهش.............................................................................................. 4

    1-2 بیان ضرورت و اهمیت موضوع.......................................................................... 10

    1-3 اهداف پژوهش.................................................................................................. 10

    1-4 سوالات تحقیق.................................................................................................. 11

    1-5 فرضیه های تحقیق ....................................................................................................12

    1-6 قلمرو موضوعی تحقیق...................................................................................... 13

    1-7 تعاریف مفهومی متغر ها ................................................................................... 13

    1-8 تعاریف عملیاتی متغیرها ...........................................................................................15

    1-9  محدودیتهای تحقیق.......................................................................................... 18

    1-10 ساختار پایان نامه............................................................................................ 19

    فصل دوم – مبانی نظری و پیشینه پژوهش................................................................... 20

    بخش اول – مبانی نظری............................................................................................ 21

    مقدمه........................................................................................................................ 21

    2-1- ابعاد کیفیت..................................................................................................... 22

    2-2- اصول سیستم مدیریت کیفیت.......................................................................... 32

    2-3- گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت...................................................... 33

    2-4- رابطه بین گامهای اجرائی سیستم مدیریت کیفیت و اصول مدیریت کیفیت........ 34

    2-5- جایگاه فنون مهندسی کیفیت در استقرار سیستم مدیریت کیفیت....................... 35

    2-6- سازمان متعالی................................................................................................. 37

    2-7- مدل تعالی EFQM......................................................................................... 46

    بخش دوم – معرفی  پیشینه و سازمان قلمرو تحقیق..................................................... 65

    مقدمه ...................................................................................................................... 65

    2-1-دامنه کاربرد..................................................................................................... 65

    2-2-توزیع نظامنامه.................................................................................................. 66

    2-3- استانداردهای مرجع........................................................................................ 66

    2-4- تعاریف........................................................................................................... 67

    2-5- سیستم مدیریت کیفیت.................................................................................... 68

    2-6- مسئولیت و مدیریت........................................................................................ 71

    2-7- مدیریت منابع.................................................................................................. 72

    2-8- تحقق محصول................................................................................................ 75

    2-9- اندازه گیری و تجزیه و تحلیل بهبود................................................................ 79

    2-10-فرآیندهای مدیریتی........................................................................................ 82

    2-11-فرآیندهای اصلی .......................................................................................... 84

    2-12-پیشینه تحقیق................................................................................................. 92

    2-13-جمع بندی فصل دوم.................................................................................... 101

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق................................................................................ 103

    مقدمه:..................................................................................................................... 104

    3-1- روش  تحقیق................................................................................................. 105

    3-2- جامعه آماری پژوهش..................................................................................... 105

    3-3- ویژگی  جمعیت شناختی................................................................................ 105

    3-4- روش نمونه گیری.......................................................................................... 106

    3-5- حجم نمونه.................................................................................................... 107

    3-6- ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات......................................................... 112

    3-7- روائی (اعتبار) و پایائی (قابلیت اعتماد) ابزارهای اندازه گیری......................... 112

    3-8- مقیاس اندازه گیری متغیرها............................................................................ 115

    3-9- روش  آماری تحقیق...................................................................................... 115

    3-10- روش تجزیه و تحلیل داده ها....................................................................... 118

    فصل چهارم:جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل آنها................................................. 119

    بخش اول – آمار توصیفی........................................................................................ 120

    مقدمه...................................................................................................................... 120

    بخش دوم – آمارهای استنباطی................................................................................. 143

    مقدمه...................................................................................................................... 143

    فصل پنجم:  نتیجه گیری  و پیشنهادها........................................................................ 155

    مقدمه...................................................................................................................... 156

    5-1-نتایج حاصل از تحقیق..................................................................................... 157

    5-2-پیشنهادها ....................................................................................................... 160

     فهرست منابع ......................................................................................................... 165

    پیوست ها................................................................................................................ 167

    جداول..................................................................................................................... 188

    چکیده انگلیسی ....................................................................................................... 193

    .

    منبع:

    1)      الوانی ، سید مهدی ؛ ریاحی ، بهروز  )1382 (، سنجش کیفیت خدمات در بخش عمومی ، تهران ؛ مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران

    2)      ایران نژاد پاریزی ، مهدی ؛ آریایی پور ، محمد مهدی) 1380(، بررسی وشناخت عوامل موثر در رضایت مشترکین مصارف صنعتی و تعیین اولویت آنها در شرکن برق منطقه ی یزد ؛ فصل نامه مدیریت و توسعه شماره 9

    3)      اولیائی ، محمود  )1385 (، متدولوژی کاربردی جهت طرح ریزی برنامه جامع تعالی سازمانی ، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت سرآمدی و سیستم های مدیریت کیفیت

    4)      دانایی فرد ، حسن ؛ الوانی ، سید مهدی ؛ آذر، عادل) 1383 (، روش شناسی پژوهشی کمی در مدیریت ؛ رویکردی جامع . تهران ؛ انتشارات صفار – اشراقی

    5)      ریاحی ، بهروز) 1381 (، مدیریت کیفیت خدمات در بخش عمومی ( دولت ) ، تهران ؛ مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران

    6)      توماس اچ ، وونکات ؛ رانلدجی ، وونکات ( ترجمه محمد رضا مشکاتی) ، آمار مقدماتی ، تهران ؛ مرکز نشر دانشگاهی

    7)      رضائی ، کامران ؛ سیدی ، مجید  (1382)،جایگاه فنون مهندسی کیفیت در تثبیت سیستم های مدیریت کیفیت ، تهران ؛ سومین کنفرانس بین المللی مدیریت کیفیت

    8)      زارع ، جعفر (1385) ،یک استراتژی سازمانی ساده در مسیر سرآمدی ، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت سرآمدی وسیستم های مدیریت کیفیت

    9)      دلار ، علی  (1382 )، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی . تهران ؛ موسسه نشر ویرایش

    10)  جان فروند ، رانلد والپول ( ترجمه علی عمیدی ، محمد قیم وحیدی اصل ) ؛ (1371 )، آمار ریاضی . تهران ؛ مرکز نشر دانشگاهی

    11)  جلوداری ممقانی ، بهرام ( 1384 )، تعالی سازمان EFQM  ، تهران ؛ مرکز آموزش وتحقیقات صنعتی ایران

    12)  حافظ نیا ، محمد رضا ( 1385) ، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، تهران ؛ سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    13)  نجمی ، منوچهر ؛ حسینی ، سیروس  (1387) ، مدل سرآمدی EFQM از ایده تا عمل.تهران ؛ موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی

    14)  جهانبخش ، اسماعیل ( 1382 )، راهنمای ساده کاربرد آزمون SPSS  . اصفهان ؛ انتشارات موسسه علمی دانش پژوهان برین ؛ ارکان .

    15)  حیدری ، بابک ( 1383 )، ترجمه “ استاندارد ISO 9001 : 2000  ؛ مهندسین مشاور گسترش اندیشه کیفیت

    16)  خانزاده ، نادر ( 1383) ، ارزیابی عملکرد بانک صنعت و معدن در رابطه با انتظارات مشتریان .. " پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

    17)  فقهی فرهمند ، ناصر ( 1380) ، مدیریت ساختار استراتژیک سازمان ، تبریز ؛ دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

    18)  تقی زاده ، هوشنگ ؛ تاری ، غفار ( 1386 )، الگوی گرافیکی روش تحقیق در علوم انسانی ، تهران ؛ انتشارات حفیظ

    19)  کریمی ، مجید ؛ حیدری ، صفورا ؛ نوشمهر ، علی  (1383)نمونه عملی اجرایی مدل تعالی سازمانی EFQM  و منطق RADAR  در سازمان بهداشتی درمانی ، تهران ؛ چهارمین کنفرانس بین اللملی مدیریت سرآمدی و سیستم های مدیریت کیفیت

    20)  هیز ، بابی ( ترجمه نسرین جزئی ) (1381)، اندازه گیری رضایت خاطر مصرف کننده ، تهران ؛ سازمان مدیریت صنعتی

    منابع لاتین:

    21)  Aydin S.,ozer G., Avasilo., (2005); custmomer Loyalty analty and the effect of swi tching costs as a moderator variable ‘ , marketing intelligence & planning , Vol.23, NO . 1 , pp.89-700

    22)  Garsia, J .A.M, , caro, L.M,. (2009) , Undrstanding customer loyalty through system dynamics The case of apublic sports service in spain , Vol . 47 No .1.

    23)  EFQm Levels of Excellence (2003) Euroean Quality Award in Formation , brochuk for)2003( , V6

    24)  EFQM membership packaye (2003) , Europeam Foundation For management Brussels Represen tative office. Belgium.

    25)  THEFun damen tal concepts of Excellence (2003) , Euopean foundation For guality  management. Browssers Represen tative office, Belgium.

    26)  A guide assessing excellence lttp://www.cabinet-office.gov

    27)  British Qualitv Foundation  ; central government interpretation the Business exellentce model )1998(.

    28)  European Foundation for Quality management . Apructicall guide for self assessment , )1999(.

    29)  Artly , will. Performance Based management . handbook vol 2, semptember

    30)  Samsun & challis. Patterns of excellence, printice and hall , )2000(

    31)  Heizer , J. Render, B., organization and EFQM , Allyn and Bacon,) 1993(.

    32)  Hill,T. organization structure : TexT and cases, Basing sTok: Mac millan, )1995.(

    33)  Alagoz, selda and Aylen Akatay (2007), sustain able cempetition and resource.

    34)  Campbell , A, Luchs, K.S, (1997) , Core competency Based strategy, lsted, international Thomson Business press,u.k.

    35)  Werner felt , B.(1994) , A Resource –Based view of the Firm, strategic management Journal, Vol .5.

     

     

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت