پایان نامه بررسی عملکرد در الگوهای ترسیمی در کودکان عادی و عقب مانده ذهنی شهر قزوین(محمدیه)

تعداد صفحات: 134 فرمت فایل: word کد فایل: 1000227
سال: 1387 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۲۰,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی عملکرد در الگوهای ترسیمی در کودکان عادی و عقب مانده ذهنی شهر قزوین(محمدیه)

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی رشته روان شناسی

    مقدمه

    کودک نیز مانند بزرگسال همواره با مسائلی مواجه می گردد که تعارض هایی را در وی برمی انگیزد و از آنجا که نقاشی امکان برونریزی یا فرافکنی تمایلات سرکوفته در زمینه نا هشیار را فراهم می سازد ، تجلی مسائل کودک در نقاشی ، شگفت انگیز نیست و می توان بر اساس تفسیر عناصری که در پیرامون یک موضوع اصلی ( مثلاً آدمک ، درخت یا ...) به تصویر کشیده می شود راهی به سوی نا هشیار وی گشود . تحلیل شیوه فرافکنی کودک در نقاشی می تواند اطلاعات ارزنده ای درباره عمیق ترین مسائل وی در اختیار ما قرار دهد و داده های ترسیمی امکان اکتشاف منابع درونی ، زیسته های فردی و دستیابی به فرضیه های بارور در مورد شخصیت را فراهم می سازد . این نکته را نیز متذکر شویم که اطلاعاتی که از راه نقاشی به دست می آیند به دوره کودکی محدود نمی شوند و معانی رمزی آنچه که به تصویر کشیده می شود برای بزرگسال نیز صادق اند و می توانند اطلاعاتی درباره شخصیت آنها در اختیار ما قرار دهند در ترسیم خطوط برای سرگرمی ، یا در خلق یک اثر هنری ، رمزها سخن می گویند ، بیان می شوند و به آزاد سازی نیرو می انجامند . نقاشی اثر یک فرد است ، جنبه خاص و منحصر به فرد او را برجسته می سازد ، عمق وجود و همچنین احساس او را به هنگام ترسیم آشکار می کند . از زاویه خط شناسی  محض ، می توان برای خط خطی کردن ها یا خطوط بی شکلی که ظاهراً چیزی را بیان نمی کنند معنای دقیقی قائل شد . به عنوان مثال ، خطوطی که ارتجالاً به هنگام یک مکالمه تلفنی یا گوش دادن به یک سخنرانی ترسیم می شوند ، قابل تفسیر هستند . اگر شکل ها ، خطوط  و جای گرفتن اشکال در فضا یا پاره ای از خصیصه های روانشناختی مطابقت دارند ، پس می توان گفت موضوع هایی که آزادانه توسط یک بزرگسال یا یک هنرمند نقاش به تصویر کشیده می شوند به منزله فرافکنی شخصیت آنها ملحوظ می گردند . وانگهی ، موضوع ترسیم به ندرت جنبه تصادفی دارد و بی تردید ، شیوه ای که بر اساس آن یک موضوع ترسیم می گردد از صافی شخصیت فرد می گذرد و به همین دلیل است که بر مبنای یک موضوع یا یک منظره مشابه ، دو نقاش به ایجاد آثاری کاملاً متفاوت می پردازند . معهذا ، آنچه از طریق آزمون های نقاشی به دست می آید جنبه احتمالی دارد و نمی توان آن را با یقین پذیرفت و بدیهی است که به منظور حصول اطمینان و دستیابی به واقعیت و عمق بیشتر، باید از فنون دیگر و روش های دیگر برای اثبات فرضیه هایی که از راه تحلیل ترسیمی مطرح شده اند، سود جست .

    در مجموعه گردآوری شده به بررسی طرح ها و نقاشی در میان کودکان عقب مانده ذهنی و کودکان عادی پرداخته ایم تا به این جهت از طریق ترسیمات آنها به دنیایی که در آن قرار دارند ، پی برد و شاید بتوان از این طریق برای نیازهای عاطفی سرکوب شده آنها پاسخی منطقی یافت .

    طبق آنچه که ذکر شد ، در رساله حاضر قصد تحقیق ، در مورد بررسی عملکرد خط و نقاشی در بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی داشته ایم که در 5 فصل تنظیم شده است که به استحضار می رسد .               

    بیان مسئله

    از نقاشی و خط به عنوان فرافکنی ناهشیار در جهت شناخت شخصیت افراد و حل مشکلات روانی آنها استفاده می شود تا از این طریق بتوان به غم ها ، شادی ها ، نفرت ها و علایق و هر چیز دیگری که فرد آنها را سرکوب کرده و به ناهشیار خود سپرده است ، پی برد .

    در این رساله می خواهیم به بررسی عملکرد خط و نقاشی ( الگوهای ترسیمی ) در بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی بپردازیم . در نقاشی و طراحی های این دسته از کودکان باید به متغیر های مختلفی توجه داشته و به بررسی آنها پرداخت توجه به انتخاب رنگ ها ، چگونگی استفاده از قلم و توانایی استفاده از آن ، چگونگی ساماندهی به نقاشی در صفحه ، محدود و حذف کردن بخش های مختلف یک تصویر ، از سوی این کودکان است . به همین جهت تحقیق حاضر به دنبال پاسخگویی به سوالات زیر است .

     

     

    سوالات تحقیق

    1 آیا بین الگوهای ترسیمی در کودکان عادی و عقب مانده ذهنی تفاوت معنا داری وجود دارد ؟

    2 آیا بین الگوهای ترسیمی و اندازه خط ( دست نویسی ) در کودکان عادی و عقب مانده ذهنی تفاوت معنا داری وجود دارد ؟

    3 آیا بین الگوهای ترسیمی و توانایی گرفتن صحیح خودکاردر دست ، در کودکان عادی و عقب مانده ذهنی تفاوت معنا داری وجود دارد ؟

    4 آیا بین الگوهای ترسیمی در کودکان عادی و عقب مانده ذهنی ، در ترسیم صورت آدمک تفاوت معنا داری وجود دارد ؟

    5 آیا بین ترسیم شکل A در آزمون بندر گشتالت در کودکان عادی و عقب مانده ذهنی تفاوت معنا داری وجود دارد ؟

    6 آیا کودکان عادی نسبت به کودکان عقب مانده ذهنی بیشتر از رنگ های شاد استفاده می کنند ؟

    بیان فرضیه

    بین الگوهای ترسیمی در کودکان عادی و عقب مانده ذهنی تفاوت معناداری وجود دارد

    بین الگوهای ترسیمی و اندازه خط ( دست نویسی ) در کودکان عادی و عقب مانده ذهنی تفاوت معناداری وجود دارد

    بین الگوهای ترسیمی و توانایی گرفتن صحیح خودکار در دست ، در کودکان عادی و عقب مانده ذهنی تفاوت معناداری وجود دارد

    بین الگوهای ترسیمی در کودکان عادی و عقب مانده ذهنی ، در ترسیم صورت آدمک تفاوت معناداری وجود دارد

    بین ترسیم شکل A در آزمون بندر – گشتالت در کودکان عادی و عقب مانده ذهنی تفاوت معناداری وجود دارد

    کودکان عادی نسبت به کودکان عقب مانده ذهنی بیشتر از رنگ های شاد استفاده می کنند

    اهداف تحقیق

    هدف بررسی و مشاهده عملکرد کودکان عادی و عقب مانده ذهنی در انجام الگوهای ترسیمی براساس آزمونهای گودایناف ( ترسیم صورت آدمک ) و شکل A بندر-گشتالت می باشد. هدف این است که مشخص کنیم ارتباطی بین انجام الگوهای ترسیمی با اندازه خط ( دست نویسی ) و گرفتن شکل صحیح خودکار در دست ، در کودکان عادی و عقب مانده ذهنی که بسیار حائز اهمیت است ، وجود دارد . و مشخص کردن تفاوت به کارگیری این الگوها در بین آنهاست . می خواهیم بدانیم کودکان عادی تا چه حد در استفاده از رنگ های شاد در نقاشی متفاوت ازکودکان عقب مانده ذهنی عمل می کنند در این تحقیق سعی خواهد شد که این تفاوت ها را جستجو کرده و بشناسیم .

    تعاریف عملیاتی

    دانش آموز عادی : به دانش آموزی اطلاق می شود که در مدارس عادی آموزش و پرورش مشغول به تحصیل می باشد .

    دانش آموز عقب مانده ذهنی : به فردی اطلاق می شود که طبق معیارها و ضوابط سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به عنوان کودک عقب مانده ، انتخاب شده و در یکی از آموزشگاههای استثنایی مشغول به تحصیل می باشد .

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی عملکرد در الگوهای ترسیمی در کودکان عادی و عقب مانده ذهنی شهر قزوین(محمدیه)

    فهرست:

    فصل اول(کلیات تحقیق)                                                                                          1

    مقدمه                                                                                                                           2

    بیان مسئله                                                                                                                      3

    سوالات تحقیق                                                                                                               4

    بیان فرضیه                                                                                                                     4

    اهداف تحقیق                                                                                                                5

    تعاریف عملیاتی                                                                                                             5

    ضرورت و اهمیت تحقیق                                                                                                6

    فصل دوم(پیشینه و ادبیات تحقیق)                                                                          7

    ارزشیابی شخصیت کودکان بر اساس ازمونهای ترسیمی                                                    8

    عقب ماندگی ذهنی،معنا و مفهوم عقب ماندگی ذهنی                                                       14

    تعریف روان شناختی عقب ماندگی ذهنی                                                                         15

    توزیع فراوانی عقب مانده ذهنی                                                                                       17

    نقاشی های فرانکنی                                                                                                        18

    سوابق تاریخی و تدوین                                                                                                  20

    نظام نمره گذاری جدید و گسترش یافته                                                                          21

    فرضیه های تصویر ذهنی از بدن                                                                                       24

    نقاشی سالم                                                                                                                    26

    تفسیر ساختار و شکل                                                                                                     27

    نقصیه عصب شناختی                                                                                                      29

    آزمون خانه- درخت- آدم                                                                                              31

    آسیب شناسی عضوی مغز و آزمون بندر گشتالت                                                             34

    معرفی آزمون                                                                                                                35

    فرایند های موثر در بازنگاری طرح ها                                                                              40

    ادراک بصری                                                                                                                40

    آزمون دیداری- حرکتی بندر گشتالت                                                                             46

    خطاهای ترسیم                                                                                                              49

    ارتباط دست نویسی با حس حرکت در دانش آموزان کم توان ذهنی                                  51

    روش(جامعه نمونه و روش نمونه گیری)                                                                          55

    ابزار(متن دست نویسی)                                                                                                  56

    روایی                                                                                                                            57

    روش اجرا                                                                                                                     57

    بحث و نتیجه گیری                                                                                                        62

    رابطه یکپارچه بینایی- حرکتی با دست نویسی در دانش آموزان کم توان ذهنی                    68

    یافته ها                                                                                                                          77

    فصل سوم(روش تحقیق)                                                                                          85

    جامعه آماری در روش جمع آوری اطلاعات                                                                    86

    ابزار تخقیق                                                                                                                    87

    طرح تحقیق                                                                                                                   88

    فصل چهارم(یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها)                                                    89

    معرفی مورد و کیسهای تحقیق                                                                                         90

    ارزیابی رفتاری آزمودنی                                                                                                 91

    فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)                                                                              123

    بحث و نتیجه گیری                                                                                                        124

    پیشنهادات                                                                                                                     126

    محدودیت ها                                                                                                                 127

    منابع                                                                                                                             128     

    .

    منبع:

     

    1- راهنمای روانی، نوشته گری گرات- مارنات- ترجمه و ویرایش دکتر حسن پاشا شریفی و محمدرضا

    نیکخو- جلد دوم- چاپ سوم: 1379 – تهران انتشارات رشد.

    2-آسیب شناسی عضوی مغز وآزمون بندر- گشتالت تألیف ماری لوئیز مارلی- ترجمه حبیب الله قاسم زاده و اکرم خمسه- چاپ اول 1377- تهران انتشارات رشد.

    3- روان شناسی و توان بخشی کودکان آهسته گام«عقب مانده ذهنی»- تألیف دکترغلامعلی افروز- چاپ هشتم 1379- تهران- مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

    4- آزمون های روانی «مبانی نظری و فنون کاربردی- تألیف دکتر هادی بهرامی- تهران1385- چاپ سوم- انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

    5- ارزشیابی شخصیت کودکان بر اساس آزمونهای ترسیمی- دکتر پریدخ دادستان- چاپ چهارم- 1384- تهران انتشارات رشد.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت