پایان نامه بررسی رابطه سبک رهبری مدیران (براساس نظریه لیکرت) با میزان رضایت شغلی دبیران در مدارس راهنمایی دخترانه شاهد شهر تهران در سال تحصیلی

تعداد صفحات: 145 فرمت فایل: word کد فایل: 10001904
سال: 1384 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۲۱,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۹,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه سبک رهبری مدیران (براساس نظریه لیکرت) با میزان رضایت شغلی دبیران در مدارس راهنمایی دخترانه شاهد شهر تهران در سال تحصیلی

    پایان نامه

    کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی

    چکیده

    این تحقیق به منظور گردآوری نظرات دبیران در مورد سبک رهبری مدیران مدارسشان بر اساس نظریه لیکرت و رابطه آن با میزان رضایت شغلی دبیران در مدارس می باشد. فرض اساسی این تحقیق آن است که بین سبک رهبری مدیران براساس نظریه لیکرت با میزان رضایت شغلی دبیران در جامعه آماری مورد نظر رابطه معنی داری وجود دارد.

    روش تحقیق به صورت پیمایشی است، جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیران زن شاغل در مدارس راهنمایی دخترانه شاهد شهر تهران در سال تحصیلی 84-83 به تعداد 201 نفر می باشند که با استفاده از جدول (تاکمن) از بین 201 نفر دبیر شاغل در 11 مدرسه شاهد تعداد 133 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعیین گردید. جهت جمع آوری اطلاعات لازم در مورد مسأله تحقیق، از دو نوع پرسشنامه بسته پاسخ استفاده گردید. یکی پرسشنامه ای که سبک رهبری مدیران را براساس چهار سبک رهبری لیکرت مورد بررسی قرار می دهد و دیگری پرسشنامه رضایت شغلی (مینه سوتا) می باشد که میزان رضایت شغلی دبیران را از کارشان مورد بررسی قرار می دهد. روش غالب در این پژوهش روشی همبستگی پیرسون می باشد. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از بسته نرم افزاری رایانه ای (spss) و با آزمونهای تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه "Anova" و بررسی معنی دار بودن تفاوت میانگین نمرات دو گروه مستقل "t.test" و همچنین آزمون تکمیلی دیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج ذیل حاصل گردید.

    1- بین سبک رهبری مدیران (براساس نظریه لیکرت) با میزان رضایت شغلی دبیران در جامعه آماری مورد نظر رابطه معنی داری وجود دارد

    2- بین سبک رهبری آمرانه – استثماری لیکرت با میزان رضایت شغلی دبیران در جامعه آماری موردنظر رابطه معنی داری وجود ندارد

    3- بین سبک رهبری آمرانه – خیرخواهانه لیکرت با میزان رضایت شغلی دبیران در جامعه آماری مورد نظر رابطه معنی داری وجود ندارد

    4- بین سبک رهبری مشورتی لیکرت با میزان رضایت شغلی دبیران در جامعه آماری مورد نظر رابطه معنی داری وجود دارد

    5- بین سبک رهبری مشارکتی لیکرت با میزان رضایت شغلی دبیران در جامعه آماری مورد نظر رابطه معنی داری وجود دارد.

    مقدمه

    اساساً نیاز به مدیریت در همه زمینه‌های اجتماعی امری لازم و ضروری است. منابع انسانی و مادی عظیم بدون هدایت و رهبری لایق، بزودی رو به نابودی می‌رود. اما در این بین مدیریت آموزشی به دلیل تأثیری که عملکرد آموزش و پرورش برکلیه ارکان جامعه دارد از حساسیت ویژه‌ای نسبت به سایر مدیریت‌ها برخوردار است. از طرفی مراکز آموزشی بیش از هر نهاد دیگربا انسان سروکار دارد و از سوی دیگر در انتقال میراث فرهنگی جامعه از نسلی به نسل دیگر و آماده‌سازی زمینه برای باروری میراث فرهنگی، هیچ یک از عناصر جامعه به اندازه معلم سهم و نقش اساسی ندارد.

    کارایی و اثربخشی نظام آموزشی در گرو مدیریت اثربخش و کارآمد این نظام است. امروزه با توجه به تغییرات شگرف و بی‌سابقه‌ای که در اقتصاد، سیاسیت، علم و تکنولوژی بخصوص در چند دهه اخیر به وقوع پیوسته، وظایف و کارکردهای مدیریت به مراتب گسترده‌تر و پیچیده‌تر و دشوارتر از گذشته شده است. به طوری که تنها افرادی که از نظر حرفه‌ای برای این مسئولیت آموزش دیده و تربیت شده‌اند، با اثربخشی و کارآیی قادر به انجام وظایف محوله خواهند بود به همین لحاظ مدیریت امروز براساس ویژگی‌هایی که دارد یک حرفه تخصصی تلقی می‌شود. (پرداختچی، 1374، ص55)

    لزوم به‌کارگیری توان و استعداد تخصصی موجود نیروی انسانی، وجود جو مساعد، انگیزه مناسب و رضایت شغلی در میان آنها می‌باشد. لذا نیروی انسانی، عامل مهمی در موفقیت و پیشرفت هر سازمان بوده و هیچ سازمانی بدون وجود آن نخواهد توانست به تمامی اهداف مورد نظر خود دست یابد. (هوی و میسکل، 1371، ص18)

    بنابراین با توجه به اهمیت بحث مدیریت و رهبری در مدارس و همچنین اهمیت رضایت شغلی معلمین به عنوان عناصر کلیدی در مدرسه، در تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیر مدرسه با میزان رضایت شغلی دبیران می‌پردازیم.

    بیان مساله

    در این تحقیق میزان رضایت شغلی دبیران زن مدارس راهنمایی دخترانه شاهد شهر تهران در سال تحصیل84-83 را اندازه‌گیری کرده و رابطه این رضایت شغلی را با سبک رهبری مدیر مدرسه بر اساس سبکهای رهبری لیکرت شامل سبک رهبری آمرانه- استثماری، رهبری آمرانه – خیرخواهانه،رهبری مشورتی و سبک رهبری مشارکتی بررسی می‌کنیم به عبارت دیگر این تحقیق:

    در مورد رضایت شغلی دبیران زن مدارس راهنمایی دخترانه شاهد شهر تهران انجام می‌شود و رابطه آن با سبک رهبری مدیران مدارس براساس نظریه لیکرت مورد بررسی قرار می گیرد..

    متغیرهایی که مورد مطالعه قرار میگیرند عبارتند از سبک‌های رهبری لیکرت و رضایت شغلی

    چگونگی انجام پژوهش به صورت بررسی رابطه دو متغیر سبک رهبری و میزان رضایت شغلی است.

    دوره زمانی انجام پژوهش سال تحصیلی 84-83 می‌باشد.

    دلایل ضرورت و توجیه انجام تحقیق

    با توجه به اینکه رکن اصلی رشد و توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای نیروی انسان ماهر و متخصص آن جامعه می‌باشد در عرصه تعلیم و تربیت نیز رکن اصلی آموزش و پرورش منابع انسانی آن می‌باشند و در بین این منابع انسانی دبیران به عنوان نیروهای صف مهمترین وظیفه و تاثیر گذاری را در امر فرایند یاددهی، یادگیری دارا می‌باشند و بنابراین هرچه دبیران با انگیزه و رغبت بیشتری به فعالیت بپردازند کارایی بهتری خواهند داشت اگر انگیزه دبیران را به طور کلی به دو انگیزه مادی و غیر مادی تقسیم کنیم، موضوع این پژوهش بیشتر انگیزه غیر مادی است که نوع رهبری و مدیریت مدیر مدرسه در آن نقش دارد و رهبری مطلوب می‌تواند باعث رضایت نسبی دبیر شده و در نتیجه کارایی و تعامل با دانش‌آموزان افزایش پیدا کند از طرف دیگر از آنجا که تعلیم و تربیت در پرورش نسل آینده نقش بسیار مهمی‌ایفا می‌کند حساسیت بحث رهبری در آموزش و پرورش و مدارس در سطوح مختلف و از جمله رهبری مدرسه بیشتر خود را نشان می‌دهد. اگر معلمان که خود نقش رهبری و هدایت کلاس درس را به عنوان خط مقدم تعلیم و تربیت بر عهده دارند، درست هدایت شوند و با رضایت ومیل و رغبت در سر کلاس حاضر شوند، بازدهی کلاسهای درس و در مجموع آموزش و پرورش دو چندان خواهد شد. بنابراین این تحقیق بدنبال این است که تاثیر سبک رهبری مدیریت را بر رضایت شغلی معلمان سنجیده و در این بین شیوه‌های بهتر و موثرتری را پیش روی مدیران آینده قرار دهد.

    ده سال تجربه تدریس پژوهشگر در مدارس مختلف و از جمله مدرسه شاهد نشان داده است که هر مدرسه یا محیط آموزشی که دبیران آن هماهنگ و منسجم عمل می‌کنند به طرز قابل توجهی پیشرفت خواهد کرد و امر تدریس و فرایند یاددهی، یادگیری در آن با سهولت بیشتری انجام خواهد شد و این هماهنگی و انسجام تاحد زیادی مرهون رهبری خوب مدیری کارآمد و وظیفه شناس می‌باشد.

    آمار قبولی در خرداد و معدل کل مدارس و همچنین درصد قبولی مدارس در دانشگاه نشان می‌دهد که مدارسی که بالاترین قبولی در دانشگاه را دارا می‌باشند از یک سیستم قوی رهبری و مدیریت برخوردار بوده و معلمان مدرسه با میل و رضایت بالایی به فعالیت در‌ آن محیط آموزشی مشغول بوده‌اند.

    بنابراین اگر بتوان شیوه های مناسب رهبری مدارس را شناخت و با آموزشها‌ی ضمن خدمت به مدیران مدارس آموزش داد تا حد زیادی می‌توان به بهبود کیفیت آموزشی مدارس کمک کرد.

    صدها مقاله و ده‌ها کتاب که در زمینه مدیریت و رهبری در رشته‌های مختلف علمی‌به رشته تحریر درآمده و شمار زیاد پایان‌نامه‌های دانشگاهی که به نوعی به موضوع رهبری پرداخته‌اند دلیل دیگری بر اهمیت و ارزش موضوع رهبری است که در این تحقیق موضوع پژوهش قرار گرفته است.

    ضرورت دیگر مربوط به انتخاب مدارس شاهد می‌باشد چرا که ترکیب دانش آموزان این مدارس به جهت محرومیتها و مسائل خاص خانوادگی و از دست دادن پدر به عنوان سرپرست خانواده لزوم مدیریت و پیگیری خاص این مدارس را دو چندان می‌کند.

     

    اهداف تحقیق

    اهداف کلی تحقیق

    منظور ومقصود نهایی از انجام پژوهش در وهله اول ارایه باز خورد به مدیران مدارس مورد مطالعه می‌باشد تا ضمن بازنگری درنحوه مدیریت خود،از برداشتهای ذهنی نیروهای تحت مدیریت خویش در مورد نحوه مدیریت خود آگاهی پیدا نمایند و موقعیت مدیریت خویش را بر روی پیوستار سبک رهبری لیکرت تشخیص دهند و از طرف دیگر از موثرترین سبکهای رهبری که مورد نظر دبیران مدارس شاهد بوده است مطلع شوند.

    هدف دیگر بازخورد به نظام آموزشی مدارس شاهد و کارشناسی ستاد شاهد می‌باشد تاضمن آگاهی از نحوه مدیریت مدارس شاهد بتوانند بهترین و موثرترین سبکهای رهبری را به مدیران مدارس ارائه کرده و در تنظیم کلاسهای آموزش ضمن خدمت برای سایر مدیران مورد استفاده قرار دهند.

    و در نهایت ضمن بررسی تفاوت های شیوه رهبری و مدیریت هریک از مدیران،عوامل مهم ایجاد رضایت شغلی را در جامعه آماری مورد نظر ارائه دهند.

     

     

     

     

    اهداف ویژه تحقیق

    بررسی رابطه سبک رهبری آمرانه استثماری «مدیران» با میزان رضایت شغلی دبیران در جامعه آماری مورد نظر.

    بررسی رابطه سبک رهبری آمرانه خیرخواهانه مدیران با میزان رضایت شغلی دبیران در جامعه آماری مورد نظر.

    بررسی رابطه سبک‌ رهبری مشورتی مدیران با میزان رضایت شغلی دبیران در جامعه آماری مورد نظر.

    بررسی رابطه سبک رهبری مشارکتی مدیران با میزان رضایت شغلی دبیران در جامعه آماری موردنظر.

     

    فرضیه‌های تحقیق

    فرضهای تحقیق یا جانشین

    بین سبک رهبری مدیران از دیدگاه لیکرت با میزان رضایت شغلی دبیران در جامعه آماری مورد نظر رابطه معنی داری وجود دارد.

    بین سبک رهبری آمرانه – استثماری مدیران با میزان رضایت شغلی دبیران در جامعه آماری مورد نظر را بطه معنی داری وجود دارد.

    بین سبک‌ رهبری آمرانه- خیرخواهانه مدیران با میزان رضایت شغلی دبیران در جامعه آماری مورد نظر رابطه معنی داری وجود دارد.

    بین سبک‌ رهبری مشورتی مدیران با میران رضایت شغلی دبیران درجامعه آماری مورد نظر رابطه معنی داری وجود‌دارد.

    بین سبک‌ رهبری مشورتی مدیران با میزان رضایت شغلی دبیران در جامعه آماری مورد نظر رابطه معنی داری وجود دارد.

     

    متغیرهای اساسی تحقیق

    متغیرملاک: سبک‌های رهبری مدیران براساس نظریه لیکرت شامل آمرانه/ استثماری،آمرانه/ خیرخواهانه، مشورتی و مشارکتی

    متغیر پیش بین : میزان رضایت شغلی دبیران مدارس دخترانه شاهد شهر تهران در سال تحصیلی 84-83

    متغیرهای ناخواسته : سن دبیران و میزان حقوق و میزان تشویقات و قوانین و ضوابط و بخشنامه‌های آموزش و پرورش و همکاران مدرسه و سطح تحصیلات و جنسیت

    متغیر تعدیل کننده: جنسینت/ دبیران زن و سال تحصیلی 84-83

     

    تعریف عملیاتی واژه‌ها و اصطلاحات

    تعریف رهبری

    رهبری عبارت است از هنر یا علم نفوذ در اشخاص به طوری که با میل و خواسته خود در جهت حصول به هدفهای تعیین شده گام بردارند.(عباس زادگان،1376،ص28)

    «جرج تری[1]» رهبری عبارت است از عمل تاثیر گذاری بر افراد به طوریکه از روی میل و علاقه برای هدفهای گروهی تلاش کنند. (هرسی و بلانچارد[2]، 1375، ص71)

    رهبری یعنی قدرت جذب افراد و تاثیر و نفوذ در آنها آنچنان که افراد بطور داوطلبانه شخصیت و رهبری فردی را در یک شرایط معینی بپذیرند. (میر کمالی،1378،ص74)

    برای درک معنی رهبری بایستی سه متغیر اصلی را در نظر گرفت:

    الف: رهبر (شخصی که رفتار دیگران را به نفع سازمان و انجام هدف تغییر می‌دهد)

    ب: پیروان یا زیر دستان ( اشخاصی که جلب همکاری آنان برای به ثمر رسانیدن هدف سازمان لازم است)

    ج: محیط (محیطی با مشخصات خاص که در آن گروهی برای رسیدن به هدف مشترک به فعالیت نیاز دارند) (عباس‌زادگان، 1376، ص291)

    تعریف سبک رهبری لیکرت

    «لیکرت[3]» در مطالعاتش دریافت که سبکهای متداول رهبری سازمانها را می‌توان بر روی پیوستاری از سیستم یک تا چهار نشان داد این سیستمها را می‌توان به شرح زیر توصیف نمود.

    سیستم یک رهبری آمرانه- استثماری : این نوع رهبری به زیردستان هیچ اعتماد و اطمینانی ندارد زیرا که آنها را به ندرت در فراگرد تصمیم گیری شرکت می‌دهد. همه تصمیمات و هدفگذاری‌های سازمان در راس انجام می‌گیرد و از طریق زنجیره فرمان به پایین منتقل می‌شود . زیر دستان مجبور هستند با ترس، تهدید، تنبیه،پاداشهای اتفاقی و رضایت در سطح فیزیولوژیکی و ایمنی کار کنند. کنش و واکنش متقابل اندکی که میان رئیس و مرئوس اتفاق می‌افتد معمولا با ترس و بدگمانی همراه است . فراگرد کنترل شدید در سطح رهبری عالی متمرکز است و معمولا در این شرایط یک سازمان غیر رسمی‌تشکیل می‌شود که با اهداف سازمان مخالفت می‌ورزد.

    سیستم دو رهبری خیرخواه – آمرانه: این نوع رهبری بر خلاف نوع اول پدرانه است یعنی اعتماد و اطمینان توام با مدارائی نظیر اعتماد و اطمینان ارباب به خدمتکار، نسبت به زیر دستان دارد. در حالی که تمام تصمیمات و تعیین هدفهای سازمان در راس انجام می‌گیرد. بعضی از تصمیمات در چهار چوب تجویز شده‌ای در سطوح پایین تر اتخاذ می‌شود پاداشها و برخی تنبیهات عملی بالقوه برای انگیزش کارکنان بکار برده می‌شود. هر نوع کنش و واکنش متقابلی بین رئیس و مرئوس با مدارا و ارفاق از طرف روسا و با ترس و احتیاط از طرف مرئوسین صورت می‌گیرد. درحالیکه فرا گرد کنترل همچنان در دست رهبر متمرکز است برخی نیز به سطوح متوسط و پایین تر تفویض می‌شود. معمولا یک سازمان غیر رسمی‌شکل می‌گیرد ولی همیشه در مقابل هدفهای سازمان مقاومت نمی‌کند.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه سبک رهبری مدیران (براساس نظریه لیکرت) با میزان رضایت شغلی دبیران در مدارس راهنمایی دخترانه شاهد شهر تهران در سال تحصیلی

    فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان ............................................................................................... صفحه

    فصل اول: کلیات تحقیق

    مقدمه......................................................................................................... 2

    بیان مسأله ................................................................................................ 3

    دلایل ضرورت و توجیه انجام تحقیق ....................................................... 3

    اهداف تحقیق ............................................................................................ 5

    اهداف کلی تحقیق ..................................................................................... 5

    اهداف ویژه تحقیق .................................................................................... 6

    فرضیه‌های تحقیق .................................................................................... 6

    فرضهای تحقیق یا جانشین ...................................................................... 6

    متغیرهای اساسی تحقیق .......................................................................... 6

    تعریف عملیاتی واژه‌ها و اصلاحات .......................................................... 7

    تعریف رهبری .......................................................................................... 7

    تعریف سبک رهبری لیکرت ...................................................................... 8

    تعریف رضایت شغلی ............................................................................... 9

    دبیران .................................................................................................... 10

    مدارس شاهد ......................................................................................... 11

    مشکلات و تنگناهای تحقیق .................................................................... 11

    فصل دوم: ادبیات تحقیق

    بخش اول (رهبری) ................................................................................ 14

    مقدمه...................................................................................................... 14

    تعریف رهبری ........................................................................................ 15

    تمایز مدیریت و رهبری........................................................................... 16

    تعریف سبک رهبری................................................................................ 17

    تئوری‌های رهبری ................................................................................. 18

    تئوری‌های شخصیتی رهبری ................................................................ 19

    نظریه سنتی رهبری ............................................................................... 19

    نظریه صفات شخصی رهبر.................................................................... 20

    تئوری‌های رفتاری رهبری .................................................................... 20

    مطالعت دانشگاه آیووا ........................................................................... 21

    مطالعات دانشگاه اُهایو .......................................................................... 22

    مطالعات دانشگاه میشیگان ..................................................................... 22

    شبکه مدیریت ......................................................................................... 23

    تحقیقات اسکاندیناوی ............................................................................. 25

    تئوری‌های اقتضایی ............................................................................... 26

    الگوی فیدلر ............................................................................................ 26

    تئوری موقعیتی هرسی و بلانچارد......................................................... 28

    تئوری مبتنی برتبادل نظر رهبر با اعضاء .............................................. 31

    تئوری مسیر هدف ............................................................................... 32

    الگوی رهبری مشارکتی ......................................................................... 34

    متغیرهای موقعیتی در الگوی تجدیدنظر شده رهبری مشارکتی ........... 35

    پنج شیوه رهبری در الگوی رهبری مشارکتی ....................................... 36

    سیستمهای مدیریت ................................................................................ 37

    سبک رهبری لیکرت ............................................................................... 37

    تئوری‌های جدید رهبری ........................................................................ 41

    جایگزینی رهبری ................................................................................... 41

    رهبر عملگرا و رهبر ایجاد کننده تحول ................................................. 42

    رهبر عملگرا ........................................................................................... 43

    رهبرانی که تحول ایجاد می‌کنند ............................................................ 43

    بخش دوم (رضایت شغلی)..................................................................... 45

    ارزشها ................................................................................................... 45

    انواع ارزش ............................................................................................ 45

    نگرشها ................................................................................................... 46

    انگیزش .................................................................................................. 47

    نظریه‌های انگیزش ................................................................................. 49

    تئوری‌های محتوایی ............................................................................... 50

    1 تئوری سلسله مراتب نیازها............................................................... 50

    2 تئوری دو جنبه‌ای انسان .................................................................. 53

    3 تئوری دو عامل انگیزش ................................................................... 53

    4 تئوری سه نیاز مک‌کلند ..................................................................... 54

    5 تئوری نیازهای زیستی، تعلق و رشد ................................................ 55

    تئوری‌های فرآیندی ............................................................................... 56

    1 تئوری انتظار و احتمال ..................................................................... 56

    2 تئوری برابری ................................................................................... 58

    3 تئوری اسناد ..................................................................................... 59

    انواع نگرش ............................................................................................ 60

    رضایت شغلی ........................................................................................ 62

    رابطه انگیزش با رضایت شغلی ............................................................. 62

    1 تاریخچه مطالعات در مورد رضایت شغلی ........................................ 62

    2 تعریف رضایت شغلی ......................................................................... 63

    (1-2) تعیین رضایت شغلی ................................................................... 66

    3 عوامل تعیین کننده رضایت شغلی ...................................................... 67

    4 عوامل مؤثر بر رضایت شغلی ........................................................... 69

    5 فاکتورهای مؤثر در رضایت شغلی از نظر «جنیفر» .......................... 70

    6 پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی .................................. 71

    7 نظریه‌های رضایت شغلی ................................................................... 72

    - نظریه «بروفی».................................................................................... 72

    - نظریه «کورمن» .................................................................................. 73

    - نظریه «پارسون» ................................................................................ 74

    اندازه‌گیری رضایت شغلی ..................................................................... 75

    بخش سوم (سابقه تحقیقاتی موضوع) ................................................... 77

    تحقیقات خارجی ..................................................................................... 77

    تحقیقات داخلی ....................................................................................... 80

    خلاصه فصل ......................................................................................... 84

    فصل سوم: روش انجام تحقیق

    روش تحقیق ........................................................................................... 87

    جامعه و نمونه آماری ............................................................................ 88

    تعداد و روش نمونه‌گیری ...................................................................... 89

    روش و ابزار گردآوری اطلاعات .......................................................... 90

    روایی و اعتبار پرسشنامه‌ها .................................................................. 93

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ............................................................... 95

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    بخش اول توصیف داده‌ها ................................................................... 97

    بخش دوم تحلیل استنباطی داده‌ها .................................................... 120

    آزمون فرضیه‌ها ................................................................................. 121

    فصل پنجم: نتایج و پیشنهادها

    خلاصه یافته های پژوهشی ................................................................. 125

    یافته های دیگر پژوهش ...................................................................... 128

    محدودیتهای تحقیق ............................................................................. 130

    الف – محدودیتهای خارج از کنترل محقق .......................................... 130

    ب – محدودیتهای در اختیار محقق ..................................................... 131

    پیشنهادها ............................................................................................ 131

    فهرست منابع فارسی .......................................................................... 133

    فهرست منابع خارجی........................................................................... 137

    ضمائم.................................................................................................. 138

     

    فهرست جدول‌ها

    عنوان ............................................................................................... صفحه

    1-2: عوامل مؤثر در رضایت شغلی ..................................................... 70

    1-3: تعداد نمونه در هر ناحیه از شهر تهران....................................... 89

    1-4: مشخصات آماری دبیران به تفکیک سن........................................ 97

    2-4: مشخصات آماری دبیران به تفکیک میزان تحصیلات.................... 98

    3-4: مشخصات آماری دبیران به تفکیک سابقه تدریس........................ 99

    4-4: مشخصات آماری دبیران به تفکیک سابقه تدریس درمدارس شاهد 100

    5-4: توزیع فراوانی دبیران به تفکیک تأهل ........................................ 101

    6-4: توزیع فراوانی سبک‌های رهبری مدیران از دیدگاه دبیران......... 102

    7-4: توزیع فراوانی پاسخ آزمودنی‌ها به کل پرسشنامه

            سبک رهبری لیکرت.................................................................... 103

    8-4: توزیع فراوانی پاسخ آزمودنی‌ها به کل پرسشنامه رضایت شغلی 105

    9-4: توزیع فراوانی سبک‌های رهبری مدیران از دیدگاه دبیران در ناحیه شمال          106

    10-4: توزیع فراوانی سبک‌های رهبری مدیران از دیدگاه دبیران در ناحیه جنوب        107

    11-4: توزیع فراوانی سبک‌های رهبری مدیران از دیدگاه دبیران در ناحیه شرق         108

    12-4: توزیع فراوانی سبک‌های رهبری مدیران از دیدگاه دبیران در ناحیه غرب         109

    13-4: توزیع فراوانی سبک‌های رهبری مدیران از دیدگاه دبیران در ناحیه مرکز         110

    14-4: توزیع فراوانی سؤال یکم پرسشنامه رهبری............................ 111

    15-4: توزیع فراوانی سؤال دوم پرسشنامه رهبری........................... 111

    16-4: توزیع فراوانی سؤال سوم پرسشنامه رهبری......................... 111

    17-4: توزیع فراوانی سؤال چهارم پرسشنامه رهبری....................... 111

    18-4: توزیع فراوانی سؤال پنجم پرسشنامه رهبری.......................... 112

    19-4: توزیع فراوانی سؤال ششم پرسشنامه رهبری........................ 112

    20-4: توزیع فراوانی سؤال هفتم پرسشنامه رهبری.......................... 112

    21-4: توزیع فراوانی سؤال هشتم پرسشنامه رهبری........................ 113

    22-4: توزیع فراوانی سؤال نهم پرسشنامه رهبری............................ 113

    23-4: توزیع فراوانی سؤال دهم پرسشنامه رهبری........................... 113

    24-4: توزیع فراوانی سؤال یازدهم پرسشنامه رهبری...................... 114

    25-4: توزیع فراوانی سؤال دوازدهم پرسشنامه رهبری................... 114

    26-4: توزیع فراوانی سؤال سیزدهم پرسشنامه رهبری.................... 115

    27-4: توزیع فراوانی سؤال چهاردهم پرسشنامه رهبری.................. 115

    28-4: توزیع فراوانی سؤال پانزدهم پرسشنامه رهبری..................... 115

    29-4: توزیع فراوانی سؤال شانزدهم پرسشنامه رهبری................... 115

    30-4: توزیع فراوانی سؤال هفدهم پرسشنامه رهبری....................... 116

    31-4: توزیع فراوانی سؤال هجدهم پرسشنامه رهبری...................... 116

    32-4: توزیع فراوانی سؤال نوزدهم پرسشنامه رهبری..................... 116

    33-4: توزیع فراوانی سؤال بیستم پرسشنامه رهبری........................ 117

    34-4: توزیع فراوانی سؤال بیست و یکم پرسشنامه رهبری.............. 117

    35-4: توزیع فراوانی سؤال بیست و دوم پرسشنامه رهبری............. 118

    36-4: توزیع فراوانی سؤال بیست و سوم پرسشنامه رهبری............ 118

    37-4: توزیع فراوانی سؤال بیست و چهارم پرسشنامه رهبری......... 118

    38-4: توزیع فراوانی سؤال بیست و پنجم پرسشنامه رهبری............ 119

    39-4: توزیع فراوانی سؤال بیست و ششم پرسشنامه رهبری........... 119

    40-4: توزیع فراوانی سؤال بیست و هفتم پرسشنامه رهبری............ 119

    41-4: ضریب همبستگی بین سبک‌های رهبری لیکرت با رضایت شغلی 120

    42-4: ضریب همبستگی بین سبک‌های رهبری با هر یک از عوامل رضایت شغلی        120

    43-4: آزمون فرض اول..................................................................... 122

    44-4: آزمون فرض دوم..................................................................... 122

    45-4: آزمون فرض سوم................................................................... 122

    46-4: آزمون فرض چهارم................................................................. 123

    47-4: آزمون فرض پنجم.................................................................... 123

     

     

    فهرست نمودارها

    عنوان ............................................................................................... صفحه

    1-2: شبکه مدیریت ............................................................................... 24

    2-2: پیش‌بینی‌های نظریه اقتضایی رهبری............................................. 27

    3-2: الگوی موقعیتی رهبری هرسی و بلانچارد ................................... 30

    4-2: تئوری مسیر هدف ..................................................................... 33

    5-2: سلسله مراتب نیازها ..................................................................... 52

    6-2: مدل رضایت شغلی ....................................................................... 72

    1-4: توزیع فراوانی دبیران به تفکیک سن.............................................. 97

    2-4: توزیع فراوانی دبیران به تفکیک میزان تحصیلات.......................... 98

    3-4: توزیع فراوانی دبیران به تفکیک سابقه تدریس.............................. 99

    4-4: توزیع فراوانی دبیران به تفکیک سابقه تدریس در مدارس شاهد 100

    5-4: توزیع فراوانی دبیران به تفکیک تأهل ........................................ 101

     

     

    منبع:

    الوانی، سید مهدی: مدیریت عمومی‌، چاپ شانزدهم، نشر نی، 1380.

    استونر، جیمزآرتور فینچ. آر، ادوارد فری من، دانیل آر، گیلبرت: مدیریت(سازماندهی، رهبری، کنترل) ترجمه علی پارساییان و محمد اعرابی، جلد دوم، چاپ اول، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1379.

    اسماعیلی، حسن: بررسی رابطه رضایت شغلی و عملکرد آموزشی معلمان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش منطقه 18 تهران، دانشگاه تربیت معلم، 1373.

    بحرالعلوم، حسین: ارتباط بین فرهنگ سازمانی و سبک مدیریت با رضایت شغلی کارشناسان تربیت بدنی شاغل در تهران، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم، 1378.

    برنجی، محمدرضا: مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، چاپ اول، گلچین،1371 .

    بست، جان: روش‌های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، ترجمه شریفی، حسن پاشا و طالقانی، انتشارات رشد، تهران. 1370.

    پارکینسون، نورث‌کوت، رستم جی و ساپر: اندیشه‌های بزرگ در مدیریت، مهدی ایران نژاد پاریز(مترجم)، تهران، انتشارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران، 1369.

    پرداختچی، محمد حسن:«مدیریت آموزشی به عنوان قلمرو حرفه‌ای» مجله مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 3، بهار 1374

    پرهیزکار، کمال: روابط انسانی در مدیریت، تهران، انتشارات اشراقی، 1368.

    جاسبی، عبداله: اصول و مبانی مدیریت، 1367.

    جعفر پور منفرد، سعید: بررسی رابطه بین سبک‌های رهبری لیکرت با میزان رضایت شغلی دبیران مدارس پسرانه شاهد شهر تهران، دانشکده علوم اجتماعی وروان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، 1383.

    داشخانه، فاطمه: رابطه بین میزان مقبولیت مدیران نزد معلمان با رضایت شغلی معلمان در مقطع متوسطه شهر تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، 1373.

    دسلر، گری: مبانی مدیریت، ترجمه داود مدنی، جلد دوم، تهران، چاپ آرین، 1368.

    دلاور، علی: روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، 1380.

    دیویس، کیت و نیواستروم، جان: رفتار انسانی در کار(رفتار سازمانی) ترجمه محمد علی طوسی، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1377.

    رابینز، استیفین پی: رفتار سازمانی، مترجمان علی پارساییان و سید محمد اعرابی، جلد دوم، چاپ ششم، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1384.

    رضائیان، علی: مدیریت رفتار سازمانی، چاپ دوم، تهران، انتشارات سمت، 1380.

    ساعتچی، محمود: روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت، چاپ اول، مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران، 1369.

    سرمد، غلامعلی: روابط انسانی در سازمان‌های آموزشی، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران، 1378.

    سلیمی، قربانعلی: مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق در آموزش و پرورش، انتشارات بعثت، 1370.

    شفیع‌آبادی، عبداله: راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه‌ای، چاپ ششم، نشر رشد، تهران، 1372.

    عباس‌زادگان، سید محمد: مبانی اساسی در سازماندهی و رهبری، چاپ اول، انتشارات شرکت سهامی انتشار، 1376.

    عباس‌‌زادگان، سید محمد: مدیریت بر سازمانهای نا آرام، چاپ اول انشارات کویر، تهران، 1379.

    علاقه‌بند، علی: مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، چاپ هشتم، تهران، نشر روان، 1376.

    علاقه‌بند، علی: مدیریت عمومی، چاپ چهارم، تهران، نشر روان، 1378.

    علوی، سید امین‌اله: روانشناسی مدیریت و سازمان(رفتار سازمانی)، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1371.

    گریفین، مورهد: رفتار سازمانی، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمار زاده، چاپ هشتم، تهران، انتشارات مرواید، 1383.

    محمد زاده، عباس و مهروژان، آرمن: رفتار سازمانی(نگرش اقتضایی)، چاپ اول، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، 1375.

    مراد ابراهیم‌پور، مهرداد: بررسی رابطه بین سبک مدیریت با اضطراب و افسردگی دبیران دبیرستانهای شهرستان سبزوار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، 1378.

    مطهری، مرتضی: امامت و رهبری، چاپ اول، قم، انتشارات صدرا، 1364.

    مقیمی، سید محمد: سازمان و مدیریت(رویکردی پژوهشی) انتشارات ترمه، تهران، 1377.

    موید، پیرایه: بررسی نحوه برخورد مدیران دانشگاه شهید بهشتی با تعارض و ارتباط آن با رضایت شغلی کارکنان رسمی دانشگاه از دیدگاه کارکنان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، 1382.

    میرسپاسی، ناصر: مدیریت منابع انسانی و روابط کار، چاپ هفتم، ناشر مولف، 1369 .

    میرکمالی، سید محمد: رهبری و مدیریت آموزشی، چاپ چهارم، نشر رامین، 1375.

    وایلز، کیمیل: مدیریت و رهبری آموزشی، ترجمه محمد علی طوسی، چاپ هفتم، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1377.

    هرسی، پال و کنت بلانچارد: مدیریت رفتار سازمانی(کاربرد منابع انسانی)، ترجمه دکتر علی علاقه بند، چاپ دوازدهم، تهران، موسسه انتشارات امیرکبیر، 1375.

    همتی، طاهره: بررسی رابطه جوسازمانی با رضایت شغلی دبیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی 81-80 ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، 1381.

    هومن، حیدر علی: استنباط آماری در پژوهش رفتاری، تهران، 1373.

    هوی، وین. میسکل، سیسل: تئوری،تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی، ترجمه عباس‌زاده، میرمحمد، چاپ اول، ارومیه. 1371.

     

    فهرست منابع خارجی :

    1-      Mckee,Jane Gallimore, Leadership Styles of Community College Presidents and Faculty Jof Satisfaction, Jan Mar, 1991.

    2-      Heller,H.William, and others, the Relation ship bitween theacher Job satisfaction and principal Leadership style, 1993.

    3-      Stout,John,k. Supervisors,structucturing and Consideration Behaviors and Workers, Job Satisfaction, Stress, and Healt problems, 1984.

    4-      Ciriello,Marria.j,catholic School teachers viws of Job Satisfaction and Word Cirumstances and the Relationship to Commitment, Boston, 1990.

    5-      Arnold H.J,Feldman D.C organizational behavior, (singapor: Mcgraw-Hill.I.N.C.1986) P.86.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت