فهرست و منابع پایان نامه مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع ابتدای دارای معلم مرد و زن در شهر تهران
فهرست:
فصل اول:کلیات طرح
مقدمه............................................................................................................................... 2
بیان مسئله................................................................................................................. 6
هدفهای تحقیق.......................................................................................................... 6
اهمیت وموضوع تحقیق وانگیزش انتخاب آن................................................................ 8
سوالات وفرضیه های تحقیق....................................................................................... 10
متغیرهای تحقیق......................................................................................................... 11
تعاریف عملیاتی متغیرها وواژه های کلیدی................................................................... 11
فصل دوم:مطالعات نظری
2-1 آموزش وپرورش وتاریخچه آن درایران....................................................................... 15
2-2 اهمیت آموزش وپرورش ........................................................................................... 17
2-3 اهداف آموزش وپرورش ........................................................................................... 18
2-4 مقاطع تحصیلی ........................................................................................................ 20
2-5 مقطع ابتدایی ............................................................................................................ 22
2-6 اهمیت وضرورت آموزش وپرورش دوره ابتدایی......................................................... 22
2-7 اهداف دوره ابتدایی................................................................................................... 23
2-8 ویژگی های معلم دبستان............................................................................................ 24
2-9 تارخچه جنسیت........................................................................................................ 28
2-10 الگویابی جنسی....................................................................................................... 29
2-11 هویت،نقش وتفاوتهای جنسی.................................................................................. 31
2-12 پیشرفت تحصیلی ................................................................................................... 33
2-13 عوامل موثر برپیشرفت تحصیلی................................................................................ 33
2-14 سایر عوامل موثر درپیشرفت تحصیلی........................................................................ 34
2-15 انگیزه واثر آن درپیشرفت تحصیلی............................................................................ 35
2-16 معیارهای پیشرفت تحصیلی...................................................................................... 38
2-17 آزمون معلم ساخته درمقابل آزمون تجاری.................................................................. 39
2-18 آزمون های پیشرفت درمقابل آزمون های استعداد....................................................... 39
2-19 نقش معلم برجنسیت درآموزش وپرورش ................................................................. 40
2-20 تأثیر گرمی وصممیت معلم درپیشرفت تحصیلی دانش آموز........................................ 41
2-21 پیشینه تحقیق ......................................................................................................... 42
2-22 جمع بندی تحقیق ها مربوط به معلم مرد در دبستان ................................................... 46
2-23 تحقیق های انجام شده در مورد برتری معلم زن دردبستان........................................... 49
فصل سوم:روش شناسایی تحقیق (متدولوژی)
3-1 روش تحقیق ............................................................................................................ 53
3-2 ابزار اندازه گیری تحقیق............................................................................................. 53
3-3 روش اجرای تحقیق................................................................................................... 53
3-4 جامعه آماری تحقیق................................................................................................... 54
3-5 نمونه آماری ونحوه انتخاب آن.................................................................................... 55
3-6 مدل های آماری......................................................................................................... 55
فصل چهارم:تجزیه وتحلیل یافته های تحقیق
4-1 توصیف داده ها......................................................................................................... 57
4-2 استنباط داده ها.......................................................................................................... 58
فصل پنجم:نتیجه گیری وپیشنهادات
5-1 نتیجه گیری کلی ....................................................................................................... 66
5-2 نتیجه گیری فرضیه به فرضیه....................................................................................... 69
5-3 محدودیت های تحقیق............................................................................................... 72
5-4 پیشنهادهای تحقیق..................................................................................................... 73
فهرست منابع ومأخذ........................................................................................................ 74
.
منبع:
1- کتب
- اتکینسون و همکاران، ترجمه: محمد نقی براهنی و همکاران،1372، زمینه روانشناسی، انتشارات رشد.
افروز ، غلامعلی ، 1376 ، روانشناسی تربیتی کاربردی ، انجمن اولیاء و مربیان.
باقی نصر آبادی و رحمانی ،1377، علی و جعفر ، مدیریت تربیت و پیشرفت محیطی ، نشر لوح محفوظ.
بروئینگ ،کلاور ، 1375،روانشناسی تربیتی اصول کاربردی ، نشر مرکز دانشگاهی .
- بیابانگرد، اسماعیل، پژوهش درباره بررسی رابطه بین مفاهیم منبع کنترل، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، فصلنامه تعلیم و تربیت سال هشتم، شماره 2.
پارسا ، محمد ، 1371،روانشناسی تربیتی ، نشر بعثت.
راوندی ، مرتضی ، 1364 ،سیر فرهنگ و تاریخ تعلیم و تربیت در ایران و اروپا ، ورامین ، نشر گویا ، ، چاپ اول .
رمضانی ، خسرو ، 1379 ،روانشناسی تربیتی ، نشر فاطمیه.
سیف ، علی اکبر ، 1373 ،اندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ، انتشارات آگاه.
سیف ، علی اکبر ، 1376 ،روانشناسی تربیتی ، دانشگاه پیام نور .
شریعتمداری ، علی ، 1371 ،روانشناسی تربیتی ، نشر امیرکبیر.
شریعتمداری، علی، 1374 ،جامعه و تعلیم و تربیت. انتشارات امیرکبیر، تهران.
شکوهی، غلامحسین، 1372 ،تعلیم و تربیت و مراحل آن. انتشارات آستان قدس، تهران.
صدیق ، عیسی ، تاریخ مختصر آموزش و پرورش ، تهران ، چاپخانه طبع کتاب ،افروز ، چاپ سوم .
صفا ، ذبیح الله ، آموزش و دانش در ایران ، انتشارات نوین ، چاپ اول .
ضمیری، محمدعلی، 1373 ،تاریخ آموزش و پرورش ایران و اسلام. انتشارت راهگشا، تهران.
عسکریان، مصطفی، 1379 ،سازمان و مدیریت آموزش و پرورش انتشارت امیرکبیر تهران.
کریمی، یوسف، 1373 ،روانشناسی اجتماعی آموزش و پرورش (ترجمه)، نشر وایریش، تهران.
کولایی نژاد ، جمال الدین ، 1378 ، روانشناسی آموزش خواندن ، دانشگاه پیام نور.
گلشن فومنی، محمدرسول، 1373 ،جامعهشناسی آموزش و پرورش انتشارات شیفته، تهران.
لطیفی و نصیری ، محمد کریم و امین ، 1373 ،ارتباط یادگیری ، صا اثر.
ماسن، هنری (ترجمه مهشید پارسایی) 1373، رشد و شخصیت کودک، انتشارات رشد، تهران.
مایر، ریچارد، ابی، روانشناسی تربیتی، جلد اول، ترجمه محمد نفی فراهانی، 1376 ،انتشارات جهاد دانشگاهی تربیت معلم، تهران.
منطقی ، مرتضی ،1371، روانشناسی تربیتی ، جهاد دانشگاهی.
نادری و سیف نراقی ، عزت الله و محرم ، 1379 ،اختلات یادگیری ، امیرکبیر.
ندیمی محمدتقی، بروج محمدحسین،1372، آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، انتشارات مهرداد، تهران.
نواب ، محمد علی ، 1372 ،نگاهی بدرون مدارس ، چاپ شعاع.
آموزش در ایران از عهد باستان تا امروز ، 1350، اهواز ، انتشارات جندی شاپور.
هترینگتون، میویس ترجمه جواد طهوریان،1373،روانشناسی کودک از دیدگاه معاصر، انتشارات آستان قدس، تهران.
هومن، حیدرعلی، 1373،شناخت روش علمی در علوم رفتاری، نشر دیبا.
2 - مقالات و پایان نامهها
- احمدی نژاد، عبدالرضا، 1372 ،پیامدهای تربیتی ناشی از زنانه شدن کادر مدرسه ابتدایی پسرانه، در مجموعه مقالات دومین سمپوزیوم جایگاه تربیت در آموزش و پرورش دوره ابتدایی، تهران، انتشارات تربیت.
مقاله «روانشناسی شخصیت مردان و زنان» ، پژوهشگر : فاطمه رئیسی ، خرداد 83 ،کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، مجله ماهنامه آشنا ، شماره 105 ، سال سیزدهم.
مقاله «تقاوت هوش زنان و مردان» ، مجله ماهنامه اجتماعی و فرهنگی آشنا ، تیرماه 83 ،شماره 106، سال سیزدهم .
- پورشافعی، هادی، 1370 ،بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم دوره متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
- محمدی باغملایی، حیدر، 1374 ،مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشآموزپسر دارای معلم مرد با دانشآموزان پسر دارای معلم زن در پایه دوم ابتدایی شهرستان بوشهر.
مقاله «تفاوتهای بین زنان و مردان در امور ادراکی» ، پژوهشگر : فاطمه رئیسی ، مرداد 83، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، مجله ماهنامه آشنا ، شماره 107.
کیهان سال ، تفاوتهای زن و مرد از نظر فیزیولوژی و روانشناسی ، روز چهارشنبه بیست و نهم اردیبهشت 2535 ،متن سخنرانی در تالار دپارتمان روانشناسی و علوم رفتاری دانشگاه تهران.
بهنام، نجاریان، بهمن، شکر کن، حسین لیامی، فاطمه،1372 ،مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر شاهد با دانشآموزان پسر واجد و فاقد پدر در مدراس ابتدایی اهواز، فصلنامه تعلیم و تربیت سال نهم، شماره 2.
Latin Refrence
Andeson,G (1971). EFFectsof course content and teacher sex on the social climate of learning. American Eductional Research journal,8,4.
Blanchard ,R.W.& Biler,H.B,(1971). Father availability and academic performance among third grade boys. Developmental psychologj,104,69 – 78.
Bloom.s.b. and Hastinges (1982) handbook on formative and summative evaluation of student learning. New York : McGraw Hill Book Inc.
Biedenkapp,m & Goering j (1971). How masculine,Aremale Elementoty teachers? Phidelta kappan,115 – 117.
Bukatke,D.& Daehler,m. (1992) child Development. Houghton Mifflin company.
Falzon, J.M.,& Borg, M.G., (1989). Primary school Teachers, perception of pupils., undesirable Behaviors Educational studies, 15,3,251 – 60.
Gall, N.,& Gumerman, R.,, (1984). Children,s perceptions of Helpers and Helpers Motivation. Journal of Applied Develomental psychology, 5,1 – 12.
Gall, S.N. & Decooke, P. (1987). Same – sex and cross – sex Help Exchanges in the classroom. Journal of Educational psychology.
Good,T.L. sikes, J.N. Brphy, J.E (1973). Effects of teacher sex and student sex on classroom interaction. Journal of Educational psychology 65,5,1,74 – 87.
Harris, C.M., & smith,s. W.(1976). Man Teacher woman Teacher: Does it Matter? The Elementary school journal, 285 – 288.
Huston, A.C. (1985). The Development of sex Typing: Themes from recent research Developmental Review 5,1 – 17.
Lefrancois, G. (1991). Psychology for Teaching seventh Edition, wadsworth publishing company.
Mawamwenda, T.,& Mawamwenda, B.(1989). Teacher characteristies and pupils? Academic Achievement in Bot swana primaty Esucation. International Journal of Educational Development, 9,1,31 – 42.
Mischel, H. (1974). Sex Bias in the Evaluation of professtional Achievements. Journal of Educational psychology, 66,2,157 – 166.
Rosental, R,.& page,s. (1990). Journal of school Psychology, 20,2,119 – 31.
Stake, J.,& Katz. J.(1982). Teacher-pupil Relationships in the Elementary school classroom: Teacher – Gender and pupil gender differences American Educational Research Journal, 19,3,465 – 471.
Slaby, R.,& Frey, K. (1975).Development of Gender constancy and selective Attention to same – sex Models. Child Deveropment, 46,849 – 856.
Snodgrass, S.(1992). Further Effects of Role versus Gender on International sensitivity. Journal of Personality and Social Psychology.
Vroegh,K. (1976). Sex of Teacher and Academic Achievement. The Elementary School Journal, 386 – 405.
.