روش تحقیق تفاوت زندگی نامه دینی دو نسل ( بررسی نمونه ای از فرزندان دهه 60 و والدین آنها )

تعداد صفحات: 219 فرمت فایل: word کد فایل: 10001667
سال: 1388 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۲۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۶,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق تفاوت زندگی نامه دینی دو نسل ( بررسی نمونه ای از فرزندان دهه 60 و والدین آنها )

    فصل اول

    کلیات

     

    1-1مقدمه

    نخستین بار اصطلاح شکاف نسل ها در دهه ی 60در کشورهای غربی مطرح شد که به نحوی اختلافات فرهنگی میان فرزندان و والدینشان را تشریح می کرد. این در حالی است که طی سالهای اخیر تفاوت قابل توجهی میان ارزشهای جوانان با والدینشان مشاهده می شود. اینکه چه عواملی باعث بروز این شکاف می شوند موضوع بحث ما خواهد بود. چالش دین با مقتضیات زمان همواره یکی از مهمترین دغدغه های صاحب نظران و اندیشمندان هرعصری و نسلی بوده است. در واقع مکاتب مختلف در طول تاریخ بشر محصول این تقابل و زاییده ی این فرایند بوده و نواندیشی دینی در این راستا معنا و مفهوم پیدا می کند که در فرایند تقابل دین و مقتضیات زمان نه دین رها گردد و نه نیازهای زمان نادیده گرفته شود. ازاین رو صاحب نظران از ابعاد مختلف روان شناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و سایر علوم مرتبط که این پدیده می توانست درآن حوزه قرار گیردبه تبین و تحلیل این امر پرداخته اند و همچنین در دهه های اخیر موج مدرنیزاسیون که به همراه خود آموزش همگانی، گسترش رسانه های جمعی و بسیاری موارد دیگه را به همراه آورد. موجب افزایش دانستنیها وآگاهیهای عمومی نسل جدید شد. و حوزه ی ارتباطات انسانی و اجتماعی آنها را وسیعتر نمود. طبیعی ترین نتیجه این فرایند این بود که نسل جدید نسلی شد که اولاً بسیار با شتاب اجتماعی می گردید، و ثانیاً در راه اجتماعی شدن، تنها منبع ارزشگذار او دیگر خانواده و سنت حاکم برخانواده نبود . زیست جهان متفاوت نسل نو و تجربیات دیگرگون آنها. که به سبب تحولات صنعتی و سپس اجتماعی- فرهنگی به وجود آمد، بین جهان بینی نسل جدید و نسل قدیم شکاف انداخت ، و ازاین مهمتر، امکان ظهور و بروز این شکاف را در زبان و رفتار گروه جدید، فراهم ساخت . هم اکنون در این تحقیق قصد بررسی شکاف نسل ها باتوجه به رویکرد دین و دینداری در بین جوانان دهه ی شصت و والدینشان را خواهیم داشت.

     

     

     

     

    1-2ضرورت و اهمیت موضوع

    چنانچه علل عدم تفاهم بین والدین و فرزندان ریشه یابی گردد و نسخه ای جهت ایجاد تفاهم بین آنها ارائه گردد می توان از بروز بسیاری از ناهنجاری ها در بین جوانان و در جامعه پیشگیری نمود.

    انسان دارای نیازهای متعدد و متنوعی است ،نیازهای مادی و معنوی ، فردی و اجتماعی و یکی از نیازهای او نیاز به دین است و از آنجا که یکی از نیازهای اصلی انسان نیاز به دین است بحث خود را در رابطه با والدین و فرزندان بیشتر معطوف به زندگی نامه ی دینی آنها کرده ایم تا روشن شود میزان دین داری ، کمبود آن در زندگی و یا بی توجهی نسبت به آن چه اثراتی را در زندگی فردی و اجتماعی و روحی و روانی انسان ها باقی می گذارد . باتوجه به اینکه جامعه در حال تغییر و پیشرفت روز افزون است، نیازها و خواسته های جوانان نیز مطابق با آن درحال تغییر است. بنابراین آگاهی از این نیازها و شناخت تفاوت هایی که بین فرزندان و والدین شان وجود دارد باعث می شود تا والدین بتوانند با درک نیازها و خواسته های جوانان و سعی در برطرف نمودن آنها، افکار و القائات خود را در هر زمینه ای و به خصوص در زمینه ی دین و مذهب، به فرزندان خودطوری منتقل کنند که باعث آزارو یا دلزدگی آنان نشود به طوری که آنها با آغوش باز پذیرای آن شوند و افکار و اعتقادات خود را در تضاد با والدین خود ندانند.از سوی دیگر برای  فرزندان نیز این امکان به وجود می آید که نسبت به گذشته و شرایط زندگی والدین خود شناخت و آگاهی پیدا کنند و میزان اهمیت و ابزار ارادت والدین خود را نسبت به مسائل گوناگون دریابند.

    رابطه ی بهتری با والدین خود برقرارکنند. بیشتر به آنها احترام بگذارند و تا حدودی خود را باشرایط و عقاید خانواده هماهنگ سازند.

     

    1-3بیان مسئله

    خانواده بنیادی ترین نهاد جامعه است و می توان ریشه ی بسیاری از نا آرامی ها و نا امنی ها را در وجود آن جستجو کرد.چرا که خانواده اولین محیطی است که فرزند پس از تولد در آن پرورش می یابد و از آن تاُثیر می پذیرد و این تاُثیر در طول زندگی فرد در خانواده و حداقل تا سن بلوغ و جوانی وجود دارد و پس از آن نیز به طور کلی قطع نمی شود . در این میان تاُثیر پذیری از محیط اجتماع بیرون از خانه ممکن است تضادهای با القائات درون خانواده داشته باشد . و گرایش فرزند به القائات محیط خارج وگریز او از برخی القائات داخل خانواده می تواند به عدم تفاهم بین الدین و فرزندان منجر شود این عدم تفاهم نشانه ی آن است که والدین در القای تفکرات و رهنمود های خود به فرزندان توفیق کاملی بدست نیاورده اند این عدم توفیق می تواند ناشی از استفاده از ارزش ها و منش های غیر صحیح در برخورد با فرزندان باشد . بررسی علل این عدم تفاهم می تواند ما را در یافتن روش هایی برای پرورش صحیح فرزندان یاری دهد .تحولات و تغییر اجتماعی در دنیای جدید نگرش ها ، افکار ، احساسات و ارزش های آدمیان را تغییر می دهد . این تغییرات ممکن است در تضاد با نگرش ها ، افکار ،احساسات و ارزش هایی باشد که از نسل های پیشین به اعضای جدید منتقل شده است .بنابر این یکی از مسائل مهم جامه ی ما در حال حاضر تصادم و تضاد ارزشی است این تحقیق می خواهد این موضوع را بررسی نماید .

    فصل دوم

    روش تحقیق

    2-1 روش تحقیق

    در ابتدا موضوع تحقیق خود را که تفاوت زندگی نامه ی دینی بین 2 نسل است پس از گفتگو با استاد راهنما انتخاب نمودم. مناسب ترین روش برای گردآوری داده ها در مورد چنین موضوعی روش تحقیق کیفی است. و ابزار آن نیز مصاحبه­ی عمیق است. فرم و محتوای مصاحبه از محقق نظریه پرداز برجسته در حوزه­ی رشد و تحول ایمانی جیمز فولر و با ترجمه ی استاد راهنما در اختیار من قرار گرفت که متن آن در بخش ضمایم آمده است. پس از آن با افراد مختلف با طبقه ی اجتماعی ، شغل و تحصیلات مختلف مصاحبه کردم. مصاحبه شوندگان از  بین متولدین دهه ی 60 و والدین آنها انتخاب شدند. بدین شکل که من در ابتدا در مورد زندگی نامه ی افراد از دوران کودکی تا به امروز، در مورد تحصیلات، درآمد، شغل و سر گذشت زندگی آنها و افراد مهم و تأثیر گذار در زندگی شان سوالاتی را مطرح کردم. در قسمت دوم مصاحبه روابط شکل دهنده ی زندگی افراد، شکست ها و ناکامی ها، تجربه های اوج یا توفیق، محدودیت ها و ممنوعیت ها، و به طور کلی تجربیاتی که فرد در زندگی خود به دست آورده است، به طوری که زندگی و شخصیت فرد را تحت تأثیر قرار داده باشد، مورد سوال قرار گرفت و در قسمت سوم ارزش ها و اعتقاداتی که فرد

    در زندگی خود مهم و با ارزش می داند، در مورد آینده و گذشته ی زندگی کنونی، اهداف زندگی و ... به طور کلی مسائلی که برای فرد مورد اهمیت است سوالاتی مطرح شد و در قسمت آخر در مورد دین و دین داری، نگاه و طرز فکر هر شخص در مورد دین ، احساس و طرز فکر فرد نسبت به خودش و نسبت به خدا و تصویری که در مورد ایمان کامل و رشد یافته دارند سوالاتی مطرح شد. پس از انجام مصاحبه با 30 نفر (15 نفر دهه ی شصتی و 15 نفر از والدین آنها)  و ضبط آن ها، مصاحبه ها روی کاغذ آورده شد.

     

    2-2روش انتخاب نمونه

    روش انتخاب نمونه آزاد و با توجه به افراد در دسترس صورت گرفته است. با توجه به این که رساله ی من در مقطع کارشناسی نوشته می شود با هماهنگی با استاد راهنما جزئیات دقیق انتخاب نمونه رعایت نشده است و فقط تدکید بر انتخاب نمونه ی کوچکی از دو نسل بوده است: نخست نسلی که در دهه­ی شصت به دنیا آمده است و در دوران پس از انقلاب جامعه پذیر شده و رشد یافته است و تجربه ی زندگی در نظام جمهوری اسلامی را داشته است و نسلی که در دوران قبل از انقلاب جامعه پذیر شده، رشد یافته و سپس تجربه ی انقلاب را از سرگذرانده است. 

    2-3روش گردآوری داده ها

    برای انجام مصاحبه و پیاده کردن مصاحبه ها و تنظیم نهایی آن ها وقت زیادی صرف شد و از این رو، تمدید مدت رای انجام پایان نامه ضرورت یافت.   اصل محتوای مصاحبه ها به تأکید استاد راهنما در بخش ضمایم آمده است تا شاید برای استفاده ی دیگر دانشجویان یا محققانی که به چنین موضوعی علاقه­مند اند بکار آید. ممکن است بتوان نکات مهم دیگری از این مصاحبه ها دریافت، که احتمالا من بدان ها توجه نکرده ام. در نهایت به مقایسه ی بین آنها یعنی در درجه ی اول مقایسه بین دهه ی شصتی ها و دریافتن شباهت ها ی آنها و سپس مقایسه ی بین والدین و در یافتن شباهت های بین آنها و در نهایت مقایسه هر دو یعنی دهه ی شصتی ها و والدین شان با یکدیگر انجام شد. بدین ترتیب تفاوتی که بین والدین و فرزندان که از دو نسل متفاوت هستند دریافته شد و نتایج تحقیق به صورت مکتوب درآمد

     

    2-4مشکلات و تنگناها

    از آنجا که روش تحقیق از طریق مصاحبه انجام شده است، بنابراین مشکلات بسیاری بر سر راه قرار داشت از جمله پیدا کردن افراد برای انجام مصاحبه چرا که مضمون محاسبه به گونه ای بود که هر فرد می بایست در مورد مسائل شخصی و خصوصی زندگی خود توضیحاتی را اراده می کرد و از آنجا که همه ی افراد مایل به بازگو کردن مسائل خود نبودند در بسیاری از موارد وقت زیادی صرف اطمینان دادن و جلب نمودن رضایت افراد برای انجام مصاحبه می شد و از آنجایی که برای انجام مصاحبه مجبور به ضبط کردن صدای افراد بودیم مشکل بعدی این بود که افراد تمایلی برای ضبط شدن صدایشان نداشتند و خیلی با اکراه و وسواس زیاد به سوالات پاسخ می دادند .

    مسأله ی بعد تعداد افراد بود که چون تعداد افراد زیاد بودند و باید به صورت جفت جفت بین والدین و فرزندان مصاحبه انجام می گرفت گاهی برای پیدا کردن وقت مناسب به طوری که هم فرزند و هم مادر در منزل باشند، دچار مشکل می شدم و چون که اکثر مصاحبه شوندگان شاغل بوده اند پیدا کردن وقت مناسب مشکل بود .

    مسأله ی بعدی طی کردن مسیرهای طولانی برای انجام مصاحبه و وقت گیر بودن آن چه در مرحله ی مصاحبه چه در مرحله پیاده کردن مصاحبه ها و چه در مرحله ی مقایسه بین آنها بود. ولی در کل انجام مصاحبه در آخر هم برای افراد مصاحبه شونده و هم برای مصاحبه کننده جالب و مفید بود.

  • فهرست و منابع روش تحقیق تفاوت زندگی نامه دینی دو نسل ( بررسی نمونه ای از فرزندان دهه 60 و والدین آنها )

    فهرست:

    فصل اول:کلیات

    1-1مقدمه............................................................................................................ 2

    1-2ضرورت واهمیت موضوع.......................................................................... 4

    1-3بیان مسئله................................................................................................... 5

     

    فصل دوم:روش تحقیق

    2-1روش تحقیق................................................................................................ 8

    2-2روش انتخاب نمونه..................................................................................... 9

    2-3روش گردآوری داده ها............................................................................. 10

    2-4مشکلات و تنگناها....................................................................................... 10

     

    فصل سوم:پیشینه ی تحقیق

    3-1تحقیقات انجام شده ی داخلی ................................................................... 13

    سنجش دینداری جوانان وعوامل مؤثربرآن........................................ 13

    فردگرایی و دین داری........................................................................... 14

    نظریه ی سکولار شدن.......................................................................... 15

    عوامل مؤثر بر نگرش های مذهبی............................................................. 15

    بررسی جامعه شناختی تأثیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی برنگرش دینی دانشجویان      16

    بررسی جامعه شناختی تأثیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی و جنسیت بردینداری جوانان  16

    بررسی میزان دین گرایی و ایمان دینی در بین دانشگاهیان.................... 17

    بررسی تعریف عملیاتی دینداری در پژوهش های اجتماعی ................... 17

    تأثیردینداری برنگرش های سیاسی.......................................................... 18

     

    فصل چهارم: یافته های تحقیق

    4-1داده های ناظربه واقع................................................................................. 20

    4-1-1طبقه ی اجتماعی و دینداری.................................................................. 20

    4-1-2رابطه ی تحصیلات و شغل با دینداری.............................................. 25

    4-2تجربه های و روابط شکل دهنده ی زندگی............................................... 25

    4-2-1روابط شکل دهنده.................................................................................. 25

    4-2-2نقش مذهب در شکل دهی پیوندهای اجتماعی...................................... 28

    4-2-3تجربه های شکست و تنهایی................................................................ 32

    4-2-4 محدودیت ها و ممنوعیت ها................................................................. 41

    4-2-5 ایجادحس معنا- تزلزل حس معنا........................................................ 46

    4-3ارزش ها و التزامات کنونی ....................................................................... 49

    4-3-1ارزش ها و اعتقادات.............................................................................. 49

    4-3-2هدف زندگی............................................................................................ 66

    4-3-3نقش اراده ی انسان............................................................................... 70

    4-3-4ناامیدی................................................................................................... 73

    4-3-5نگرانی ها از آینده ................................................................................. 77

    4-3-6معنای مرگ............................................................................................. 81

    4-3-7چرابرخی بیشتر رنج می برند.............................................................. 87

    4-3-8آیا زندگی مطابق با تلاش هرکس به اوپاداش می دهد؟..................... 89

    4-3-9زندگی انسان روی کره ی زمین............................................................ 92

    4-4دین.............................................................................................................. 94

    4-4-1وقتی خدارا می پرستید چه احساسی دارید؟...................................... 94

    4-4-2رابطه ی دین و اخلاق............................................................................ 97

    4-4-3 تصویر ایمان بالغ................................................................................ 101

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری تحقیق

    نتیجه گیری تحقیق ......................................................................................... 108

    منابع ................................................................................................................ 114

    ضمائم ............................................................................................................. 116

    - متن مصاحبه نامه ........................................................................................ 117

    -  متن پیاده شده 30 مصاحبه ....................................................................... 123

     

     

    .

    منبع:

    بنیادهای روان شناسی، دکتر محمد پارسا، صفحه405-400 . انتشارات سخن، تهران1382

    سنجش دینداری جوانان و عوامل مؤثر برآن ( دانش آموزان سال سوم و پیش دانشگاهی) پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

    فردگرایی و دینداری، عاطفه توکلی به راهنایی دکتر آزاده. استادمشاور:دکتر سراج زاده، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا، دانشکده ی علوم اجتماعی1385.

    نظریه سکولار شدن، سراج زاده 1375.

    عوامل مؤثر برنگرش های مذهبی، صباغ پور، 1373

    بررسی جامعه شناختی تأثیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی برنگرش دینی دانشجویان، امرا....کشاورز 1379

    بررسی جامعه شناختی تأثیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی و جنسیت بردینداری جوانان، امیدی 1383.

    بررسی میزان دین گرایی و ایمان دینی در بین دانشگاهیان، مرجایی، 1378

    بررسی تعریف عملیاتی دینداری در پژوهش های اجتماعی، سراج زاده، 1380.

    تأثیر دینداری برنگرش سیاسی، دلبری، 1383.

    بررسی تطبیقی رابطه ی میان رشته ی تحصیلی و میزان دینداری دانشجویان دانشگاه شیراز، احمد صادقی: به راهنمایی: سعید زاهد زاهدانی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز، 1384.

    بررسی رابطه ی میزان سرمایه ی اجتماعی و نوع دینداری در بین دانش آموزان سال سوم دبیرستان در استان گلستان، حسین ملاحسنی ؛ به راهنمایی: امید نیک پی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده ی علوم انسانی، 1381.

    روزنامه ی همشهری(هویت زن ایرانی در جامعه ی امروز)، زهرا باقری سه شنبه 12 آبان 1387

    روزنامه کیهان(ظوابط نواندیشی دینی)، گردآوری:محمد مهدی رجبی ،‌دوشنبه 4 آبان 1388

    جامعه شناسی ایران، شکاف بین نسلی،سودابه قیصری www.google.com  

    16-پایگاه اطلاعات علمی ایران

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت