فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع راهنمایی
فهرست:
چکیده
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه.......................................................................................... 2
بیان مسئله.................................................................................... 4
اهمیت و ضرورت موضوع............................................................... 5
اهداف پژوهش.............................................................................. 7
سوالات پژوهش............................................................................. 8
تعاریف واژه ها و اصطلاحات............................................................ 9
تعاریف نظری............................................................................... 9
تعاریف عملیاتی .......................................................................... 12
روش تحقیق................................................................................ 13
فصل دوم : پیشینه تحقیق و ادبیات تحقیق
مقدمه......................................................................................... 15
بخش اول................................................................................... 17
موضوع تربیت............................................................................ 17
ارزش و اهمیت تربیت.................................................................... 17
جایگاه تعلیم و تربیت...................................................................... 18
هدفهای تربیت در اسلام................................................................... 19
اصول و مبانی وروشهای تربیت........................................................ 21
مفهوم دین................................................................................... 25
فلسفه و ضرورت دین..................................................................... 25
اهمیت تربیت دینی........................................................................ 25
زمان تربیت دینی.......................................................................... 28
طریق آموزش دینی........................................................................ 33
اصولی در تربیت دینی.................................................................... 34
آسیب شناسی تربیت دینی................................................................. 35
موانع تربیت دینی نسل نوجوان در نهاد خانواده....................................... 36
موانع تربیت دینی نسل جوان در نهاد جامعه........................................... 37
موانع تربیت دینی نسل نوجوان در نهاد نظام آموزشی.............................. 38
بخش دوم................................................................................... 39
آشنایی با نهج البلاغه...................................................................... 39
ضرورت تربیت از دیدگاه نهج البلاغه.................................................. 41
امکان تربیت از دیدگاه نهج البلاغه...................................................... 44
تربیت پذیری انسان از دیدگاه نهج البلاغه.............................................. 45
ارزش تربیت از دیدگاه نهج البلاغه..................................................... 46
هدفداری تربیت ازدیدگاه نهج البلاغه.................................................... 47
ضرورت شتاب در تربیت نوجوان از دیدگاه نهج البلاغه........................... 50
عوامل موثر در تربیت از دیدگاه نهج البلاغه.......................................... 52
وراثت....................................................................................... 52
محیط ....................................................................................... 53
محیط جغرافیایی............................................................................ 54
سختیها و شداید............................................................................. 55
کار........................................................................................... 55
عوامل ماورای طبیعت.................................................................... 56
اراده انسان.................................................................................. 56
مبانی تربیت از دیدگاه نهج البلاغه..................................................... 57
مبانی هستی شناسی ( معرفت به خداوند ، به دین و جهان آخرت ) ................ 57
مبانی انسان شناختی ( عقل ، اراده ، تاثیرپذیری ... )................................ 58
اصول تربیتی از دیدگاه نهج البلاغه ................................................... 62
اصل اعتدال................................................................................ 62
اصل تدرج و تمکن ..................................................................... 62
اصل تسهیل و تیسر....................................................................... 63
اصل زهد ................................................................................. 63
اصل تعقل................................................................................... 64
اصل تفکر.................................................................................. 64
اصل تدبر................................................................................... 65
اصل کرامت................................................................................ 65
اصل عزت.................................................................................. 65
روشهای تربیتی از دیدگاه نهج البلاغه.................................................. 66
روش الگویی............................................................................... 66
روش محبت .............................................................................. 67
روش تذکر ................................................................................ 67
روش عبرت .............................................................................. 68
روش موعظه ............................................................................. 68
روش تشویق و تنبیه ..................................................................... 69
روش توبه................................................................................... 70
روش ابتلاء و امتحان..................................................................... 72
روش مراقبه و مطالبه..................................................................... 73
بررسی نمونه عملی در سیره امام علی (ع)............................................ 74
نامه 31 نهج البلاغه سفارشات امام علی (ع) به فرزندش امام حسن مجتبی (ع). 74
پیشینه نظری تحقیق ( تحقیقات انجام شده در داخل کشور )......................... 81
فصل سوم : روش اجرای پژوهش
مقدمه......................................................................................... 87
جامعه........................................................................................ 87
نمونه ....................................................................................... 87
روش اجرای پژوهش..................................................................... 87
روش جمع آوری اطلاعات............................................................... 88
طرح پژوهش............................................................................... 88
فصل چهارم : یافته های پژوهش
مقدمه......................................................................................... 91
معرفی سیر تربیتی کتاب دینی مقطع اول راهنمایی و بیان هدف محتوا و روش. 92
معرفی سیر تربیتی کتاب دینی مقطع دوم راهنمایی و بیان هدف محتوا و روش. 110
معرفی سیر تربیتی کتاب دینی مقطع سوم راهنمایی و بیان هدف محتوا و روش 125
یک نگاه کلی به مباحث تربیتی امام علی (ع) و نمودار توصیفی.................. 142
پاسخ به سوالهای پژوهشی.............................................................. 147
فصل پنجم : نتایج و پیشنهادها
بیان مسئله ، روش و یافته ها به صورت خلاصه.................................... 153
نتیجه گیری .............................................................................. 155
محدودیتهای تحقیق........................................................................ 157
پیشنهادها................................................................................... 158
فهرست منابع.............................................................................. 160
.
منبع:
- آردن ، ریمون ، مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی، جلد دوم،تهران انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، چاپ چهارم ، 1377
2-ابوطالبی ، مهدی ، تربیت دینی از دیدگاه امام علی(ع) ،انتشارات آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره) 1383
3- باقری، خسرو، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی ، تهران ، انتشارات مدرسه ،1384، ج 1و2
4- بهرامی، غلام رضا، کلیدهای زرین (درآمدی بر اصول تربیت) ، تهران، انتشارات دلیل ما،1384
5- جوادی آملی، عبداله ، دین شناسی، قم ، نشر اسراء ،1381
6- جعفری ، محمدتقی ، فلسفه دین ، تدوین عبداله نصری ، تهران ، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ دوم ، 1387
7- حرانی ، شیخ ابومحمد، تحف العقول ، ترجمه صادق حسن زاده ، تهران ، انتشارات آل علی (ع) ،1386
8- خلاصه مقالات همایش آسیب شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش ، دانشگاه تربیت مدرس ،12و13 دی ماه ،1380 ، جهاد دانشگاهی
9- دشتی ، محمد، امام علی (ع) ومباحث تربیتی ، تهران ، موسسه فرهنگی و تحقیقاتی امیرالمومنین (ع) ،1380
10- دشتی ، محمد، ترجمه نهج البلاغه (المعجم الفهرست) ، دفتر نشر الهادی ،1379
11- دلشاد تهرانی ، مصطفی ، منظرمهر، تهران ، انتشارات دریا، 1385
12- دلشاد تهرانی، مصطفی ، مکتب مهر، انتشارات دریا ، 1379
13- دلشادتهرانی ، مصطفی، مشرب مهر ، تهران ، انتشارات دریا، 1379
14- دلشاد تهرانی، مصطفی ، ماه مهرپرور، تهران ، انتشارات دریا، 1379
15- رادمنش، سید محمد، راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی(ع) ، تهران ، انتشارات انجام کتاب ،1363
16- سادئی ، علی ، تربیت نسل جوان ، انتشارات شلاک ، 1386
17- شکوهی،غلام حسین ،تربیت و مراحل آن ، مشهد انتشارات استان قدس رضوی ،1365
18- شرح غرر الحکم و دررالکم ، جمال الدین محمد خوانساری ( ت . 1125 ق ) با مقدمه و تصحیح میر جلال الدین حسینی ارموی، چاپ سوم ، دانشگاه تهران ، 1360
19- طباطبایی ، محمدحسین، آموزش دین( جمع آوری، سیدمهدی آیت اللهی) ،تهران، دفتر نشر اسلامی ، 1385
20- طباطبایی، محمدحسین ، المیزان ، قم ، مرکز نشر اسلامی، ج 2 ، 1367
21- فرهنگنامه معین
22- فیض الاسلام ، سیدعلینقی، ترجمه و شرح نهج البلاغه ، 1365 ، تهران
23- قائمی ، علی ، نگرش و رفتار دینی در دانش آموز، تهران ، انتشارات امیری،1376
24- قائمی ، علی، پرورش مذهبی در کودک ، تهران ، انتشارات امیری، 1370
25 - قائمی ،علی، شناخت و هدایت و تربیت نوجوان ، تهران ، انتشارات امیری، 1387
26- کریمی، عبدالعظیم، نکته های روانشناختی در تربیت فرزندان ، شماره 1 ، تهران ، ستاد اقامه نماز ، 1386
27- لغت نامه دهخدا
28- مطهری، مرتضی ، سیری درنهج البلاغه ، تهران ، انتشارات صدرا، 1354
29- مطهری ،مرتضی ، تعلیم و تربیت در اسلام ، تهران ، انتشارات صدرا ، 1361
30- مهدیان، محمد جعفر، مبانی، اصول تعلیم و تربیت تهران ، نشر ساوالان ، 1385
.