پایان نامه بررسی و شاخت علل وعوامل انحراف و کج روی نوجوانان دانش آموزان دختر منطقه 17 شهر تهران

تعداد صفحات: 107 فرمت فایل: word کد فایل: 10001561
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۷,۳۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی و شاخت علل وعوامل انحراف و کج روی نوجوانان دانش آموزان دختر منطقه 17 شهر تهران

    پایان نامه برای دریافت کارشناسی

    گرایش: خدمات اجتماعی

    مقدمه:

    سازه اصلی این پژوهش کجروی و انحرافات اجتماعی می باشد و موضوع بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با کجروی اجتماعی در بن نوجوانان دانش آموز دختر در مقطع تحصیلی متوسطه و راهنمایی واقع در منطقه 17 تهران می باشد. جامعه آماری به تعداد 100 نفر از دانش آموزان دختر در مقطع تحصیلی متوسطه و راهنمایی انتخاب گردیده اند.

    هدف اصلی این پژوهش بررسی وشناخت عوامل مرتبط با پدیده کجروی اجتماعی می باشد. عواملی چون: سن، تحصیلت، والدین، درآمد خانواده، وضعیت مسکن، و میزان نظارت و کنترل والدین واستفاده از وسایل ارتباط جمعی و ...

    البته نمی توان گفت همه این عوامل با پدیده کجروی اجتماعی رابطه مستتقیمی دارند. از آنجا در همه جوامع به گونه ای کجروی وا نحراف از اهداف اصلی جوامع و تخطی از قوانین وجود دارد، لذا آشنایی و آگاهی افراد جامعه با کجروی و انحرافات اجتماعی و همچنین آگاهی از عواقب کجروی اجتماعی امری ضروری می باشد.

    جرم و تبهکاری پدیده است که از قدیمی ترین ایام در هر جامعه ای با تفاوت هایی وجود داشته است. لذا می توان ادعا کرد که از عصر این پدیده همان قدر می گذرد که از عمر جوامع بشری گذشته است به طوری که هیچ جامعه ای خواه ساده یا پیچیده از آن مبرا نیست. سنت ها، میزان، نوع و شدت آن از هر فرهنگی به فرهنگ دیگر و از دوره ای به دوره دیگر کاملاً متفاوت بوده است. در این جا بحث نسبی بودن جرم وکجروی اجتماعی مطرح می شود دکتر شیخاوندی در این باره می گوید، انحرافات همیشه به معنی واقعی خطا واشتباه نیست بلکه جامعه در شرایطی است که آن را نمی پذیرد و آن را آسیب می داند. مثلاً سقراط را به جرم منحرف کردن جوانان به دادگاه خواندند و بالاخره جام شوکران به کامش دادند، بدین معنی نبود که گفتار سقراط واقعاً خطا  نابخردانه بوده است به خاطر این که گفته هایش با ارزش های حالکم جامعه ناسازگار بود.

    کجروی اجتماعی مانند هر پدیده اجتماعی دیگر زاییده علل بی شماری است که این  عوامل کم و بیش در ارتباط باهم بوده است و بر هم تأثیر گذاشته و از هم تأثیر می پذیرند، لذا هیچ گاه برای عارضه و معلولی علت خاصی وجود نداشته است، بر همین اساس است که وقتی به مطالعه و بررسی علمی این پدیده می رسیم، می بینیم متخصصان و محققان رشته های مختلف مخصوصاً روان شناسان، جامعه شناسان و حقوق دانان هر یک از زاویه دید خود به مسأله نگاه کرده اند و هر کدام عللی را مورد توجه قرار داده اند. لذا ترسیم این بررسی ها آسان نیست، چرا که بر حسب آنکه بررسی ها را در چه چارچوبی قرار دهیم و چه عنوانی بر آن نهیم باید از زاویه های متفاوتی به آن توجه کنیم و این موضوع خود به تحقیقات چند رشته ای نیازمند است که به طور قاطع با توجه به مفروضات و قلمرو تحقیق در این بررسی نمی گنجد.

     

    تاریخچه در جهان و ایران

    برخی از اندیشمندان، نخستین هنجار گذاریها را مربوط به زمان آفرینش انسان و حضرت آدم مربوط می دانند، شیخاوندی هم همین نظر را دارد او پس از طرح بخشهای از کتب مذهبی و بخصوص بابهای از تورات چنین استنتاج می کند... انسان در بدو آفرینش خود آگاه نبوده است و آگاهی در برون وجود او د رمیوه درخت دانش نهفته بود که به زبان مردم شناسان می توان آن را تابو برخاسته از توتم نامید. وی در ادامه اشاره می کند که نخستین نهی و هنجارگذاریها خداوندن، نخوردن از میوه درخت های زندگی جاویدان و دانش مربوط به خود آگاهی است. هنجارگذاری تعیین کننده هنجارشکنی است.

    به دنبال نخستین نهی و نخستین نقص نهی، نخستین کیفرها به ترتیب در مورد مرتکبان انسان و حیوان به اجرا درآمد ....

    و پس از آن هنجارشکنی وجود داشته است که نمونه آن در پی رشک و حسادت برادر بزرگ قابیل، برادر کوچک خود را می کشد[1]. (نخستین قتل، هنوز مرگ در خلقت شناخته نشده است).

    در دوره های متوالی تاریخ نیز هنجارشکنی و هنجارگذاری همچنان ادامه داشته است. به عنوان مثال در قرونی که بر تمدنهای مختلف بین النهرین گذشته است با انواع تصویب قوانین متناسب با رفتارهای انحرافی آن دوره مواجه هستیم. مهمترین آن قوانین منتسب به حمورابی است که در بخش ها و موارد مختلفی دسته بندی شده است قوانین در مورد تشریفات قضایی، سرقت و مجازاتهای مربوط به آن، امور خانواده امور مربوط به ضرب و جرح و امور مربوط به مجازات و خسارت بوده همچنین در امور جنایی و کیفری، قوانین حمورابی بیشتر روی قانون قصاص تأکید می کرد.

    در یونان باستان، هم علت ارتکاب بزه تقدیر یا سرنوشت می دانستند و معتقد بودند که سرنوشت و یا تقدیر، که رفتار و کردار افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. ناشی از مشیت الهی یا نفوذ اراده نیروی مرموزی است که خواست و اختیار بشر در بروز آنها دخالت ندارد.

    مجرم فرد بدطینتی است که ارواح خبیث در او حلول کرده اند اجرای مجازاتهای شدید و شکنجه جسمی و روانی را سبب تسکین خشم خدا و تزکیه نفس و اخلاق بزهکار می دانستند. با تحولات اجتماعی فلاسفه شدت مجاز آنها را مورد انتقاد قرار دادند و علل بزهکاری به عناوین مختلف بیان داشتند:

    سقراط: (399 – 470 قبل از میلاد)

    فیلسوف یونانی که ضمن انتقاد از شدت مجازاتها، می نویسد: ما نبایستی با تبه کاران با خشونت رفتار کنیم بلکه باید به آنها بیاموزیم، که به چه ترتیب از ارتکاب بزه خودداری نمایند زیرا جنایت ثمره نادانی و جهل است و تعداد بی شماری از افراد، که در نتیجه بدشانسی نتوانسته اند معرفتی کسب کنند مرتکب جرم می شوند[2].

    افلاطون (347- 428 قبل از میلاد)

    فیلسوف یونانی، در تشریح علل وقوع جرائم، عوامل اجتماعی، اقتصادی مخصوصاً فقر و ثروت را منشاء بروز جرائم می داند و معتقد است که دو عامل مذکور عواطف انسانی را دگرگون ساخته و افراد را به طرف ارتکاب بزه می کشانند.

    ارسطو (322- 483 قبل از میلاد)

    وضع جسمی روانی را عامل بزه بیان می کند[3].

    جان ویر (1588- 1515 م .) اسکات (1599- 1538 م .) و توماس مور (1535- 1478 م .) اوهام و جادوگری را که از سوی عده ای عامل بزه عنوان می شد رد کردند و مورس فقر را عامل مهم شورش و اغتشاش و ارتکاب بزه دانست.

    در سال 1640 دلاپور تا ایتالیایی در مطالعه ای قیافه دیوانگان و کسانی که رفتار خشونت آمیز داشتند با سر حیوانات مقایسه نمود و بعضی از علائم آنها مشابه اعلام کرد لاواتر سوئیسی در سال 1776 م همین نظر را تأیید کرد و در سال 187 ویرجیلو ایتالیایی تأثیر وراثت را در امر وقوع جرائم تشریح کرد.

    پینل فرانسوی هم (1826- 1754) به بررسی علمی بیماریهای روانی پرداخت کم کم به مرور زمان مطالعات جنبه علمی به خود گرفت و از اواخر قرن 19 نظریه های علمی تر واثبات شده ای در مورد علل بزهکاری مطرح گردید.

    در ایران نیز تحقیقات زیادی در مورد بزهکاری بخصوص بزهکاری نوجوانان و جوانان صورت گرفته است که از جمله:

    1- در سال 1347 تحقیقی توسط گیتی راهنما با عنوان عوامل اجتماعی جرم جوانان در زمینه انحراف اجتماعی صورت گرفته. پژوهشگر نشان داده است اکثر مجرمان از گروههای پایین اجتماعی بوده اند. شغل اکثر مجرمان کارگری و پادویی مغازه بوده است. بیشتر کودکان با پدر و مادر زندگی می کرده اند. 73 درصد مجرمین بیسواد و 27 درصد تحصیلات ابتدایی و متوسطه داشتند و 77 درصد آنها در گروه سنی 15 تا 18 ساله بوده اند. این تحقیق بر روی 50 نفر در کانون اصلاح و تربیت انجام گرفت که افراد مورد مطالعه، علت ارتکاب اولین جرم خود را دوستان و نیاز مالی دانسته اند.

    2- تحقیق دیگری در سال 1363 توسط گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس با عنوان میزان پراکندگی انحرافات اخلاقی و علل بوجود آورنده آموزشگاهی آنها در مقطع راهنمایی و دو سال دبیرستان در سطح مناطق بیست گانه تهران صورت گرفت که این نتایج بدست آمد:

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی و شاخت علل وعوامل انحراف و کج روی نوجوانان دانش آموزان دختر منطقه 17 شهر تهران

    فهرست:

    فصل اول : بیان مسئله

    مقدمه ....................................................................................................................... 1

    تاریخچه در ایران و جهان ..................................................................................... 4

    چهار چوب نظری تحقیق ....................................................................................... 13

    دیدگاه زیست شناختی .......................................................................................... 13

    تئوری روانشناختی انحراف ................................................................................. 16

    نظریه جامع شناسان ............................................................................................. 20

    تئوری ساختاری و خرده فرهنگی انحراف .......................................................... 33

    نظریه ها ................................................................................................................. 40

    تعریف کج روی ..................................................................................................... 43

    تعریف انحراف اجتماعی ....................................................................................... 43

    تعریف انحراف اجتماعی با توجه به ملاک اجتماعی............................................. 44

    تعریف آماری کج روی اجتماعی .......................................................................... 45

    تعریف بزهکاری .................................................................................................... 45

    انواع انحرافات و کج روی ها ................................................................................. 47

    کجروی گروهی ...................................................................................................... 49

    انحرافات جنسی ..................................................................................................... 51

    عوامل موثر و مرتبط با کج روی اجتماعی ........................................................... 52

    رابطه جنسیت با انحراف ...................................................................................... 52

    تبیین جرم در گروه های سنی مختلف ................................................................. 53

    رابطه سواد با انحراف ........................................................................................... 54

    آموزشگاه و مدرسه به عنوان نهادی آسیب زا و آسیب زدا .............................. 55

    نقش معلم در گرایش نوجوانان به انحراف .......................................................... 56

    نقش روح جمعی حاکم در مدرسه در تمایل انحرافات دانش آموزان ................. 57

    روش های نادرست والدین در دوران بلوغ .......................................................... 59

    خود خواهی و استبداد والدین در انظباط فرزندان .............................................. 61

    افراط در محبت و عوارض ناشی از آن................................................................ 62

    عوارض روانی افراط در اعمال قدرت .................................................................. 63

    گروه همسالان ....................................................................................................... 66

    دوستان و تقلید پذیری از آنان ............................................................................. 67

    اعتیاد به مواد مخدر................................................................................................ 67

    رابطه بزهکاری فرزندان و الکلیسم والدین   ......................................................... 69

    فقر و بیکاری .......................................................................................................... 71

    عقده حقارت ........................................................................................................... 72

    عوامل اجتماعی بروز حقارت ................................................................................ 73

    طلاق ....................................................................................................................... 74

    وضع روانی کودکان پس از طلاق والدین ............................................................. 76

    تاثیر وجود زن پدر و ناسازگاری کودکان ........................................................... 77

    نقش عدم کفایت مسکن در عدم بروز کج روی .................................................... 80

    سستی پایه های مذهبی ......................................................................................... 81

    اختلاف خانوادگی .................................................................................................. 82

    جمع بندی و نتیجه گیری ....................................................................................... 83

    فایده تحقیق ............................................................................................................ 87

    اهداف تحقیق .......................................................................................................... 89

    فصل دوم : طرح مسئله

    بیان مسئله .............................................................................................................. 90

    سوالات تحقیق........................................................................................................ 96

    فرضیه های تحقیق ................................................................................................ 97

    دیاگرام روابط متغیر مستقل وابسته .................................................................... 98

    فصل سوم : روش تحقیق

    روش تحقیق ........................................................................................................... 99

    جامعه آماری .......................................................................................................... 99

    حجم نمونه و روش نمونه گیری ........................................................................... 99

    ابزار اندازه گیری .................................................................................................. 100

    روش تجزیه و تحلیل آماری ................................................................................ 101

    انواع متغیر های تحقیق.......................................................................................... 102

    تعاریف نظری و عملیاتی متغیر ها ....................................................................... 103

    فصل چهارم : جداول

    جداول یک بعدی و نمودارها ................................................................................. 108

    جداول دو بعدی .................................................................................................... 129

    فصل پنجم : نتیج گیری و پپیشنهادات

     نتیجه گیری .......................................................................................................... 135

    نتایج به طور خلاصه ............................................................................................ 137

    پیشنهادات ............................................................................................................. 139

    فصل ششم : محدودیت های پژوهش

    تنگناها و محدودیت ها .......................................................................................... 141

    پیوست ها

    منابع و مآخذ.......................................................................................................... 142

    پرسشنامه ............................................................................................................. 144

    .

    منبع:

    ستوده، هدایت الله (1380)، آسیب شناسی اجتماعی (جامعه شناسی انحرافات)، تهران: انتشارات آوای نور

    ساروخانی، باقر (1370)، دائره المعارف علوم اجتاعی، تهران، انتشارات کیهان.

    دانش، تاج زمان (1372 )، اطفال و جوانان بزهکار، تهران: موسسه تهران تایمز

    شیخاوندی، داور (1373)، جامعه شناسی انحرافات، گناباد: نشر مرندیز

    گیدنز، آنتونی(1374)،‌جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی

    شامبیان، هوشنگ (1382)، بزهکاری اطفال و نوجوانان، تهران: مجد ژوبین

    شاه آبادی، محمدرضا (1383)، بزهکاری نوجوانان، تهران: محمدرضا شاه آبادی17-

    عظیمی، سیروس (1375)، اصول روان شناسی عمومی،‌تهران: انتشارات دهخدا.

    هاشمی، سید مرتضی (نیم سال تحصیلی 85-86)، جزوه درسی جامعه شناسی انحرافات اجتماعی، انتشارات: مجتمع دانشگاهی ولیعصر

    10- وحید رضا (1382)، علل بزهکاری نوجوانان،‌ تهران: عابد

    11-محمدی اصل، عباس (1384)، درآمدی بر جامعه شناسی انحرافات رفتاری نوجوانان (بزهکاری نوجوانان)، رشت: حق سناس

    12- صالحی، ایرج (1371)، زنجیره های اعتیاد، تهران: انتشارات آوای نور

    13- کی نیا، مهدی (1382)،‌مبانی جرم شناسی، جلد دوم، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران

    14- کریمی درمنی، حمیدرضا (1382)، توان بخشی گروههای خاص، انتشارات گستره

    15- ماهنامه پیوند، (شماره 255)، انشتارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران

    16- صالحی خواه، علی (1377)،‌ ریشه یابی انحرافات اجتماعی.

    17- احمدی، حبیب (1384)، جامعه شناسی انحرافات، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگا هها (سمت).

    18- بریرانی ، سیاوش /ابویی، جواد (1383) ، نقش عوامل خانوادگی در بزه کاری ، تهران : انتشارات امید روز.

    19-دانش ، تاج زمان ، مجرم کیست ، جرم شناسی چیست.

    20- رابطی، ایام ، (دی ماه 1384)، ماهنامه ایام ، شماره 48.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت