پایان نامه بررسی شیوه های دعوت پیامبر اسلام (ص) با تکیه برحکمت ، موعظه و مجادله احسن

تعداد صفحات: 142 فرمت فایل: word کد فایل: 10001544
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۲۰,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی شیوه های دعوت پیامبر اسلام (ص) با تکیه برحکمت ، موعظه و مجادله احسن

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش : علوم  قرآن و حدیث 

    چکیده:

    پایان نامه حاضر تحت عنوان «بررسی شیوه های دعوت پیامبر اسلام (ص) با تکیه بر حکمت،  موعظه و مجادله احسن» با توجه به آیات قرآن کریم و روایات معصومین (علیهم السلام) و دیگر منابع از کتب معتبر اسلامی به بررسی عمده ترین شیوه های دعوت رسول اکرم (ص) پرداخته است.نوشتار حاضر در پنج فصل و هر فصل مشتمل بر بخشهای مجزا به بررسی مفهوم حکمت ، موعظه و مجادله احسن ، جلوه ها ،‌مصادیق ، تأویل و اهداف آنها ازمنظر قرآن و روایات معصومین می پردازد.

    روش تبلیغی انبیاء و خصوصاً رسول اکرم (ص) بهترین و نافذترین روشهای ارائه شده به جامعه بشری بوده است که بر اساس دعوت خلق به معرفت و عبادت پروردگار با «حکمت و موعظه حسنه و مجادله احسن» بوده است.حکمت که لازمه هدایت است بر اساس کتاب الله و مصلحت وقت ، که بنا به دلایل و برهان صورت می پذیرد و در واقع موجب معرفت و تفقه در دین است که به اطاعت خدا و رسول و ائمه اطهار (علیهم السلام) می انجامد و منظور از موعظه حسنه همان نصایح مشفقانه مشتمل بر وعد و وعید الهی است و منظور از مجادله احسن استفاده از مقدمات درست در جهت اقناع ومجاب کردن مشرکان و کفار و مخالفان و نهایتاً دعوت ایشان به اسلام و حقیقت می باشد.

    واژه های کلیدی : حکمت ، حکم ، موعظه ، موعظه حسنه ، جدال ، مجادله احسن

     

     

     

     

    «مقدمه»

    اَلحَمُدللِه الذَّی هَدانا لِهذا وَ ما کُنا لِنَهتَدی لَولا اَن هَدانا اَللهُ[1] (ستایش خدای را که ما را بدین [راه] هدایت نمود ، و اگر خدا ما را راهبری نمی کرد ما خود هدایت نمی یافتیم).

    حمد و سپاس خدای را که به عنوان خالق «ماسوی الله» هر موجودی را در راه سعادت خودش تا نهایت کمالش راهنمایی کرده و فرموده : «رَبُنّا الَذی اَعطی کُلَ شَیءٍ خَلقه ثُمَّ هَدی».(پرودگار ما کسی است که هر چیزی را خلقتی که در خور اوست داده ، سپس آن را هدایت فرموده است).و هیچ موجودی را از قائده به کمال رسیدن مستثنی نکرده و انسان را که اشرف مخلوقات دانسته ، کمال و سعادت عظمی عنایت فرموده و به سوی آن هدایت کرده است.و عقل را راهنما به سوی کمال و منشا شکوه و سربلندی انسان قرار داده است.

    اما از آنجایی که سعادت و کمال انسان منحصر به سعادت مادی نمی باشد ، بلکه جهان معنا هر دو جهان را شامل می گردد به همین خاطر خداوند متعال اول عقل آفرینش یعنی حضرت محمد (ص) را به عنوان نبوت برگزید و او را به بندگانش حجت قرار داد : «حُجَهُ اَللهِ عَلَی العِبادِ النَبِّیُ و الحُجَه فیما بَینَ العِبادِ وَ بَینَ اَللهِ اَلعَقلُ»[2].(حجت خداوند بر بندگان پیامبر است و حجت میان بندگان و خدا عقل است).و آن حضرت را خلیفه خود بر روی زمین قرار داد تا راهنما و هدایت گر خلق به سوی او باشد و ایشان بشارت دهنده و ترساننده نیکان و بدان قرار داد تا حجت را بر مردم تمام گرداند.

    «رُسُلاً مُبَشرینَ وَ مُنذرینَ لِئَلا یَکونَ لِلناسِ عَلَی اللهِ حُجَه بَعدَ الرُسُلِ وَ کانَ اَللهُ عَزیزاً حَکیماً»[3].(پیامبرانی که بشارت گر و هشدار دهنده بودند، تا برای مردم ، پس از (فرستادن) پیامبران ، در مقابل خدا (بهانه) و حجتی نباشد و خداوند توانا و حکیم است.)

    بنابراین همچنان که بدون نبوت غافله بشریت به هدفی که از آفرینش او در نظر بوده است نمی رسد، تبیین احکام و مقررات الهی توسط راهبران غیر معصوم نیز راه به جایی نخواهد برد و موجب گمراهی خواهد شد و این نیازمند به دلایل عقلی و نقلی محکم می باشد.

    در این رساله تحت عنوان « بررسی شیوه های دعوت پیامبر اسلام (ص) با تکیه بر حکمت ، موعظه و مجادله احسن» با استفاده از آیات  قرآن کریم و احادیث معصومین به بررسی شیوه های دعوت رسول اکرم (ص) پرداخته و پس از بررسی و تحلیل نظرات مختلف ، نظریه مختار بیان گردیده است.و به اندازه بضاعت اندک ، قطره ای ناچیز از این دریای بیکران چشیده و به نکات زیر دست یافتم که : «حکمت» نوری افاضه ای از سوی خداوند است به کسانی که از نیروی عقل خود بتوانند درست استفاده نمایند ، عطا خواهد شد و در سایه آن به حقایق معلومات و درجاتی  از کمال می رسند.[4]

    و موعظه یکی از راه های دعوت و جلب قلوب شمرده می شود که پیامبر اسلام (ص) برای جذب افرادی که دارای احساسات و عواطف جوشان و بیداری عمومی بودند از موعظه بهره می برد و خداوند متعال برای اینکه پیامبرش را اسوه اهل استدلال قرار دهد، به او ابلاغ فرمود که استدلال محض ، همه جا سودمند نیست ،‌بلکه علاوه بر آن ، از موعظه برای دعوت دیگران استفاده نماید.

    و «مجادله» که رسول اکرم (ص) به طور مطلق از آن نهی نشده است بلکه از آن مجادله غیر احسن و یا باطل منع شده است ، چنانکه خداوند متعال می فرماید : «وَلا تُجادَلوا اَهلَ الکُتابِ اِلا بِالَّتی هِیَ اَحسَن» ، بنابراین مجادله احسن در اسلام جایز می باشد که قانون عملی برای رسول اکرم (ص) در مقابل مخالفان اسلام بوده است.در مقابل مجادله احسن مجادله باطل قرار می گیرد که مطابق قرآن کریم و روایات معتبر معصومین ، بر مردم حرام گردیده است زیرا در این نوع جدال ،‌سعی و تلاش مخالفان در جهت حق جلوه دادن عقاید باطل و نادرستشان می باشد در حالی که مجادله احسن با استفاده از اصول مشترک طرفین برای محقق ساختن حق و اثبات آن صورت می پذیرد.

    این پایان نامه به روش کتابخانه ای و با استفاده از منابع تفسیری و روایی و با راهنمایی اساتید محترم راهنما و مشاور در پنج فصل تالیف و تنظیم گشته است :

    فصل اول- شامل کلیات (اهداف و انگیزه موضوع ، سوالات تحقیق ، پیشینه تحقیق ،‌روش تحقیق و ساختار و محدوده تحقیق) می باشد.

    فصل دوم- مفهوم حکمت ، موعظه ، جدل و کاربرد آنها در قرآن کریم به عنوان شیوه دعوت پیامبر اکرم (ص) شامل (معانی لغوی و اصطلاحی حکمت ، موعظه و جدل و کاربرد آنها در قرآن کریم و شیوه های پیامبران در ابلاغ پیام الهی به خصوص شیوه رسول اکرم (ص) می باشد).

    فصل سوم- جلوه های حکمت الهی که اهم آن شامل : (اهمیت حکمت از نظر اعتقادی ،  حکمت و توحید ، حکمت الهی هدف بعثت انبیاء ، اعطای حکمت بر صالحین در قرآن کریم ، حکمت واعطای فضل بر رسول اکرم (ص) و خاندانش (علیهم السلام) ، تاویل حکمت در قرآن و روایات) می باشد.

    فصل چهارم- جلوه های موعظه از منظر قرآن و روایات معصوم که اهم آن شامل : (موعظه در قرآن کریم ، موعظه اخلاقی ، نفسانی ، تاثیر گذاری موعظه ،‌اقسام موعظه ،‌تاویل موعظه) می باشد.

    فصل پنجم- جلوه های مجادله در قرآن و روایات که عبارتند از : (انواع مجادله در قرآن و روایات ، مجادله احسن پیامبران الهی ، جلوه های مجادله احسن پیامبر اکرم (ص) در قرآن کریم و زمینه های مجادله غیر احسن ، اهداف مجادله) می باشد.

    در نهایت به نتیجه گیری کلی پرداخته شده است.

    از پروردگار متعال پیوسته درخواست نماییم «الهم انّی اسئلک ان تصلّی علی محمد نبّی رحمتک و کلمه نورک و ان تملأ قلبی نور الیقین و صدری نور الایمان و فکری نور النیات و عزمی نور العلم و قوّتی نور العمل و لسانی نور الصدق و دینی نور البصائر من عندک و بصری نور الضیاء و سمعی نور الحکمه و مودتی نور الموالاه لمحمد و اله علیه السلام......[5]

    (خدایا از تو می خواهم که اولاً درود فرستی بر محمد پیغمبر رحمتت و کلمه نورت و ثانیاً پر کنی دلم را با نور یقین و سینه ام را با نور ایمان و فکرم را با نور تصمیمات و تصمیمم را با نور دانش و نیرویم را با نور کار و زبانم را با نور راستی و دینم را با نور بصیرت ها از پیشت و دیده ام را با نور روشنایی و گوشم را با نور حکمت و مودتم را با نور دوستی و پیوستگی با محمد و آلش که سلام بر آنان باد......)

     

     

     

    فصل اول : کلیات

     

    1 – 1 – اهداف و انگیزه موضوع

    1 – 2 – سؤالات تحقیق

    1 – 3 – پیشینۀ تحقیق

    1 – 4 – روش تحقیق

    1 – 5 – ساختار و محدوده تحقیق

     

    1 – 1 – اهداف و انگیزه موضوع

    هدف و انگیزه اصلی در این پایان نامه ، شناخت و بررسی شیوه دعوت رسول اکرم (ص) بر اساس «حکمت ، موعظه حسنه و مجادله احسن» می باشد.از آنجایی که پیامبران و خصوصاً پیامبر خاتم (ص) به منزله سراج منیر و دعوت کننده به سوی خدا «سراجاً منیراً و داعیاً الله» هستند ، بسیار مشتاق بودم برای فهم و شناخت پیرامون این شیوه ها و ابعاد و جلوه ها و مصادیق آنها بتوانم بهره هایی از کلام الهی و نور حکمت را بر قلب خود دریابم و با فهم موعظه از موعظه حسنه در شناخت حقایق الهی و عبرت از خلایق الهی آگاه شوم و با درک مجادله احسن به عنوان روش نیکوتر خداوند در مقابل مخالفان خدا و رسول و اولیاء معصوم الهی به اثبات حقانیت عقاید شیعی خود برسم.

     

    1 – 2 – سؤالات تحقیق

    پیرامون موضوع  رساله ، سؤالات بسیاری مطرح می باشد که از پرسش های ویژه این تحقیق می توان اشاره کرد به :

    1 – حکمت و موعظه و جدال از نظر لغوی و اصطلاحی چیست ؟

    2 – تاویل حکمت بر اساس آیات قرآن و روایات چیست؟

    3 – انواع موعظه کدام است ؟ منظور از موعظه حسنه در آیات قرآن کریم چیست؟آیا موعظه می تواند غیر حسنه باشد؟

    4 – شیوه ها و اقسام مجادلات انبیاء در قرآن کریم و تعالیم اسلامی بر چه اساسی
    می باشد؟

    5 – آیا در قرآن و روایات نمونه هایی از مجادلۀ احسن انبیاء بر اساس قرآن و روایات آمده است؟

     

    1 – 3 – پیشینۀ تحقیق

    تا کنون کمابیش پیرامون آداب و اسلوب گفتگو در قرآن کریم و روشهای تبلیغی انبیای الهی و روش تبلیغی و دعوت پیامبر اسلام (ص) کتب و مقالاتی نگاشته شده که گاه مورد استفاده در رساله موجود هم بوده است.مانند 1- راه و رسم تبلیغ نوشته گروهی از فضلای قم.2- مقاله قانون عملی پیامبر اسلام (ص).3- آداب و اسلوب گفتگو در قرآن کریم و روایات با نگاهی به کتاب مقدس از عبدالله ستوده ارشد علوم قرآن ، 1387. 4- شیوه های هدایتی و تبلیغی انبیا از دیدگاه قرآن و روایات از طیبه خداویسی ، 1386.

    می توان وجه امتیاز رسالۀ موجود نسبت به تالیفات پیشین را اولاً فراهم نمودن یک بخش تأویلی از آیات قرآن کریم را در کنار بخش تفسیری آن که مرتبط با موضوع می باشد در نظر گرفت که رسالۀ حاضر علاوه بر تفسیر به تأویل ، تا جایی که امکان داشته پرداخته است . و ثانیاً به گردآوری شیوۀ رسول اکرم ( ص) در یک مجموعه که به طور مستقل و تخصصی (قرآنی و روایی)  به هر یک از آنها پرداخته شده است . وعلت انتخاب موضوع ، علاقمندی این جانب به دانستن روش های دعوت اسلام و جذابیت موضوع مورد بحث و فهم و درک بیشتر از دین تشیع ، فهم آیات قرآن کریم چه از جهت ظاهری و چه از جنبۀ تأویلی و شناخت رسول اکرم  (ص) و اهل بیتش «علیهم السلام » که امید است باری تعالی با الطاف و عنایت خویش این حقیر را در جهت گام نهادن و سوق  دادن به این جهت یاری فرماید .

     

    1 – 4 – روش تحقیق

    در این رساله ، ابتدا با هماهنگی استاد راهنما ، یک طرح کلی از پایان نامه تنظیم گردید و با راهنمایی وافر و تحسین برانگیز ایشان به مطالعه و مرور کتابهای معتبر روایی و قدیمی پرداخته . وکار تحقیق موضوع را آغاز نمودم  و جمع آوری مطالب از طریق فیش برداری از کتاب ها با روش کتابخانه ای و با استفاده از CD های تفاسیر و سایتهای اینترنتی ( با مراجعه به منابع اصلی و معتبر ) تنظیم و تدوین گردیده است . و برای انجام این امر ، بیشترین بهره برداری از کتابخانه مجلس و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران وبعد کتابخانه دانشکده الهیات تهران و در موارد بسیار محدودی از کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی به عمل آمده است .

    ذکر این نکته لازم است که ، متون عربی مرتبط با موضوع که در منابع قدیمی و یا بعضاً جدید بچشم می خورد اولاً به یاری خداوند متعال و بعد با سعی و تلاش خود ، به فارسی روان ترجمه کردم و در کل ، در تنظیم و تهیۀ رساله از راهنمایی سرکار خانم دکتر هاشمی و مشاورۀ  آقای دکتر رضوی ، بهره و استفاده لازم صورت گرفته است که کمال تشکر را از این دو بزرگوار دارم .

     

    1 – 5 – ساختار و محدوده تحقیق

    موضوع مورد بحث تحت عنوان « بررسی شیوه های دعوت پیامبر اکرم  ( ص ) یا تکیه بر حکمت ، موعظه و مجادله احسن » در محدودۀ قرآن و روایات معصومین « علیهم السلام  » از کتب و تفاسیر شیعی بهره گرفته شده است که در طی یک چکیده و مقدمه و پنج فصل و جمع بندی و نتیجه نهایی می باشد که هر

    فصل نیز شامل مباحثی که امید است به یاری خداوند این گام کوچک مورد عنایت پروردگار قرار گیرد .

    Abstract:

    This study is about” considering ways of Islam prophet invitation  (peace be upon him)relying to wisdom sermon and excellent contention according to holy Quran verses and prophet’s traditions and other resources from Islamic creditable books and surveys the most common ways of invitation of generous messenger. This study consist of five chapters and each chapter consist of separate sections and survey the meaning of wisdom, excellent contention and sermon, sights, truths, interpretation and their goals from viewpoint of Quran and prophet’s traditions.

     Method of prophet’s propagation, especially generous messenger, is the most effective and dominant methods of the human society and it is based on human being’s invitation toward God’s wisdom and worship besides excellent wisdom and sermon and excellent contention. Wisdom, that is  the necessity of guidance, is based on God’s book and that periods conditions, have been perform according to reasons and logic and it is causes wisdom and    knowledge  in religious that ends obeying to submission of God and his messenger and holy Imams. Excellent sermon means is kind advice based on divine promise and meaning of excellent contention is using correct introductions toward satisfaction and guiding pagans and impious and opposed persons and finally invite them to Islam and truth.

    Key words: wisdom, order, sermon, excellent sermon, contention, excellent contention.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی شیوه های دعوت پیامبر اسلام (ص) با تکیه برحکمت ، موعظه و مجادله احسن

    فهرست:

    چکیده

    مقدمه ................................................................................................................................................................. 1

     

    فصل اول : کلیات

    1 – 1 – اهداف و انگیزه موضوع................................................................................................................ 6

    1 – 2 – سؤالات تحقیق............................................................................................................................... 6

    1 – 3 – پیشینۀ تحقیق............................................................................................................................... 7

    1 – 4 – روش تحقیق................................................................................................................................... 8

    1 – 5 – ساختار و محدوده تحقیق........................................................................................................... 8

     

    فصل دوم : مفهوم حکمت ، موعظه ، جدل  و کاربرد آنها در قرآن کریم به عنوان شیوه دعوت پیامبر اسلام (ص)

    2 – 1 – معانی لغوی و اصطلاحی حکمت ، موعظه ، جدل.............................................................. 10

    2 – 1 – 1 – معنی لغوی و اصطلاحی حکمت.................................................................................... 10

    2 – 1 – 2 – معنی لغوی و اصطلاحی موعظه..................................................................................... 13

    2 – 1 – 3 -  معنی لغوی و اصطلاحی جدل....................................................................................... 14

    2 – 2 – کاربرد تعابیر مربوط به حکمت ، موعظه ، جدل در قرآن کریم ..................................... 15

    2 – 2 – 1 – کاربرد تعبیر حکمت .......................................................................................................... 15

    2 – 2 – 2 – کاربرد تعبیر موعظه............................................................................................................ 17

    2 – 2 – 3 – کاربرد تعبیر جدل............................................................................................................... 18

    2-3 شیوه های پیامبران در ابلاغ پیام الهی در قرآن کریم................................................................. 18

    2-3-1 شیوه دعوت پیامبر اسلام (ص) ................................................................................................... 19

    2-3-2 تبیین و تفسیر «حکمت ، موعظه حسنه و مجادله احسن» در آیه 125 از سوره نحل 23

     

    فصل سوم : جلوه های حکمت الهی از منظر قرآن و روایات معصومین

    3 – 1 – اهمیت حکمت از نظر اعتقادی در قرآن و روایات .............................................................. 28

    3 – 1 – 1 – حکمت و توحید................................................................................................................... 28

    3 – 1 – 2 – حکمت و نفی از شرک ..................................................................................................... 31

    3 – 2 – حکمت در نبوت و شریعت ....................................................................................................... 33

    3 – 2 – 1 – حکمت الهی ، هدف بعثت انبیاء ................................................................................... 33

    3 – 2 – 2 – حکمت الهی ، اخذ و میثاق با پیامبران ....................................................................... 36

    3 – 3 – اعطای حکمت بر صالحین در قرآن کریم ............................................................................. 37

    3 – 3 – 1 – لقمان حکیم ........................................................................................................................ 37

    3 – 3 – 1 – 1 – برگزیده هایی از سخنان حکمت آمیز لقمان ..................................................... 39

    3 – 3 – 2 – حکمت حضرت داود ( ع )................................................................................................ 41

    3 – 3 – 2 – 1 – آزمون داود ( ع )........................................................................................................ 43

    3 – 3 – 2 – 2 – سخن خداوند با داود ( ع ) و گزیده ای از سخنان آن حضرت..................... 45

    3 – 3 – 3 – حضرت عیسی  ( ع )......................................................................................................... 47

    3 – 3 – 3 – 1 – برگزیده ای از حکمت ها و مواعظ عیسی ( ع )............................................... 49

    3 – 3 – 4 – حضرت یحیی ( ع )............................................................................................................ 49

    3 – 3 – 5 – حضرت موسی ( ع )........................................................................................................... 51

    3 – 4 – بررسی حکمت بر پیامبر ( ص ) مبنی بر اعطای فضل بر او و خاندانش « علیهم السلام »   52

    3 – 5 – حکمت و نزول قرآن..................................................................................................................... 55

    3 – 6 – حکمت و معاد................................................................................................................................. 58

    3 – 7 – حکمت و بی رغبتی به دنیا در قرآن کریم............................................................................ 60

    3 – 8 – حکمت و تواضع............................................................................................................................. 62

    3 – 9 – تأویل حکمت در قرآن و روایات................................................................................................ 64

    3 – 9 – 1 – حکمت حقیقی ، معرفت به اولیاء و ائمه معصومین ( علیهم السلام )................. 64

    3 – 9 – 2 – ائمه معصومین ، وارثان علم و حکمت الهی................................................................. 67

    3 – 9 – 3 – ائمه معصومین ، معادن حکمت الهی............................................................................. 70

    3 – 9 – 4 – ائمه معصومین ، مستودع حکمت الهی......................................................................... 71

    3 – 9 – 5 – ائمه معصومین ، دعوت کننده به خداوند با حکمت.................................................. 73

    3-10- نتیجه گیری بحث............................................................................................................................. 74

     

    فصل چهارم : جلوه های موعظه از منظر قرآن و روایات معصومین

    4 – 1 – مفهوم و اهمیت موعظه............................................................................................................... 78

    4 – 2 – موعظه در قرآن کریم................................................................................................................... 80

    4 – 3 – موعظۀ اخلاقی............................................................................................................................... 84

    4 – 4 – موعظه نفسانی................................................................................................................................ 85

    4 – 5 – موعظه پذیری و تکبر................................................................................................................... 86

    4 – 6 – تأثیر گذاری موعظه...................................................................................................................... 88

    4 – 6- 1 – شروط موعظه و وعظ............................................................................................................ 90

    4 – 7 – آداب موعظه کردن ...................................................................................................................... 93

    4 – 8 – اقسام موعظه.................................................................................................................................. 94

    4 – 8 – 1 – موعظه ناپسند ( ناآگاهانه و شیطانی )........................................................................... 94

    4 – 8 – 2-  موعظه حسنه ....................................................................................................................... 95

    4 – 9 – تفاوت موعظه و حکمت............................................................................................................... 98

    4 – 10 – تأویل موعظه حسنه در قرآن و روایات معصومین............................................................ 99

    4– 10 – 1 – نصیحت در زیارت جامعه کبیره..................................................................................... 103

    4 – 11 – نتیجه گیری بحث...................................................................................................................... 104

     

    فصل پنجم : جلوه های مجادله از منظر قرآن و روایات معصومین

    5 – 1 – مفهوم مجادله................................................................................................................................. 108

    5 – 2 – انواع مجادله در قرآن و روایات معصومین.............................................................................. 109

    5 – 2 – 1 – مجادلۀ اَحسن ..................................................................................................................... 109

    5 – 2 – 1 – 1 – مجادله اَحسن در قرآن کریم.................................................................................. 109

    5 – 2 – 1 – 2 – مجادله اَحسن در روایات.......................................................................................... 112

    5 – 2 – 2 – مجادلۀ غیر اَحسن ............................................................................................................. 114

    5 – 2 – 3 – مجادلۀ عالمانه....................................................................................................................... 117

    5 – 2 – 4 – مجادلۀ جاهلانه..................................................................................................................... 119

    5 – 3 – مجادلۀ اَحسن پیامبران الهی...................................................................................................... 120

    5 – 3 – 1 – مجادلۀ انبیاء الهی از دیدگاه قرآن کریم....................................................................... 120

    5-4- جلوه های مجادلۀ اَحسن رسول اکرم ( ص ) از دیدگاه قرآن کریم....................................... 122

    5 – 4 – 1 – احتجاج آن حضرت در برخورد با یهودیان.................................................................... 122

    5 – 4 – 1 – 1 – احتجاج در مورد پسر خدا بودن عزیز پیامبر به زعم یهودیان....................... 122

    5 – 4 – 2 – احتجاج آن حضرت در برخورد با مسیحیان................................................................. 124

    5 – 4 – 2 – 1 – احتجاج در مورد شفای جوان بیمار...................................................................... 124

    5 – 4 – 2 -2 - احتجاج در مورد مقیاسۀ معجزۀ عیسی ( ع ) با معجزه پیامبر(ص)................ 124

    5 – 4 – 2 – 3- پاسخ پیامبر (ص) به مسیحیان در مورد عیسی (ع) و دعوت آنان به مباهله.............. 125

    5 – 4 – 3 – احتجاج آن حضرت در برخورد با مشرکین و ملحدین.............................................. 127

    5 – 4 –3 – 1 – احتجاج در شبهۀ حلول الهی در هیاکل و صور.................................................. 127

    5 – 4 – 3 –2 – احتجاج در شبهه تعیین و انتخاب پیامبر الهی................................................... 128

    5 -  5 – فطری بودن گفتگوی جدلی...................................................................................................... 129

    5 -  6 – زمینه های مجادلۀ غیر احسن  ( باطل )............................................................................... 132

    5 -7 – اهداف مجادله.................................................................................................................................... 135

    5- 8 – نتیجه گیری بحث............................................................................................................................ 137

    نتیجه گیری کلی ............................................................................................................................................ 139

    منابع و ماخذ .................................................................................................................................................... 142

    چکیده انگلیسی

     

    .

    منبع:

    قرآن کریم ، (ترجمه فولادوند ، محمد مهدی) ، دارالقران کریم ، تهران ، 1385.

    نهج البلاغه ، حضرت علی (ع) ، (ترجمه و شرح محمد دشتی) ، انتشارات مشهور ، قم،1379ش.

    صحیفه سجادیه ، امام سجاد (ع) ، (ترجمه و شرح سید علی نقی فیض الاسلام) ،مرکز نشر و آثار فیض الاسلام، 1369 ه.

    مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه ، امام صادق (ع) ، (ترجمه و شرح حسن مصطفوی) ، انتشارات قلم ، 1363ش.

    آلوسی ،‌ش، 1206 ، تفسیر روح المعانی ، اداره الطباعه المنیریه ، مصر.

    آمدی ، ع ، 1366 ه.ش ، غررالحکم ، انتشارات دفتر تبلیغات ، قم .

    ابن بابویه ، م  ، 7119، غایه المرام ،‌موسسه الاعلمی ، بیروت.

    ابن سینا ، ح  ، 1403ق ،‌ اشارات و تنبیهات (شرح خواجه نصیر طوسی )، دفتر نشر کتاب.

    ابن مکرم ، ا، 1375 ، لسان العرب ، دار بیروت ، للطباعه و النشر ، بیروت ، 1956م  ه.

    احسائی ، ا ، 1919 م ، شرح زیارت جامعه کبیره ،‌دارالمفید ، بیروت ، لبنان ، 1420 ه.

    استر آبادی ، ض، 1413 ، شرح زیارت جامعه کبیر ،‌مکتب قرآن.

    اسماعیلی یزدی ، ع، 1417 ه ، ینابیع الحکمه ، مولود کعبه.

    اصفهانی ، ر، 7120 ، مفردات فی غریب القرآن ، موسسه الاعلمی ، بیروت ،‌لبنان.

    بحرانی ، ک 1404 ق ، شرح نهج البلاغه ( المصباح الکبیر ) ، مطبعه خدمات چاپی 396 تهران ، چاپ دوم.

    بحرانی ، ه ، 1415 ق ،‌تفسیر برهان ،‌موسسه البعثه ، تهران.

    برقی ، ا ، محاسن ، دارالمکتب الإسلامیه ، قم.

    تستری ( شوشتری ) ، م ،  1376 ، بهج الصّباغه فی شرح نهج البلاغه ، دار امیر کبیر،  1418ق ، 1997 م .

    جعفریان ، ر ، 1377 ه ، تاریخ سیاسی اسلام ، کتابفروشی اسلامی تهران.

    جوادی آملی  ، 1376 ه ش ، تفسیر موضوعی قرآن کریم ، مرکز نشر إسراء ، 1418 ه ق.

    حرّانی ، ا  ، 1363 ، تحف العقول ، موسسه نشر اسلامی ، تهران.

    حسینی جرجانی ، ا  ، 1404ق ، تفسیر شاهی ، منشورات نوید ، تهران.

    حسینی همدانی ، م، 1404 ق ، تفسیر انوار درخشان ، کتابفروشی لطفی ، تهران .

    حمیری ، ع، 1413 ه ، قرب الاسناد ، مؤسسه آل البیت الاحیاء تراث ، قم .

    حویزی ، ع، 1415ق ، تفسیر نور الثقلین ، موسسه اسماعیلیان ، قم .

    خویی ، ح ، 1405 ق ، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه ، مکتبه الاسلامیه ، تهران.

    رازی ابوالفتح ، ح ، 1408 ه ق ، تفسیر روض الجنان و روح الجنان ، آستان قدس رضوی،  مشهد .

    رضی ، ه، 1379 ش ، حکمت خسروانی ، انتشارات بهجت  ، تهران .

    زبیدی ، م ، تاج العروس ، انتشارات دار الفکر ، مدرس و محقق علی سبزی.

    سبحانی ، ج  ، 1379 ش ، فروغ ابدیت ، دفتر تبلیغات اسلامی ، قم.

    سبحانی ، ج ، 1376 ش ، تاریخ اسلام ، دفتر تبلیغات اسلامی  ،قم .

    شریف رضی ، 1395 ق ، خصائص الأئمه ، دار الکتب الاسلامیه ، تهران .

    شریف عاملی  ،ا  ، 7120، مفردات ، موسسۀ الأعلمی ، بیروت ، لبنان .

    شریف عاملی ، ا ، 7120، تفسیر مراه الأنوار ، موسسۀ الأعلمی ، بیروت ، لبنان .

    شریف لاهیجی ، م، 1373 ش ، تفسیر شریف لاهیجی ، دفتر نشر داد .

    شعرانی ، ا  ، 1205، نشر طوبی ، کتابفروشی اسلامی تهران  ،خ بوذر جمهری.

    شیرازی ، ص ، 1366 ش ، تفسیر صدر المتألهین ، انتشارات بیدار ، قم .

    شیرازی ، ص، 1282 ه ، اسفار اربعه ، ایران .

    صدوق ، م ،1378 ،عیون اخبار رضا ، انتشارات جهان ، قم .

    صدوق ، م ، 1386، علل الشرایع (ترجمه سید محمد جواد ذهنی تهرانی)، انتشارات مومنین ، قم ، چاپ هشتم.

    صدوق  ،م ، معانی الاخبار ، مؤسسه النشر الاسلامی.

    صدوق ، م ، 1403، خصال ، انتشارات جامعه مدرسین ، قم .

    صدوق  ، م ، من لا یحضر الفقیه ، موسسه نشر اسلامی ، ( تحقیق علی اکبر غفاری)،قم.

    صفار قمی ، 7120، بصائر الدرجات ، موسسه الاعلمی ، بیروت .

    ضیاء آبادی ، 1375، موعظه ، انتشارات اسلام ،‌تهران .

    طباطبائی ، م ، 1397 ق ، تفسیر المیزان ، دار اکتب الاسلامیه ، تهران.

    طبری ، م ، 1362، تاریخ طبری، (ترجمه ابوالقاسم پاینده)اساطیر ، تهران .

    طبرسی ، ف ، 1377 ش ، تفسیر جوامع الجامع ، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس مشهد .

    طبرسی ، ف  ، 1406 ق ، تفسیر مجمع البیان فی تفسیر القرآن ، دارالمعرفه ، بیروت.

    طبرسی ، ف ،1405‌، احتجاج ، کتابفروشی مرتضوی ،قم  .

    طریحی ، ف ، 1379، مجمع البحرین ، کتابفروشی بوذر جمهری مصطفوی ، تهران.

    طنطاوی جوهری ،م ، 1350 ه، تفسیر الجواهر ،‌فی تفسیر القرآن الکریم ، چاپ دوم ، مصر.

    طوسی ، م ، التبیان فی تفسیر القرآن ، دارلإحیاء التراث العربی ، بیروت.

    طیب ، ع ، 1378 ش ، تفسیر اطیب البیان فی تفسیر القرآن ، انتشارات اسلام ، تهران .

    عیاشی ، م ، 1380 ق ، تفسیر عیاشی ، چاپخانه علمیه ، تهران .

    فراهیدی ، خ ، 1409، العین ، مؤسسه دارالهجره .

    فیض کاشانی ، م ، 1341، محجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء ، مکتبه الصدوق ، تهران .

    فیض کاشانی ، م  ، 1416 ق ، تفسیر صافی ، مکتبه الصدر ،تهران.

    قمی ، ع ، 1367 ، ش ، تفسیر علی بن ابراهیم ، موسسه دار کتاب للطباعه و النشر ، قم ، چاپ سوم .

    قمی ، ع  ، 1416  ه ق ، سفینه البحار ، دارالأسوه للطباعه و النشر .

    قمی ، ع ، مفاتیح الجنان ، کتابفروشی محمد حسن علی ، بی تا ، تهران .

    قمی مشهدی ،  1366 ه ، کنز الدقائق و بحر الغرائب ، فرهنگ ارشاد اسلامی ، تهران.

    کاشانی ، ف ،  1336 ش ، تفسیر منهج الصادقین ، کتابفروشی محمد حسن علمی ، تهران.

    کراجکی ، ا، 1410 ه ق ، کنز الفوائد ، دارالذخائر ، چاپ اول ، قم .

    کربلائی ، ج ، 1370، انوار ساطعه فی شرح زیارات جامعه ، انتشارات الأعلمی .

    کلینی ، م ، 1413، اصول کافی  ، دار الاضواء ، بیروت .

    کلینی  ،م ، 1421 ه 2000 م ، شرح اصول کافی  ، ( مولی محمد صالح للمازندرانی مع تعالیق شعرانی) ، انتشارات دار الإحیاء التراث العربی .

    گویا ، ع ، 1376، علی ( ع ) و فوج فائزین ، حافظ نوین .

    مجلسی ، م  ، 1403، بحارالأنوار ، دارالاحیاء التراث العربی ، بیروت.

    مجلسی ، م ، 1410 ه.1368 ش ، مرآه العقول ، انتشارات دارالکتب الاسلامی .

    مجلسی اول ، م ، شرح لوامع صاحبقرانی ، موسسه نشر اسلامی.

    محمدی ری شهری ، م  ، 1405، میزان الحکمه ، دارالاسلامیه للطباعه و النشر ، بیروت.

    مطهری ، م ، 1374، سیری در نهج البلاغه ، صدرا ، تهران ، قم .

    مغنیه ، م ، 1981 م ، فی ضلال نهج البلاغه ، دار العلم للملایین ، بیروت.

    مفید ، م ، 1402 ه ، 1982 م ، اختصاص ، انتشارات مکتبه الزهرا ، قم .

    مفید ، م ، 1404، امالی ، مؤسسه نشر اسلامی ، قم  .

    مکارم شیرازی ، ن ، 1374 ش ، تفسیر نمونه ، دارالکتب الاسلامی ، تهران.

    منذری ، الترغیب و الترهیب ، دارالفکر ، بیروت ، 1408.

    موسوی ، ع ، 1418 ق ، 1992 م ، شرح نهج البلاغه ، دارالرسول و دارالحجه و البیضاء ، بیروت .

    میبدی ، ا ، 1331 ه ،تفسیر کشف الاسرار و عده الابرار ، انتشارات دانشگاه تهران سال 520 ه ق چاپخانه مجلسی .

    نوری ، ح، 1409 ، مستدرک الوسائل ، موسسه آل البیت ( ع ) ، قم .

    واعظ کاشفی ، ک ، 1317 ه ش ، تفسیر مواهب علیه ( تفسیر حسینی ) کتابفروشی اقبال،  تهران .

    مقالۀ راه و رسم تبلیغ ، گروهی از فضلای قم ، ( کتابخانه اینترنتی تبیان ) .

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت