پایان نامه بررسی و رتبه بندی مسائل و مشکلات مددکاران اجتماعی در بیمارستان های دولتی در سال 86 در تهران

تعداد صفحات: 186 فرمت فایل: word کد فایل: 10001503
سال: 1386 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی و رتبه بندی مسائل و مشکلات مددکاران اجتماعی در بیمارستان های دولتی در سال 86 در تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی

    رشته : خدمات اجتماعی

    کلیات موضوع مورد پژوهش

    هر بررسی هنگامی شروع می شود که در زمینه معینی قبلاً دانشی به دست آورده باشیم و بدانیم که این دانش ناقص است، درباره آن چیزی وجود دارد که ما نمی دانیم. این دانش ممکن است دانشی باشد که ما درباره آن، برای پاسخ به یک پرسش اطلاعات کافی نداشته باشیم و یا اطلاعات موجود آنچنان پراکنده و بی سامان است که نمی توان آن را به سادگی به یک پرسش مربوط ساخت. در هر صورت با یک مسأله روبرو هستیم. تدوین و پرورندان مسأله به ویژه از این لحاظ مهم است که ما را در بقیه راه پژوهشی هدایت می کند.

    این فصل با ذکر مقدمه و چکیده آغاز می شود. سپس بیان مسأله اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف، سؤالات  پژوهش بیان می شود و در انتها متغیرها و اصلاحات مهم پژوهش تعریف می گردد.

     

    مقدمه

    در زندگی پیچیده امروزی که هر روز ماشینی تر و پیچیده تر می شود و ارتباط انسانها با یکدیگر از جامعه کوچک خانواده گرفته تا جوامع بزرگتر مانند مدرسه ، دانشگاه ، اداره ....بسیار کم رنگ تر می شود.و انسانها گاهی احساس می کنند تبدیل به یک ماشین شده اند. و دیگر جایی برای بروز احساسات و نیازهای روحی و فکری وجود ندارد.

    در حالی که مهمترین و پیچیده ترین نیاز انسان نیاز روحی و فکری  و احساس او است بطوری که امروزه حتی درست فکر کردن و مثبت اندیشی در موفقیت انسانها و تغییر منشا زندگی آنها و حتی در معالجه بیماریهای جسمی نیز ثابت شده است.

    در این برهه از زمان نیاز مبرم جوامع به مددکاران تحصیل کرده و آموزش دیده که تسلط زیادی برعلم مددکاری داشته باشند ،آشنایی به ارتباط درست و دقیق با مددجویان داشته باشند و نه تنها خود بر افکار و احوال روحی خود احاطه داشته باشند و آنها را درست تربیت کرده باشند.

    بلکه به انسانهای دیگر نیز این مهارت را بیاموزند و در زمان لزوم به کمک انسانهای دیگر بروند و انها را نیز آموزش دهند و در صورت نیاز با آنها همراهی و همفکری کنند تا آنها نیز بتوانند بر مشکلات خود فائق آیید.

    و این نیاز مبرم در جامعه بیمارستان که انسانهایی که به آنجا مراجعه می کنند بیمار هستند و برای معالجه بیماران به آنجا می آیند بیشتر احساس می شود.

    انسانی که بیماری دارد ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهد یا زجرو ناراحتی ناشی از بیماری جسم و فکر اداره را نیز ضعیف و خسته کند با تنی رنجور و افکار آشفته نتواند بر بیماری خود غلبه نماید تا به سمت بهبودی برود و اگر مشکل مالی نیز فرید برعلت شود این نیاز (نیاز به مددکاری اجتماعی بیمارستان) بیشتر احساس می شود این نیاز زمانی پررنگ تربه چشم می خورد که وقتی می بینم همراهان بیمار به جای اینکه بتوانند کمک و یار و یاوری برای او باشند خود نیز احتیاج به مددکاری و آموزش درست دارند تا نتوانند به بیمار خود کمک کنند.

    و این نیاز در مورد بیماران خاص خیلی به چشم میخورد و به دلیل مسئولیتهای متعدد ومتفاوت پرسنل پزشکی و پرستاری بیمارستان و متفاوت بودن حیطۀ شغلی آنها با مددکاران اجتماعی و محدود بودن وقت انها و برخوردار نبودن آنها از دانش مددکاری عملا باعث می شود که آنها تنوانند مانند یک مددکار حرفه ای به مددجویان خدمات رسانی کند.

    این مسئله باعث پدید آمدن مسائل و مشکلات بسیار فراوانی در بیمارستانها می شود که ممکن است تا حد زیادی بر روی خدمات پزشکی و پرستاری تاثیر معکوس بگذارد و اینجاست که نقش مهم یک مددکار حرفه ای در بیماستان باعث جلوگیری از بروز مشکلات عدیده شده و روند معالجه بیماران تسریع پیدا می کند و کمک بسزائی به پرسنل دیگر بیمارستانی اعم از پزشک و پرستار ....می کنند.

    انیجاست که بخش مددکاری اجتماعی بیمارستانها بعنوان یکی از مهمترین بخشهای بیمارستان به حساب می آید. و دید مسئولین بیمارستان به بخش مددکاری باید تغییر کنند . به جای اینکه بخش مددکاری را یک بخش فرعی و در غیرمهم در نظر بگیرند، باید بعنوان یک بخش مهم که تاثیر بسیار مهمی در بازدهی دیگرقسمتهای بیمارستانی دارد تلقی شود و به همان اندازه نیز امکانات و تسهیلات مورد نیاز این بخش را در نظر داشته باشند و همان انداز ه نیز از بخش مددکاری بیمارستان توقع بازدهی داشته باشند.

     

    چکیده :

    پژوهشی که تحت عنوان بررسی و رتبه بندی مسائل و مشکلات مددکاران اجتماعی در بیمارستانهای دولتی در سال 86 در تهران عرضه می گردد دارای دو بخش است :

    بخش اول: به مباحث نظری در مددکاری اجتماعی اختصاص دار که ابتدا به تعریف مددکاری، تعریف بیمارستان دولتی و سپس روشهای مددکاری می پردازد.

    و بخش دوم که محقق پرسشنامه و اطلاعات را از جامعۀ آماری یعنی بیمارستان و نمونه ها که مددکاران اجتماعی این جامعه است ارتباط دارد و سپس به تفسیر و جمع بندی اطلاعات و داده ها می پردازد.

    آنچه که موجب تشویق اینجانب به پژوهش در مورد مسائل و مشکلات مددکاران اجتماعی بیمارستان شده است دو علت داشت. علت اول کمبود شدید توجه به مسائل و مشکلات مددکاران اجتماعی و مخصوصاً مددکاران اجتماعی در بیمارستان از طریق مدیران موسسات بود. که البته جواب کافی به این کمبود ،تنها با همت و همکاری جبران کننده خواهد بود اطلاعات کافی در مورد این رشته و کار در بیمارستان در جامعه که باید دوباره هم خود مددکاران اجتماعی و هم مردم از مدد کاری اجتماعی بیمارستان آشنایی این رشته و کار در بین مردم شود. که این مطلب خود به کمک مددکاران آمده تا بتواند مشکلات مددجویان را برطرف و همچنین شناختی که مددجویان از این کار پیدا می کنند به خود آنها در مسائل و مشکلاتشان کمک می کنند. جامعه و مردم باید بیشتر با این رشته و نیز کار یعنی مددکاری اجتماعی واقع  در بیمارستان اطلاعات کسب کنند تا بتوانند بهتر از امکانات موجود استفاده کنند در ضمن مددکاران اجتماعی نیز باید سعی براین داشته باشند که در عین اینکه به وظایف کاری خود عمل می کنند ولی در عین حال باید عزت نفس مددجویان را نیز در نظر بگیرند.

     

    بیان موضوع و مساله پژوهش

     در بین کشورهایی که روبه صنعتی شدن دارد ، به علت تغییر روشهای زندگی ماشینی تر شدن زندگی و بروز مشکلات و معضلات به واسطۀ ماشینی شدن زندگی مشکلات جدیدتر را پیش رو انسانها قرار می دهد در محدودیت که نتیجه آن سردی و محدودتر شدن روابط بین انسانها می باشد در ضمن به علت ماشینی ترشدن شهرها و نیاز مبرم به وجود مشاغل متعدد که جزء زندگی انسانها می باشد در جهان امروزی دهها هزار شغل و فرصت شغلی ایجاد شده است که یکی از مشاغل مددکاری اجتماعی است که از زمان زندگی امروز بشری است و یکی از دیگر گروههای مددکاری اجتماعی ، مدد کاری اجتماعی بیمارستان می باشد که کار در این بخش با مسائل و مشکلات مخصوص به خود همراه است .

    مشکلاتی از قبیل:

    میزان علاقه مندی مددکاران اجتماعی در بیمارستان به کار در رشتۀ خود.

    شناخت این رشته برای خانواده های مددکاران.

    شناخت رشتۀ مددکاری اجتماعی بیمارستان به مسولین.

    میزان علاقه مددکاران اجتماعی در توسعه ارتباط.

    میزان علاقه مددکاران اجتماعی در بیمارستان به کارهای تیمی و مشارکت و فعالیت در این کارها

    میزان شناخت محدود و مددجویان بیمارستان از رشتۀ مددکاری و تاثیر آن برروی راندمان کاری مددکاران.

    وجود فضا و امکانات مناسب به مددکاران اجتماعی در بیمارستان.

    میزان آرامش و راحتی در محل کار مددکاران باعث بالا رفتن کارکرد مددکاران می شود .

    و من به عنوان یک پژوهشگر می خواهم تمامی زوایای این مشکلات را مورد بررسی قرار دهم تا بتوانم یک بررسی و رتبه بندی از مسائل و مشکلات مددکاران اجتماعی در بیمارستانها داشته باشم.

     

     

     

    1-3-1-  اهمیت و ضرورت پژوهش:

    1. شخصیت مددکار اجتماعی در روند کاری وی موثر است.

    2. عزت نفس بالا می تواند باعث کارکرد بیشتر مددکاران اجتماعی در بیمارستان شود.

    3. وقتی مددکار اجتماعی از منبع کنترل در کارخود استفاده کند باعث افزایش کارکرد می شود.

    4. اثربخشی مددکاران اجتماعی باعث گسترش ارتباط بین مددکاران در مددجویان می شود.

    5. نیاز به قدرت (تمایل به کنترل محیط کاری) در مددکاران اجتماعی بیمارستان ها باعث تغییر روند کاری آنها می شود.

    6. شوق خطر کردن (ریسک کردن) در کار در مددکاران اجتماعی در بیمارستان باعث بالا رفتن راندمان کاری آنها می شود.

    7. حالت ریسک کردن در بین مددکاران اجتماعی بیمارستانها باعث بالا رفتن حالت رقابت بین آنها می شود.

    8. نگرش یک مددکار اجتماعی بیمارستان به کارش باعث بالا رفتن راندمان کاری آنها می شود.

    9.نگرش مددکار اجتماعی در بیمارستان نسبت به همکارانشان در بیمارستان باعث تغییر رفتار در مددکاران می شود.

    10. نحوۀ نگرش (احساس مثبت یا منفی به شخصی یا شیی) نسبت به مدیران بیمارستانها به مددکاران اجتماعی باعث تغییر در روند کاری مددکاران اجتماعی می شود.

    11. نحوۀ نگرش مددجوهای به مددکاران اجتماعی در بیمارستان باعث تغییر رویۀ کاری در مددکاران می شود.

    12. رضایت از کار در مددکاران اجتماعی در بیمارستان باعث تغییر رویۀ کاری در مددکاران می شود و راندمان کاری را بالا می برد.

    13. بین عملکرد در کار مددکاران اجتماعی و عدم رضایت از کار در مددکاران اجتماعی بیمارستان رابطه وجود دارد.

    14. همانند سازی به سازمان به ارزشهای مددکاران اجتماعی در بیمارستان تاثیر دارد.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی و رتبه بندی مسائل و مشکلات مددکاران اجتماعی در بیمارستان های دولتی در سال 86 در تهران

    فهرست:

    فصل اول: کلیات موضوع مورد پژوهش

    1- 1- مقدمه................................................................................................................. 2

    1-2- چکیده................................................................................................................ 4

    1- 3- بیان موضوع و مسأله پژوهش................................................................................. 5

    1- 4- اهمیت و ضرورت................................................................................................ 6

    1- 5- اهداف پژوهش ................................................................................................... 7

    1- 5- 1- اهداف کلی پژوهشی....................................................................................... 7

    1- 5- 2- اهداف کاربردی............................................................................................. 7

    1- 6- سوالات پژوهش ................................................................................................. 7

    1- 7- تعاریف، اصطلاحات و واژه­ها............................................................................... 8

     

    فصل دوم : پیشینه پژوهش

    1- پیشینه پژوهش ......................................................................................................... 12

    2- 1- مددکاری اجتماعی چیست؟.................................................................................. 12

    رفاه اجتماعی چیست؟.................................................................................................... 16

    مؤسسه رفاه اجتماعی چیست؟......................................................................................... 17

    تأمین اجتماعی چیست؟.................................................................................................. 20

    خدمات اجتماعی چیست؟.............................................................................................. 21

    تعریف مددکار اجتماعی................................................................................................. 23

    2- 2- تاریخچه یادی از بنیانگذار حرفه مددکاری اجتماعی در ایران ................................... 23

    2- 3- تعریف مددکاری اجتماعی در مراکز بهداشتی و درمانی ........................................... 24

    2- 3- 1- ویژگیهای مددکار اجتماعی ............................................................................ 25

    2- 3- 2- مراجع .......................................................................................................... 29

    2- 3- 3- نحوه پذیرش مراجع........................................................................................ 32

    2- 3- 4- انواع مراجع ................................................................................................... 33

    2- 3- 5- روشهای مددکاری اجتماعی............................................................................ 34

    2- 3- 6- ارزشهای اساسی در مددکاری اجتماعی ............................................................ 38

    2- 5- برخی از مکاتب و نظریه های جامعه شناسی و کاربرد آنها در مددکاری اجتماعی ....... 44

    2- 1- 5- جامعه شناسی صدری...................................................................................... 44

    2- 5- 2- جامعه شناسی ناب تونیز .................................................................................. 46

    2- 5- 3- دیدگاه پدیدار شناسی .................................................................................... 49

    2- 5- 4- نظریه مبادله ................................................................................................... 51

    2- 5- 5- مکتب کارکرد گرایی و مکتب اثبات گرایی....................................................... 53

    2- 5- 6- نظریه کنش متقابل نمادی................................................................................ 54

    2- 5- 7- دیدگاه تفهمی ............................................................................................... 56

    2- 6- الگوهای مددکاری اجتماعی................................................................................. 57

    2- 6- 1- الگوی رشدی برستون...................................................................................... 57

    2- 6- 2- الگوی ارتباطی – تعاملی ................................................................................. 58

    2- 6- 3- الگوی رشدی تروپ....................................................................................... 59

    2- 6- 4- الگوی کارکردی............................................................................................ 59

    2- 6- 5- الگوی گشتالت درمانی ................................................................................... 60

    2- 6- 6- الگوی میانجی گری........................................................................................ 61

    2- 6- 7- الگوی تعقلی ................................................................................................. 62

    2- 6- 8- الگوی واقعیت درمانی .................................................................................... 62

    2- 6- 9- الگوی موقعیتی .............................................................................................. 63

    2- 6- 10- الگوی برنامه ریزی اجتماعی .......................................................................... 64

    2- 6- 11- الگوی وظیفه بندی........................................................................................ 64

     

    فصل سوم :فرآیند روش شناختی پژوهش

    فرآیند روش شناختی پژوهش ......................................................................................... 67

    3- 1- جامعه آماری....................................................................................................... 67

    3- 1- 1- نمونه آماری و روش نمونه گیری ..................................................................... 67

    3- 2- ابزار اندازه گیری پژوهش ..................................................................................... 68

    3- 2- 1- برگه وویژگی های جمعیت شناختی ................................................................. 68

    3- 2- 2- پرسشنامه ...................................................................................................... 69

    3- 3- شیوه اجرای پژوهش ............................................................................................ 69

    3- 4- طرح پژوهش ...................................................................................................... 70

    3- 5- روش تجزیه و تحلیل داده­ها و اطلاعات ................................................................. 70

     

    فصل چهارم نتایج پژوهش

    4- 1- جداول و تفاسیر و نمودارها................................................................................... 77

     

    فصل پنجم :بحث و نتیجه گیری

    5- 1- نتیجه گیری ........................................................................................................ 157

    5- 2- محدودیتها و پیشنهادها......................................................................................... 159

    5- 2- 1- محدودیتها .................................................................................................... 159

    5- 2- 2- پیشنهادها ...................................................................................................... 160

    فصل ششم : منابع

    نگاهی اجمالی به پدیده مددکاری................................................................................... 162

    نظر شمار درباره مددکاری چیست؟................................................................................. 166

    نمونه پرسشنامه.............................................................................................................. 169

    منابع............................................................................................................................ 174

     

    .

    منبع:

    - آرون، ریمون، ترجمه باقر پرهام، مراحل اساسی اندیشه های جامعه شناسی، (ص 539 تا 695)

    2- آبراهام، جی. اچ، حسن پویان، مبانی رشد جامعه شناسی، (383 و 319)

    3- دکتر به­پژوه، احمد، چهارنوشتار درباره مددکاری اجتماعی، (ص 15- 22- 18- 24- 30- 32- 40- 46- 48- 52- 60 و 66)

    4- پرلمن، هلن هریس، ترجمه: پریوش منتخب، مددکاری اجتماعی، انشارات آموزش انقلاب اسلامی، (ص 4 و 6و 29 و فصل چهارم)

    5- توسلی، غلام عباس، جزوه درسی مکاتب جامعه شناسی (دوره عالی دکتری)، (ص 20 و 21)

    6- توسلی، غلام عباس، نظریه های جامعه شناسی، (ص 347 تا 358 – ص 231 تا 240) – ( ص 279 تا 300)

    7- جانسون: لوئیز، ترجمه: محمدحسین، بازرگانی، مددکاری اجتماعی از دیدگاه جامع یا انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی ، 1379 ، ص 157)

    8- حیدری، مریم، اصول و فنون مددکاری (فردی، گروهی، جامعه­ای) ص 40

    9- خدمات اجتماعی و تعاون در اسلام، (ص 7 و 8)

    10- خاکساری، محمدحسن، مفاهیم مددکاری اجتماعی با تکیه بر مددکاری فردی، انتشارات سازمان بهزیستی کشور، 1371)

    11- دورکیم، امیل، ترجمه محمدعلی کاردان، قواعد روش جامعه شناسی، (ص 80 تا 83)

    12- زاهدی، اصل، محمد، مبانی مددکاری اجتماعی، (ص 45)

    13- سام آرام، عزت الله ، مددکاری اجتماعی، انتشارات نقش هستی، 1374، (ص 22 تا 25)

    14- شیخی، محمدتقی، مددکاری اجتماعی و جامعه شناسی مسائل اجتماعی، (ص 9 و 10)

    15- شورای برنامه ریزی سازمان بهزیستی کشور، پیش به سوی نظام جامع رفاه اجتماعی، (ص 13 و ص 151)

    16- طالب، مهدی ، تأمین اجتماعی، (ص 23 و 37)

    17- قندی، محسن، مددکاری اجتماعی، انشارات آشیانه، 1380، (ص 12 و 13 و 34 و 35 و 37 و 38 و 40 و 41)

    18- گنجی، حمزه، بهداشت روانی، نشر ارسباران، 1385، (ص 194)

    19- لورنس ام، برامر، ترجمه دکتر پروانه کارکیا، اصل و مهارتهای مددکاری اجتماعی، انتشارات سمت، 1377؛ (ص 5 و 42)

    20- مانت، مری دابلیو و خوزه بی، اسفورد، اصول و مبانی مددکاری اجتماعی، (ص 44)

    21- موسوی چلک، حسن، مددکاری اجتماعی (کار با فرد)؛ انتشارات سمت، 1383؛ (ص 45 – 46 – 47- 48 – 50 53 – 54- 55- 56 – 58 – 59- 60 الی 63)

    22- دکتر متین دفتری، احمد، سازمان ملل متحد و نقش آن در حفظ صلح جهانی؛ (ص 265)

    23- اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی.

    24- سایر (سایت:WWW. IRAN – NEWS PAPER . CO,)

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت