پایان نامه بررسی و نقش فرآیند ارتباطات در عملکرد مدیران در سازمان ملی جوانان و نهاد های تابعه شهر تهران

تعداد صفحات: 338 فرمت فایل: word کد فایل: 10001305
سال: 1385 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۴۰,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۸,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی و نقش فرآیند ارتباطات در عملکرد مدیران در سازمان ملی جوانان و نهاد های تابعه شهر تهران

    پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

    چکیده

    برآوردها نشان می دهد، مدت زمانی که در سازمانها صرف ارتباطات می گردد بین 50/0 درصد تا 90/0 درصد دامنه تغییر دارد، و اغلب اعضای سازمانها دست اندرکار فرایند ارتباطند و پیوسته به کار جذب، ارزیابی و پخش و توزیع اطلاعات اشتغال دارند، و در این راستا ارتباطات و چگونگی جهت گیری آنها به سمت اهداف سازمانی از مسائل ضروری مورد توجه مدیران است و این توجه ناشی از ارتباط مؤثر با کارکنان و درک انگیزه های ارتباطی آنان، در توفیق مدیران در دست یابی به اهداف طراحی شده سازمان عامل مؤثر است. ارتباطات از جمله موضوعاتی است که در علوم رفتاری و رفتار سازمانی از اهداف والایی برخوردار است و می تواند در عملکرد مدیران تأثیر عمده ای داشته باشد (محسنیان راد، 1369، ص 247).

    روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است و جامعه آماری کارکنان و مدیران سازمان ملی جوانان به تعداد 300 نفر کارکنان و 14 نفر مدیر دارای تحصیلات دیپلم تا فوق لیسانس در نظر گرفته شدند و تعداد نمونه به روش تصادفی طبقه ای 14 نفر از مدیران به علت کمی شمارش گردید و 169 نفر از کارکنان انتخاب گردیده است، ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای چهار کارکرد ارتباطات رابینز بوده است.

    اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای مدیر 95/0 صدم اعتبار پرسشنامه کارمندان 97/0 صدم تعیین گردیده است.

    برای تجزیه و تحلیل سؤالات پرسشنامه علاوه آمار توصیفی، آزمون t دو گروه مستقل مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از سؤالات پژوهش به شرح زیر است:

    بین فرآیند ارتباطات و عملکرد مدیران رابطه وجود دارد.

    مدیران بر این اعتقادند که کنترل رفتار سازمانی پرسنل از طریق آنها نسبتاً خوب انجام می شود.

    مدیران بر این اعتقادند که در پرسنل ایجاد انگیزه می کنند.

    مدیران بر این اعتقادند که عواطف و احساسات(روحیه) پرسنل چندان مهم تلقی نمی شود.

    مدیران بر این اعتقادند که انتقال اطلاعات به منظور تصمیم گیری از طریق آنها نسبتاً خوب انجام می شود.

    -1- مقدمه

    در دنیای کنونی نقش ارتباطات در یک مجموعه، به عنوان یکی از عناصر اولیه مدیریت به شمار می رود. بنابراین به نظر می رسد با توجه به رشد روز افزون سازمانها از یک سو و پیچیدگی مباحث مدیریتی از سوی دیگر اهمیت نیاز به ارتباطات روزانه و موثر بیشتر می شود.

    ارتباطات سازمانی شامل فرایندی است که دو یا چند واحد از یک مجموعه از طریق تبادل نظر، اطلاعات مورد نیاز خود را مبادله کرده و از آنجایی که ارتباطات از عناصر اولیه مدیریت است، مدیران باید در سطوح مختلف با افراد مجموعه و یا همطراز خود ارتباط موثر برقرار کنند.

    ارتباطات موثر یکی از عناصر کلیدی موفقیت مدیران است چرا که اطلاعات به عنوان یک ورودی با اهمیت در سیستم سازمانی و در سایه ارتباطات موثر وارد مجموعه شده و پس از راه یابی، نیازمند سیستم ارتباطی کارآمد خواهد بود، تا مورد پردازش قرار گیرد و همانند خون در شریان آن مجموعه جریان یابد.

    بدیهی است ارتباط مدیران با افرادی که در مجموعه تحت نظارت آنان انجام وظیفه می نمایند، باید به بهترین شیوه ارتباطی جهت نیل به اهداف آن مجموعه باشد چرا که همه جوانب کار مانند آموزشی، ارجاع، ماموریت و ارزیابی عملکرد از طریق این ارتباطات صورت می گیرد.

    بنابراین به نظر می رسد یک مدیر موفق با بهره گیری از روشهای اثر بخش ارتباطات برای افزایش کارایی مجموعه خود نقش ارزنده ای دارد.

    هر جا که ارتباطات موثرتر، بهتر و شفاف تر خواهد بود عملکرد مدیران هم نیز بهبود داشته و مطمئناً عکس این قضیه نیز به اثبات رسیده است (رحمانی ، 1369 . ص 26).

     

    2-1- بیان مسئله

    با توجه به این که ارتباطات فرایندی محوری در تبادل اطلاعات بین اعضاء سازمان و بین سازمانی است و تعاملات قسمتهای مختلف را برقرار می کند بنابراین یک ابزار موثر در هماهنگ سازی کاربرد اثر بخش منابع انسانی تلقی می شود و در سازمانهایی که فرایند ارتباطات به خوبی برقرار نشود آثار و تبعاتی را بدنبال خواهد داشت که یکی از آنها می تواند در عملکرد مدیران موثر واقع شود.

    تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از تعارضهایی که بین افراد یا کارکنان یک سازمان پیش می آید ناشی از ارتباطات ضعیف و یا ارتباطات ناقص است. زیرا افراد هفتاد درصد ساعات کارشان را بصورت نوشتن، خواندن، صحبت کردن و یا گوش دادن صرف ارتباطات می کنند (رابینز ، 1998 . ص 310  ) .

    یکی از موانع اساسی عملکرد موفقیت آمیز یک گروه یا یک سازمان فقدان ارتباطات اثر بخش است. اثر بخشی «ارتباطات» به دو دلیل برای مدیران اهمیت دارد. یکی آن که مدیران کارکرد های مدیریت را بوسیله فرایند «ارتباطات» انجام می دهند و دیگر اینکه ارتباطات امری حیاتی است که مدیران قسمت اعظم وقت خود را صرف آن می کنند (ابستونروفریمن ترجمه اعرابی و پارسیان ، ص 111).

    بنابراین «ارتباطات» اثر بخش لازمه اثر بخشی هر گروه و سازمانی است زیرا از جمله عوامل سه گانه ای که به عنوان معیارها و مقیاسهای «اثر بخشی سازمانی» برشمرده اند مهارتهای ارتباطی مدیریتی، مدیریت اطلاعات و ارتباطات می باشند (رابینز ترجمه کبیری ، 1376 . ‌ص 51).

    واقعیت آن است که کشور ما به لحاظ جمعیتی ، از جوان ترین کشورهای دنیاست و نسل جوان بر اساس آمارهای موجود ، تقریبا نیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می دهد . از سوی دیگر ، جوانان سرمایه های اصلی جامعه ایران اسلامی محسوب می شوند که با بهره گیری صحیح از توانمندیهای آنان می توان تضمین کننده رشد و توسعه کشورمان باشیم .

    بدیهی است که « سازمان ملی جوانان » مهمترین نهاد مسئوول در جهت فراهم اوردن فرصتها و تحقق نیازها و خواسته های جوانان می باشد لذا باید هر چه بیشتر به ارتباط این سازمان با نسل جوان اهتمام ویژه ای را مبذول داشت تا ازاین طریق بتوانیم در عرصه های گوناگون اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصاید کشورمان نقش بسزایی را ایفاء کنند.

     

    3-1- هدف پژوهش

    1-3-1- هدف کلی: بررسی و مطالعه نقش فرایند ارتباطات در عملکرد مدیران

    2-3-1- اهداف جزئی:

    1- شناخت نحوه عملکرد مدیران سازمان ملی جوانان در خصوص کنترل رفتار سازمانی پرسنل .

    2-  شناخت نحوه عملکرد مدیران سازمان ملی جوانان در خصوص ایجاد انگیزه در پرسنل.

    3- شناسایی نحوه عملکرد مدیران سازمان ملی جوانان در خصوص بیان عواطف و احساسات (روحیه پرسنل).

    4- شناسایی نحوه عملکرد مدیران سازمان ملی جوانان در خصوص انتقال اطلاعات به منظور تصمیم گیری در سازمان .

     

    4-1- اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش

    تحقیقات نشان داده است که مدیران، حدود 50 تا 80 درصد از وقت خود را به نحوی صرف ارتباط با دیگران می نمایند البته این امر چندان هم دور از ذهن نیست، زیرا ایجاد ارتباط برای تمام فعالیتهای یک سازمان امری حیاتی است. بدون وجود یک ارتباط موثر، (مدیریت، عملکردها، نوآوری، درک نیازهای مشتری و برنامه ریزی امور جاری ) انجام نخواهد گرفت و یا بسیار ضعیف خواهد بود. در هر سازمانی بدون وجود ارتباطات ایجاد هماهنگی بین واحدهای مختلف سازمان غیرممکن خواهد بود و مشکلات زیادی در انجام عملیات و برآوردن هدفهای سازمان و ارزشیابی فعالیت ها بوجود خواهد آمد.

    ارتباطات بعنوان فرایندی، محوری است که در تبادل اطلاعات بین اعضاء سازمان و بین سازمانی موثر
    می باشد و تعاملات قسمتهای مختلف را برقرار می کند بنابراین یک ابزار موثر در هماهنگ سازی کاربرد اثر بخش منابع انسانی تلقی می شود.

    در سازمانهایی که فرایند ارتباطات به خوبی برقرار نشود آثار و تبعاتی را بدنبال خواهد داشت که یکی از آنها را می توان اختلال در عملکرد مدیران را نام برد لذا پژوهشگر در نظر دارد که نقش ارتباطات بر عملکرد مدیران را مورد سنجش قرار دهد بدین جهت سازمان ملی جوانان بعنوان یکی از سازمانهایی که نقش عمده را در ارتباط با جوانان ایفاء می کنند لحاظ گردیده است.

    قابل ذکر است که از نتایج این پژوهش مدیران و کارکنان سازمان ملی جوانان و نهادهای وابسته، نظام آموزشی، دانشجویان رشته های علوم انسانی، مدیریت، بویژه مدیریت آموزشی بهره مند می گردند.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی و نقش فرآیند ارتباطات در عملکرد مدیران در سازمان ملی جوانان و نهاد های تابعه شهر تهران

    فهرست:

    چکیده                                                                                         1

    فصل اول: کلیات پژوهش                                  

    1-1- مقدمه                                                                                                    3

    2-1- بیان مسئله                                                                                                         3

    3-1- هدف پژوهش                                                                                           4

    4-1- اهمیت ضرورت پژوهش                                                                              5

    5-1- انگیزه پژوهش                                                                                           6

    6-1- سوالهای پژوهش                                                                                        6

    7-1- تعاریف عملیاتی                                                                                        6

     

    فصل دوم:  ادبیات و پیشینه پژوهش

    1-2-  مبانی نظری پژوهش                                                                                    11

    1-1-2- سابقه تاریخی و نقش ارتباطات                                                                    12

    2-1-2- ارتباطات چیست                                                                                     14

    3-1-2- تعاریف ارتباطات                                                                                    15

    4-1-2- هدف از برقراری ارتباط                                                                                      17

    5-1-2- انواع ارتباطات                                                                                       18

    6-1-2- محاسن ارتباطات غیر رسمی                                                                        22

    7-1-2- شیوه های ارتباط                                                                                     23

    8-1-2- شکلهای ارتباط                                                                                               25

    9-1-2- فرآیند ارتباطات                                                                                               29

    10-1-2- الگوی ارتباطی برلو                                                                               31

    11-1-2- ارتباطات سازمانی به عنوان یک فرآیند متقابل                                                  31

    12-1-2- موانع برقراری ارتباط                                                                             32

    13-1-2- کارکردهای ارتباطات                                                                              33

    14-1-2- نقش ادراک در ارتباطات                                                                         45

    15-1-2- بازخور                                                                                             47

    16-1-2- ویژگی یک ارتباط مؤثر                                                                           49

    17-1-2- رفتار تأثیر گذار چیست                                                                           50

    18-1-2- نقش بیان مؤثر در ارتباطات                                                                      50

    19-1-2- چگونگی اثر بخشی و ارتقاء ارتباطات                                                          52

    ارتباط مؤثرتر                                                                                                    52

    21-1-2- نقش شما در بهبود ارتباطات                                                                     53

    22-1-2- ارتباطات محور توسعه                                                                                      55

    23-1-2- پیشرفت ارتباطات                                                                                 56

    24-1-2- انواع ارتباطات در سازمان                                                                         59

    25-1-2- اهمیت ارتباطات سازمانی                                                                         63

    26-1-2- مدیریت ارتباطات سازمانی                                                                       65

    27-1-2- اهمیت ارتباطات در مدیریت                                                                     65

    28-1-2- ارتباطات و مشکلات مدیریت                                                                             69

    2-2- عملکرد                                                                                                  70

    1-2-2- مدیریت عملکرد                                                                                    71

    2-2-2- دیدگاههای تاریخی در مورد عملکرد                                                             72

    3-2-2- تعریف ارزشیابی عملکرد                                                                           73

    4-2-2- سابقه مدل ACHIEVE                                                                          75

    5-2-2- استفاده از مدل ACHIEVE                                                                     77

    6-2-2- سه کنش مدیریت عملکرد                                                                          81

    7-2-2- برنامه ریزی عملکرد                                                                                82

    8-2-2- سرپرستی                                                                                             83

    9-2-2- مرور بر عملکرد                                                                                     85

    10-2-2- معیارهای عملکرد                                                                                 85

    11-2-2- تجدید نظر در عملکرد ممکن است عملکرد را کم اهمیت جلوه دهد                       88

    12-2-2- الگوی بهبود عملکرد مدیریت                                                                    92

    3-2- پیشینه پژوهش                                                                                           96

    1-3-2- تحقیقات داخل کشور                                                                               96

    2-3-2- تحقیقات خارج کشور                                                                              98

    فصل سوم: فرایند پژوهش

    1-3- روش پژوهش                                                                                          105

    2-3- جامعه آماری                                                                                             105

    3-3- نمونه و روش نمونه گیری                                                                             105

    4-3- ابزار پژوهش                                                                                             106

    5-3- چگونگی تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش                                                        107

    6-3- روش تجزیه و تحلیل داده ها                                                                          107

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های آماری

    1-4- مقدمه                                                                                                     109

    2-4- توصیف داده ها                                                                                          110

    3-4- تحلیل داده ها                                                                                            119

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد

    1-5- بحث و نتیجه گیری                                                                                     127

    1-1-5- تفسیر سوال اصلی پژوهش                                                                         127

    2-1-5- تفسیر سوالات فرعی پژوهش                                                                      127

    1-2-1-5- تفسیر سوال فرعی اول پژوهش                                                                127

    2-2-1-5- تفسیر سوال فرعی دوم پژوهش                                                                128

    3-2-1-5- تفسیر سوال فرعی سوم پژوهش                                                               128

    4-2-1-5- تفسیر سوال فرعی چهارم پژوهش                                                             129

    2-5-  نتیجه کلی                                                                                               130

    3-5- محدودیتها و مشکلات پژوهش                                                                       130

    4-5- پیشنهادهای پژوهش                                                                                    130

    5-5- خلاصه پژوهش                                                                                         131

     

    منابع و مآخذ

    فهرست منابع فارسی                                                                                           136

    فهرست منابع لاتین                                                                                             139

     

    ضمایم

    پرسشنامه مربوط به مدیر

    پرسشنامه مربوط به کارکنان

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    آذرخش، تقی، ایمانی، محمد نقی ، اسماعیل تبار، مهدی، از آغاز تا پست مدرن، 1383، انتشارات فرهنگ سبز، صص 6 و 58.

    آذرنگ، عبدالحسین، 1378، شمه ای از اطلاعات و ارتباطات، نشر کتابدار، ص 27.

    اقتداری، علی محمد، 1380، سازمان و مدیریت، تهران، مولوی، ص 26 و 105.

    الوانی، سید مهدی، 1372، مدیریت عمومی، نشر نی،ص 88 .

    الوانی، سید مهدی، پژوهشی در زمینه برخی از مشکلات سازمانی و عدم ارضای نیازهای کارکنان، مدیریت دولتی، تهران، مرکز مدیریت دولتی، 1369، ص 53.

    بهرنگی، محمد رضا، 1378، مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، ص 98.

    پرهیزگار، کمال، 1368، روابط انسان در مدیریت، تهران، انتشارات اشراقی، صص 217 و 225 و 230 .

    جاسبی، عبدالله، 1368، نظارت و کنترل سازمانی از دیدگاه اسلام، مرکز مدیریت دولتی، صص 242 و 244 و 245.

    جهانگردی، مرتضی، 1383، نشریه جهان اقتصاد ، ص 46.

    خدامی، مسعود، 1380، نشریه صنعتی نساجی، ص 85.

    رابینز، استیفن پی، 1378، رفتار سازمانی، مفاهیم نظریه و کاربردها، ترجمه دکتر علی پارساییان و دکتر محمد اعرابی، جلد دوم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، ص 51.

    رحمانی، مهری، نشریه زیور ورزش، شماره 26، تابستان 1369، ص 26.

    رضاییان، علی، 1373، مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات دانشگاه تهران، صص 39 و 200 .

    رضائیان، علی، 1371، اصول مدیریت، انتشارات سمت، ص 61-63.

    رزاقی، محمدرضا، 1382، نشریه صنایع پلاستیک،ص 25

    رنجبری، مجید، 1380، بررسی میزان اثربخشی ارتباطات، ارشد، ص 78

    روحانی، محمد حسین، 1378، بررسی و نقش فرایند ارتباطات در عملکرد مدیران، کارشناسی ارشد، ص 98-99.

    سازمان امور اداری و استخدامی کشور، 1373، مدیریت عملکرد، ناشر سازمان معین ادارات،ص 9.

    صائمیان، علیرضا، 1377، نشریه جهان اقتصاد،ص 22.

    علاقه بند، علی، 1378، مدیریت عمومی، تهران نشر روان ، ص 9.

    علوی،سیدامین الله،1370 روان شناسی مدیریت و سازمان، مرکزآموزش مدیریت دولتی،ص 105.

    عمید، حسن، 1361، فرهنگ فارسی عمید، تهران، نشر سپهر، ص 917

    فرد لوتانز، 1374، رفتار سازمانی، ترجمه دکتر علامعلی سرمد، ناشر موسسه بانکداری ایران، صص 660 و 672 و 674 و 675.

    فلاح، ام البنین، 1381، نشریه صدای عدالت، ص 35

    کاظمی، بابک، 1368، سیستم اطلاعات مدیریت، تهران، ناشر پیشبرد، صص 107 و 111 و 116.

    کروبی، مهدی، 1381، نقش ارتباطات (میان فردی) در توسعه صنعت جهانگردی، (رساله دکتری)، ص 101.

    کروبی، محسن، 1378، اطلاعات و ارتباطات، نشر روان، صص 61 و 105.

    کوکلان، هوشنگ، 1358، رفتار سازمانی، تهران، دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی، صص 225 - 228 .

    کونتز و اودانل، 1375، اصول مدیریت، ترجمه دکتر فرهنگی، طوسی، مهدویان و علوی،ص 411 .

    گیریفین، مورهد، 1374، رفتار سازمانی، ترجمه الوانی، معمارزاده، صص134 و 463 و 465.

    محسنیان راد، مهدی، 1369، ارتباط شناسی، ناشر سروش، ص 247

    مشبکی، اصغر، 1371، بررسی جوانب مختلف انگیزش کارکنان در سازمان، مدیریت دولتی، تهران ، ص 240.

    معتمد نژاد، کاظم، 1371، وسایل ارتباط جمعی، ناشر دانشگاه علامه طباطبایی، ص 71.

    مصدقی، مجتبی، 1380، نشریه جهان اقتصاد، شماره 8. ، ص 2.

    میر سپاسی، علی، 1371، اصول مدیریت، انتشارات سمت ، صص 356 و 357 و 411.

    میچل ترنس، آر، 1373، مردم در سازمانها، ترجمه دکتر حسین شکرکن، انتشارات رشد، صص 98 و 373.

    مومنی، عبدالله، 1384، بررسی نقش ارتباطات در بهره وری، ارشد، ص 88.

    هوی و میسکل، 1382، مدیریت آموزش، ترجمه دکتر سید عباس زاده، انتشارات دانشگاه ارومیه، ص 668.

    هری، پال و بالانچارد، 1378، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه دکتر قاسم شبستری، تهران، انتشارات امیرکبیر ، صص 420 – 421.

    Arthur G. Bdian,(1986) ,  International Edition, PP 518- 538.

    Appold, Barbara , (2006) , “A case study of the impact od teachers with awareness of the process communication model on student achievement”. Ed . D ., central Michigan Univarsity.

    Barney. B. Jay, Griffin W. Ricky.(1992), The Management of organization. USA: Houghton Mifelin company.

    Barnard, A. and barrett, K, (1951) , An Exprimental Approach to organization communication, Perssonnel, P. 366.

    Harper, Lois, (2006), “A compostite semantic communications framework for representation of agent communication language semantics”. Ph. D. the university of Alabama in Huntsville.

    Li, Hongjun, (2002), “I,telligent distributed fault and performance Management for communication networks”. Ph. D. University of Maryland college park.

    Kemmitt, Alicia M, (2006), “ Active voice and community engagement: transforming united states public service media through strategic communication”. Ph. D, University of Massachusetts Amherst

    By Oliphant , Rebecca go , (1994) , Linking communication with performance management in an applied setting. Ph. D., The florida state university.

    Ries, shonna K, (2005), “ Family communication patterns and conflict management styles dating relationships: An empirical study”. M.A, California state university, dukkerton.

    Robines. P, Stephen, ( 1998) , organization Behavior. USA: prentice- Hall, International, Inc.

    Ross, Joel. E, (1970) , management by Information system, New Jersey: Prentice- Hall, Inc.

    Schpdeebeck, peter.(1971) ,  P, management system, New York: john wiley and sons, Inc.

    Sawatzky , Harvey , M.N.R.M., (2006) ,  Partnership and communication in resource management : A study of the Canadian model forest network. University of Manitoba (Canada).

    Stoner. A. F, James, Freeman. R, Edward,( 1989) ,  management, USA: prentice- Hall, International, Inc.

    Wyatt. H, (1990) , “crisis in supervision”. Personal, Vol. 67, No. 11, Nov. pp: 1.

    Thompson, jon,(2006) ,  “ Adapting the process communication model to higher education writing. Ed. D, central Michigan University.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت